O 17 CINEMA DIGITAAL CINEMA DIGITAAL De grootste verandering voor de bioscopen en filmhuizen wereldwijd sinds de invoering van de geluidsfilm is zich bezig te voltrekken. In 2010 was het niet meer de vraag of de filmsector zou digitaliseren, maar hoe en wanneer. Onze samenleving en economie digitaliseren in hoog tempo. Ne derland behoort, met zijn sterk ontwikkelde breedbandinfra- structuur, zelfs tot de top 10 op internationale ICT-ranglijs ten. Het ontwikkelen van nieuwe digitale diensten staat dan ook hoog op ICT-Agenda van de overheid. In de filmsector heeft digitalisering de afgelopen 5 jaar inter nationaal een vlucht genomen. Grote Amerikaanse studio's hebben daarin een doorslaggevende rol gespeeld zowel in de standaardisering, de ontwikkeling van een financieringsmodel als de feitelijke "digitale verbouwing". De druk om mee te gaan in deze ontwikkeling is onontkoombaar. Alles wat di gitaal kan worden zal digitaal worden. De eerder genoemde standaardisering is van een niet te onderschatten belang ge weest. Na de oprichting door de grote Amerikaanse studio's van Digital Cinema Initiatives (DCI) en hun publicatie met de aanbevelingen en de vastgestelde open architectuur voor digitale cinema was de onzekerheid hierover uit de markt. Omdat men door DCI werd uitgegaan van 2048 pixels wordt deze standaard 2K genoemd. De Nederlandse bioscopen hebben deze ontwikkeling onder kend en inmiddels is de verwachting dat in 2012 alle 35mm projectie vervangen is door digitale projectie. Deze fundamen tele verandering vergt een totale investering van ruim 40 mil joen euro. Nederland loopt daarmee voorop in Europa en is absoluut uniek in het feit dat de vervanging100%' zal gebeu ren; niet alleen de grote commerciële bioscopen, maar ook de (zeer) kleine filmhuizen worden gedigitaliseerd. Dankzij een unieke samenwerking tussen de brancheverenigingen NVB en NVT en het Eye Filminstituut in Cinema Digitaal BV is het mogelijk gebleken het Amerikaanse Studiomodel van Vir tual Print Fee met hulp van een relatief bescheiden overheids bijdrage zo toe te passen op de Nederlandse bioscoopmarkt dat elke 35mm projector binnen een jaar vervangen kan wor den door een digitale projector. Bioscoopconcerns waaron der Pathé, Utopolis en Euroscoop organiseren deze transitie zelfstandig. Vrijwel alle anderen hebben zich aangesloten bij Cinema Digitaal BV. Zo zal een snelle, integrale transitie naar digitale technologie plaatsvinden waardoor we in de pas blijven met internationale ontwikkelingen, culturele en economische kansen benut kun nen worden en zo voorkomen kan worden dat er een splijting in de markt zal plaatsvinden waarbij kleine partijen filmhui zen en Europese films - het onderspit delven. Cruciaal is dat het publiek met digitale technologie anders én beter bediend kan worden. Digitale technologie biedt legio kansen en mogelijkheden: Nieuwe creatieve en esthetische uitdagingen zoals 3D Grotere diversiteit in het filmaanbod; er komen meer vertoningsmogelijkheden voor Europese en historische films Verbreding van de (culturele en maatschappelijke) functie van bioscopen en filmhuizen; er zal ook andere content kunnen worden bekeken zoals opera, ballet en sport wedstrijden. 1 Grotere flexibiliteit in de programmering voor specifieke doelgroepen en bedrijfsvoering van bioscopen. Verbetering van kwaliteit van vertoning (nooit meer krasjes en groene kabels in beeld) Beschikbaarheid van grote catalogi online en on demand Snellere en efficiëntere distributie Op termijn kostenbesparingen voor de hele branche JAARVERSLAG 2010 NVB/NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2010 | | pagina 16