10 JAARBERICHT 2010 NVB Bedrijfstakpensioenfonds voor het film-en bioscoopbe drijf Mede door de kredietcrisis was de dekkingsgraad van het fonds fors teruggelopen. Ook wetd ten tijde van de ALV be kend dat de uitvoeringskosten van het fonds te hoog waien. Mede tegen deze achtergrond werd in opdracht van het be stuur van het pensioenfonds een advies opgevraagd over de toekomst van het pensioenfonds. Hieruit kwam naar voren gekomen dat het fonds een nieuwe strategie moet ontwik kelen. Het fonds wetd als te klein beootdeeld om nog zelf standig vetder te kunnen gaan. Er zal worden aangestuutd op een fusie met een ander pensioenfonds of een vergaande vorm van samenwerking. Er werd aangekondigd dat er tij dens de eerstvolgende ALV naar verwachting meer duide lijkheid zou komen over de te volgen strategie. 2-voor-l-actie 2010 Zowel in de marketingcommissie als in het bestuut werd de 2-voor-l-actie 2009 geëvalueerd. De conclusie was dat een gtoot publieksbereik nodig blijft om tot een geslaagde 2-voor-l-actie te kunnen komen. Ook de bereidheid van de 2-voor-l-partner om te investeren in een goede campagne die film- en bioscooppromotie uitsttaalt is een absolute voorwaarde. Het gevoel ontstond dat promotiepattner Albert Heijn de tv-commercials horende bij de Filmweken van 2009 veelal op de late avond uitzond, terwijl in de vootavond met name de commercials met een ander thema werden uitgezonden. Dat heeft er toe bijgedragen dat er bij het grote publiek geen eenduidig actiegevoel rondom de Filmweken ontstond. Met dat in het achterhoofd zijn in 2009, begin 2010 verken nende gesprekken gestart met supermarktketen Cl000. Uit een eerste analyse is gebleken dat deze keten minder winkels heeft dan Albert Heijn, een minder groot marktaandeel en minder aanwezig is in de steden, maar juist wel weer meer in de provincie. Cl000 heeft ook een andetsoottig publiek, publiek dat gevoeliger lijkt te zijn voor een prijsactie zoals de 2-voor-l-actie. Cl 000 heeft zich bereid verklaard te wil len investeren in de (media) campagne. Daarnaast heeft het kenbaat gemaakt dat Cl000 franchisenemers heeft die de campagne op hun eigen wijze in samenwerking met biosco pen nader mogen invullen. Huidig contributiemodel en nieuwe meerjarenbegroting De verwachting werd uitgesproken dat de opbrengsten en kosten van de vereniging in de komende jaren een ander beeld zullen gaan vertonen. Dat techtvaardigt het om al les opnieuw tegen het licht te houden en de leden daarover te raadplegen. Het bestuur zal zich hierover buigen en de eerstvolgende ALV een nieuw beleidsplan en onderliggende meerjarenbegroting vootgeleggen. In de nieuwe meerjaren- begroting voor de periode 2011-2015 zal vanzelfsprekend ook aandacht worden besteed aan de financiële bijdtage van de leden aan de veteniging. FÜmstimulering Als gevolg van de afspraken gemaakt in het btw-convenant, werd eind 2009 het Abraham Tuschinski Fonds opgericht. Het btw-geld, dat wotdt geïnd onder de leden van de NVB en de NVE, wordt via dit Fonds beschikbaat gesteld aan de filmstimuleringstegeling en de activiteiten educatie, promo tie en marketing. De uitvoering van de filmstimuleringsre- geling, die samenhangt met het Abraham Tuschinski Fonds, gebeurt door het NVB-bureau. Digitalisering In maart 2010 werd er in Barcelona een speciale meeting ge organiseerd over digitalisering. De slogan van deze meeting 'de noodzaak om een oplossing te vinden voot de digitalise ring' was erin gelegen dat er anders alleen multiplexen zullen ovetblijven. Met behulp van een PowerPoint-presentatie lichtte Ron Sterk tijdens de ALV de meest recente ontwikkelingen toe. Een van de conclusies was dat et in de komende maanden een concteet businessplan aan de leden zal worden voorge legd. Leden kunnen op basis daarvan zelf bepalen of zij hier wel of niet aan wensen mee te doen. Tijdens de ALV van 23 november zal er meer duidelijkheid worden gegeven. Tussentijds zullen er voor leden ook nog speciale digi dagen worden georganiseerd. JAARVERSLAG 2010 NVB/NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2010 | | pagina 9