11,17 7,18 STICHTING FILMONDERZOEK De Stichting Filmonderzoek is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat marktonderzoek doet naar de Neder landse filmsector. Het onderzoeksveld van de stichting betreft de film- en bioscoopbranche. Zoals in andere branches vin den ook in de film- en bioscoopsector in hoog tempo techno logische ontwikkelingen en innovaties plaats. Stichting Film onderzoek heeft met het oog op deze ontwikkelingen ook in 2010 weer een aantal belangrijke onderzoeken verricht op het gebied van filmproductie, -distributie en -vertoning. Aan het begin van het jaar 2010 is door Stichting Filmon derzoek het eerste onderzoek voor 2010/2011 opgeleverd. Dit onderzoek behandelt het bioscoopbereik in het eerste en tweede kwartaal van 2010. Het onderzoek is gehouden on der plusminus 900 respondenten die deel uitmaken van een online-onderzoekspanel. De resultaten zijn zogezegd repre sentatief voor de Nederlandse internetpopulatie. Het bioscoopbereik (het aantal bioscoopbezoekers als per centage van - een deel - van de bevolking) was in het eerste kwartaal van 2010 hoger dan in het tweede kwartaal. Onge twijfeld was het WK voetbal en het mooie zomerweer daar in het tweede kwartaal van 2010 debet aan. Ook de grote filmti tels in het eerste kwartaal van 2010 zijn van invloed geweest. Daarnaast is het opvallend dat het bioscoopbereik in het eer ste halfjaar van 2010 onder personen die een gezamenlijke huisvesting voeren (inwonend, in één huis) groter was dan onder alleenwonenden en andere huishoudtypes. Ook werd in 2010 het onderzoek Bioscoopbezoekers belicht door Stichting Filmonderzoek uitgebracht. Aan deze rappor tage werkten veel respondenten mee. De non-respons was laag en het onderzoeksbestand werd op de juiste wijze gewo gen. De onderzoeksresultaten werden hierdoor zowel op huis houd- als op persoonsniveau representatief voor alle inwoners van Nederland (leeftijd ouder dan zes jaar). Uit het onderzoek blijkt dat Nederland in totaal ongeveer acht miljoen bioscoopbezoekers heeft. Ruim drie miljoen van die bezoekers gaat frequent naar de bioscoop. In de leeftijds categorie zestien tot en met drieëntwintig jaar zitten relatief de meeste, frequente bioscoopbezoekers. De meeste niet-bio- scoopbezoekers zijn 65+. Tevens is duidelijk geworden dat de (niet-)westerse allochtoon een steeds belangrijkere doelgroep vormt voor de bioscoopindustrie. Deels komt dit doordat niet-westerse allochtonen veel in sterk verstedelijkte gebieden wonen. Zo gaan inwoners van de vier grote steden (Amster dam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag) het meest van ie dereen naar de bioscoop. In 'gehuwde stellen met kinderen' bevinden zich veel bioscoopbezoekers (bijna vier miljoen). Tot slot blijkt dat wanneer mensen krap bij kas zitten, ze niet snel geneigd zijn te bezuinigen op het bioscoopbezoek. In 2011 zal Stichting Filmonderzoek onder andere dieper in gaan op de ontwikkelingen in de film- en bioscoopsector die plaatsvinden door de digitalisering. Voor meer informatie, kijk op www.filmonderzoek.nl. JAARVERSLAG 2010 NVB/NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2010 | | pagina 23