14 S^*°P 3l JAARBERiCHT 2010 NVF ^20van 2010 9 re cette distriS^ 52£- 09^21 05^4 ,l-*mJ De Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) heeft met tevredenheid geconstateerd dat de grote stijging van de brutorecette en het bezoek die al in 2008 in zette, zich in 2010 heeft voortgezet. De totale filmhuurop- brengst van de NVF-leden nam in 2010 toe met 7,9% ten opzichte van 2009. De contributieopbrengst voor de NVF was 17,5% hoger dan begroot. De NVF wil door middel van het verlenen van collectieve diensten aan haar leden, belangenbehartiging bij overheden en filmindustrie-instellingen in binnen- en buitenland, een zo breed mogelijk permanent filmaanbod bevorderen voor een zo breed mogelijk publiek van alle leeftijdscategorieën ten behoeve van de vertoning in bioscopen, arthouses en filmtheaters. Het grootste deel van het beschikbare budget wordt door de NVF besteed aan het Abraham Tuschinski Fonds, EYE Film Instituut Nederland, het Nederlands Fonds voor de Film, het NICAM (Kijkwijzer), de stichting Bescherming Rech ten Entertainment Industrie Nederland (Brein) alsmede aan collectieve marketing- en promotieacties zoals de jaarlijkse 2-voor-1 -actie. Daarnaast verzorgt de NVF de wekelijkse publicaties voor belanghebbenden van persvoorstellingen, premières en prolongaties alsmede de zogenoemde weke lijkse releaselijst. De NVF publiceert tevens de tweemaal per week verschijnende landelijke NVF Top 20 op de website www.filmdistributeurs.nl. Voorts is de NVF verantwoorde lijk voor het filmtransport in Nederland. De NVF bestuurt en coördineert de inkoopcombinatie Stichting Filmtrans port NVF in samenwerking met Gofilex Filmlogistics BV, die het transport feitelijk uitvoert. De NVF is initiatiefnemer van Stichting Digitaal Filmdepot NVF, die sinds 2008 ten behoeve van de NVF-leden operati oneel is. Het filmdepot heeft tot doel om promotionele film- TAlicejnJÏ---------- VJOS \MB ~BFD VJOS JJP BFU \NB SPR jT JJP informatie digitaal beschikbaar te stellen aan filmvertoners en de media. Hiertoe wordt een business-to-business webportal onderhouden die het mogelijk maakt om met een loginnaam en wachtwoord toegang te krijgen tot filmcontent van alle filmdistributeurs aangesloten bij de NVF. Het (hoofd) redacti onele beheer wordt uitgevoerd door het bureau Filmtaal. Samen met de NVB onderzoekt de NVF het consumenten gedrag op het gebied van bioscoopbezoek met het jaarlijkse onderzoek Bioscoopmonitor, dat wordt uitgevoerd door Stichting Filmonderzoek. De NVF is in het bestuur van het NICAM, het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media, ver tegenwoordigd met een zetel. De NVF is van oordeel dat Kijkwijzer, het classificatiesysteem dat ouders adviseert over de mogelijke schadelijkheid van films, naar behoren functi oneert. Het aantal klachten met betrekking tot de vertoning *:1

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2010 | | pagina 13