DE ROL VAN DE SPEELFILMPRODUCENT Film maken is mensenwerk en complex. De film producent is de drijvende kracht achter een film vanaf het moment dat het idee ontstaat. Hij blijft dat gedurende het hele proces: van scriptontwikkeling, financiering en productie tot distributie en exploitatie. Maar een filmproducent maakt een film niet alleen. In iedere fase werkt hij samen met andere professionals, te beginnen met de schrijver en de regisseur. Zij zijn sparring partners en trekken nauw samen op, ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid en expertise. De producent is de continufactor en is inhoudelijk, financieel en producti oneel verantwoordelijk voor de film. De kwaliteitsbewaking van de film ligt in zijn handen. Hij onderhoudt de relaties met makers en externe partners op het gebied van inhoud, financiering, productie, marketing en distributie. De filmproducent wil scripts helpen ontwikkelen die kwaliteit hebben, zodat financiers willen bijdragen. In de ontwikkeling van een filmproject investeert een producent niet alleen in cre atief, maar ook in financieel opzicht. Hij investeert in de ont wikkeling en neemt een substantieel risico. Gemiddeld wordt maar een op de tien projecten die hij ontwikkelt gefinancierd en verfilmd. In het huidige financieringsklimaat is het vaak noodzaak om niet alleen nationaal, maar ook internationaal financiering te vinden. Bij een film zijn vaak drie tot wel acht verschillende financie ringspartners betrokken. De partners verstrekken hun finan ciering aan de filmproducent op basis van 'de package: het definitieve scenario, de belangrijkste acteurs (cast), de regis seur. En ze krijgen de beschikking over alle exploitatierechten. Behalve het scenario zijn dus de keuze van de regisseur en de casting erg belangrijk. Daarom heeft de filmproducent hierin een zwaarwegende stem. In de opnameperiode concentreert de filmproducent zich op de grote lijnen: hij bewaakt de inhoud van de film en leidt de juridische en financiële afwikkeling. Tevens is hij in gesprek met de distributeur over de marketingstrategie. Ook bij de afwerking van de film is hij nauw betrokken. Voor films met internationale potentie, zal de filmproducent - al dan niet in samenwerking met een sales agent - proberen met de film door te dringen tot de selectie van de belangrijke internationale filmfestivals. Tijdens en tot jaren na de uitbreng blijft de filmproducent aanspreekpunt voor financiers en investeerders, die rapporta ges ontvangen. Maar ook voor de nationale en internationale festivals, pers, omroepen en vertoners die de film nog eens willen programmeren, uitzenden of er op andere manieren aandacht aan willen besteden. Marjan van der Haar Directeur Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten Bron: Speelfilmproducenten in Nederland, Carolien Croon en Scienecre Bosklopper.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2010 | | pagina 34