BIJEENKOMSTEN EN BRANCHEDAGEN Naast de Algemene Ledenvergaderingen (ALV's) van de NVB en de NVF en de traditionele nieuwjaarsrecep tie in Tuschinski in januari vinden beide organisaties het van belang dat de NVB- en de NVF-leden elkaar ook onderling treffen. Daarom werd er in 2009 weer begonnen met het organiseren van zogenoemde branchedagen. In 2010 werd daar een vervolg aan gegeven. Bijeenkomst op 18 februari 2010 Tijdens deze bijeenkomst werd de nieuwe handreiking Film theaters en cultuurbeleid gepresenteerd in het ING House in Amsterdam. De nieuwe handreiking is een aanpassing van de versie uit 2002 en is bedoeld voor gemeente- en provin ciebestuurders. De handreiking bevat praktijkvoorbeelden en aanbevelingen, criteria en succesfactoren die van belang zijn bij het opzetten of leiden van een filmtheater. Tevens biedt de uitgave praktische en cultuurpolitieke handvatten voor een stedelijk of provinciaal filmbeleid. De handreiking is een uitgave van EYE Film Instituut Ne derland, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Vereni ging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en is mede tot stand gekomen door een financiële en inhoudelijke bijdrage van de Nationale Bioscoopbon, de NVB, de NVF, het Cul tuurfonds Bank Nederlandse Gemeenten en het Neder landse Fonds voor de Film. Tijdens deze bijeenkomst kregen vertoners en bestuurders over vele onderwerpen het woord en werd er volop gedebatteerd. Branchedag op 20 april 2010 De branchedag van 2010 vond plaats op 20 april in Het Ke telhuis in Amsterdam. Tijdens de bijeenkomst presenteerden medewerkers van de Stichting Filmonderzoek de resultaten van de Bioscoopmonitor. Naast de uitkomsten van de gang bare monitor werden ook de resultaten van enkele themaon- derzoeken besproken, zoals het onderzoek naar de Nationale Bioscoopbon en dat naar de prijsperceptie van bezoekers. Uit het onderzoek naar de Nationale Bioscoopbon kwam naar vo ren dat de bon zorgt voor meer bezoekers en een hogere omzet aan het buffet. Bij het onderzoek naar de prijsperceptie stonden twee onderzoeksvragen centraal: hoe worden de prijzen van de bioscoopkaartjes en die van het buffet beoordeeld? Uit de re sultaten bleek onder andere dat de respondenten de ticketprijs hoger inschatten dan dat deze feitelijk is. Een andere opvallend heid aan het onderzoek was de prijsperceptie ten aanzien van 3D-films. Oudere respondenten bleken minder bereid om een extra toeslag te betalen dan jongeren. Daarna werden de cijfers van de 2-voor-l-actie uit 2009 met Albert Heijn gepresenteerd. Na de presentaties ontstond er een levendige discussie met de aanwezigen. Gespreksleider Wilco Wolfers trok de conclusie dat het goed zou zijn om een werkgroep op te richten die verder brainstormt over marketingactiviteiten. Vervolgens kreeg een medewerker van EYE Film Instituut Ne derland het woord. Zij ging in op de betekenis van filmeducatie voor het film- en bioscoopbedrijf. De branchedag werd beëin digd met de vertoning van enkele trailers en een presentatie over de mogelijkheden van Upload Cinema.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2010 | | pagina 17