I i HOLLAND FILM NIEUWS !S£ r^. ff In het najaar van 1994 legde bioscoopondernemer en actief lid van de toenmalige Stichting Marketing Com municatie voor het film- en bioscoopbedrijf, Ad Weststrate tijdens een van de maandelijkse vergaderingen vol enthou siasme een dummy neer van een magazine. Holland Film Nieuws stond er op de cover. Weststrate betoogde dat elke branche een vakblad verdient en dat de leegte die was ont staan met het opdoeken van het zogeheten Bondsorgaan Film snel moest worden opgevuld. In die tijd gebeurde er zoveel aan de vergadertafel van de club die later werd omgedoopt tot NFC Marketing dat er wel het nodige te 'communiceren' was. Bovendien was HFN - dat in de volksmond nog lange tijd het blad Film werd genoemd - selfsupporting en hoefde men alleen maar iemand uit de club aan te wijzen die 'iets met redactie en eindredactie' kon doen. Aldus geschiedde. Holland Film Nieuws was geboren en werd vanaf het eerste moment uitgegeven door de Stichting Holland Film Land, een initiatief van ondernemersduo Anne Marie van Vollen- hoven en Riet Zegers en de eerdergenoemde Ad Weststrate. Vanuit NFC Marketing werd Jeroen Huijsdens aangewezen om het blad redactioneel te ondersteunen. Holland Film Nieuws kende geen gemakkelijke statt. Het team dat zich feitelijk met de productie van het tweemaan delijkse blad bezighield was zo klein, de kennis van maken van een tijdschrift zo beperkt en het budget zo gering dat het - zeker achteraf - een wonder mag heten dat Holland Film Nieuws heeft weten te overleven. Pas toen het bestuur van NFC Marketing zich besefte dat er aanvullende financiering nodig was om de bioscoop- en filmtheatermedewerkers via een magazine te informeren over ontwikkelingen én hen het gevoel te geven dat ze in een bijzondere bedrijfstak werken, kon HFN zich wat meer en beter ontwikkelen. De financiële steun van de brancheorganisaties is vanaf dat moment echter wel cruciaal geworden voor het voortbestaan van het magazine. Het was dan ook bijna elk jaar bijzonder spannend of de steun werd gecontinueerd en Holland Film Nieuws kon blijven bestaan. Maar HFN zou ook nooit heb ben overleefd als er niet een groep was geweest van zeer loyale adverteerders die bleven adverteten omdat ze het de makers gunden en omdat ze zagen dat het blad een bindende factor is in het betrekkelijk kleine Nederlandse bioscoopbedrijf. Direct gevolg van de steun van de brancheorganisaties was wel dat HFN nimmer de journalistiek onafhankelijke rol heeft kun nen spelen die men een vakblad doorgaans wel toedicht. Maar het team van HFN is er in geslaagd een geheel eigen positie in te nemen, gestoeld op veel good will. Dankzij de toestroom van enkele vakkundige redacteuten en het toetreden van vormgever Tanja van Rooden tot het kleine kernteam van het blad, heeft HFN met name in de afgelopen jaren kwalitatief een flinke stap voorwaarts kunnen zetten. In juni 2011 verschijnt de 100e editie van Holland Film Nieuws. Wie had dat ooit gedacht na het verschijnen van dat eerste nummer in december 1994? Riet Zegers, uitgever Jeroen Huijsdens, hoofdredacteur ri /""«Pirtwe NVB&NVf l^iullnite, JAArWéRSl!

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2010 | | pagina 26