O
17
CINEMA DIGITAAL
CINEMA DIGITAAL
De grootste verandering voor de bioscopen en
filmhuizen wereldwijd sinds de invoering van de geluidsfilm
is zich bezig te voltrekken. In 2010 was het niet meer de vraag
of de filmsector zou digitaliseren, maar hoe en wanneer. Onze
samenleving en economie digitaliseren in hoog tempo. Ne
derland behoort, met zijn sterk ontwikkelde breedbandinfra-
structuur, zelfs tot de top 10 op internationale ICT-ranglijs
ten. Het ontwikkelen van nieuwe digitale diensten staat dan
ook hoog op ICT-Agenda van de overheid.
In de filmsector heeft digitalisering de afgelopen 5 jaar inter
nationaal een vlucht genomen. Grote Amerikaanse studio's
hebben daarin een doorslaggevende rol gespeeld zowel in de
standaardisering, de ontwikkeling van een financieringsmodel
als de feitelijke "digitale verbouwing". De druk om mee te
gaan in deze ontwikkeling is onontkoombaar. Alles wat di
gitaal kan worden zal digitaal worden. De eerder genoemde
standaardisering is van een niet te onderschatten belang ge
weest. Na de oprichting door de grote Amerikaanse studio's
van Digital Cinema Initiatives (DCI) en hun publicatie met
de aanbevelingen en de vastgestelde open architectuur voor
digitale cinema was de onzekerheid hierover uit de markt.
Omdat men door DCI werd uitgegaan van 2048 pixels wordt
deze standaard 2K genoemd.
De Nederlandse bioscopen hebben deze ontwikkeling onder
kend en inmiddels is de verwachting dat in 2012 alle 35mm
projectie vervangen is door digitale projectie. Deze fundamen
tele verandering vergt een totale investering van ruim 40 mil
joen euro. Nederland loopt daarmee voorop in Europa en is
absoluut uniek in het feit dat de vervanging100%' zal gebeu
ren; niet alleen de grote commerciële bioscopen, maar ook de
(zeer) kleine filmhuizen worden gedigitaliseerd. Dankzij een
unieke samenwerking tussen de brancheverenigingen NVB
en NVT en het Eye Filminstituut in Cinema Digitaal BV is
het mogelijk gebleken het Amerikaanse Studiomodel van Vir
tual Print Fee met hulp van een relatief bescheiden overheids
bijdrage zo toe te passen op de Nederlandse bioscoopmarkt
dat elke 35mm projector binnen een jaar vervangen kan wor
den door een digitale projector. Bioscoopconcerns waaron
der Pathé, Utopolis en Euroscoop organiseren deze transitie
zelfstandig. Vrijwel alle anderen hebben zich aangesloten bij
Cinema Digitaal BV.
Zo zal een snelle, integrale transitie naar digitale technologie
plaatsvinden waardoor we in de pas blijven met internationale
ontwikkelingen, culturele en economische kansen benut kun
nen worden en zo voorkomen kan worden dat er een splijting
in de markt zal plaatsvinden waarbij kleine partijen filmhui
zen en Europese films - het onderspit delven.
Cruciaal is dat het publiek met digitale technologie anders én
beter bediend kan worden. Digitale technologie biedt legio
kansen en mogelijkheden:
Nieuwe creatieve en esthetische uitdagingen zoals 3D
Grotere diversiteit in het filmaanbod; er komen meer
vertoningsmogelijkheden voor Europese en historische
films
Verbreding van de (culturele en maatschappelijke) functie
van bioscopen en filmhuizen; er zal ook andere content
kunnen worden bekeken zoals opera, ballet en sport
wedstrijden.
1 Grotere flexibiliteit in de programmering voor specifieke
doelgroepen en bedrijfsvoering van bioscopen.
Verbetering van kwaliteit van vertoning (nooit meer krasjes
en groene kabels in beeld)
Beschikbaarheid van grote catalogi online en on demand
Snellere en efficiëntere distributie
Op termijn kostenbesparingen voor de hele branche
JAARVERSLAG 2010 NVB/NVF