The development and approval of creative vork
Een uitgave van de Amerikaanse Association of National
Advertisers Inc., van april 19&9.
Deze organisatie heeft onder zijn 520 leden een enquête in
gesteld naar onder andere de volgende vragen:
1De rol en de verantwoordelijkheid van adverteerder en
"bureau in het proces van creatieve vormgeving van de
campagne
2. De procedure bij de beoordeling en goedkeuring van ont
werpen en de mate waarin er veranderingen worden aange
bracht, dan wel volledige afkeuring plaats vindt.
3. Welke hinderpalen naar de mening van de adverteerder
zouden moeten worden weggenomen om tot effectievere
reclame-uitingen te komen.
De voornaamste resultaten waren:
ad 1
a. in 66%> der gevallen was er een geschreven instructie;
in 22% een mondelinge instructie
in 12% geen enkele instructie;
b. aan adverteerderszij de speelden 2 tot 3 mensen een rol
bij de ontwikkeling en k bij de goedkeuring van het
creatieve werk;
c. het contact met het bureau liep in 9 van de 10 gevallen
over de produkt-manager; in 7 van de 10 gevallen boven
dien over een hogere functionaris.
ad 2.
a. gemiddeld 5 personen van het adverterend bedrijf hebben
het recht om het creatieve werk te beoordelen; per geval
schommelde het aantal tussen 1 en 15 personen;
b. gemiddeld 2§ persoon werd geacht bij uitstek verantwoor
delijk te zijn voor de creatieve uitwerking; in 5 van de
6 gevallen was het bureau bij de bespreking van het ont
werp aanwezig;
c. het bureau werd in 90/6 van de gevallen vertegenwoordigd
door de A.E.; in 50% van de gevallen bijgestaan door een
ontwerper
d. 52% van de nieuwe campagne-voorstellen werden vaak, tot
zeer vaak gewijzigd; in 10% van de gevallen werd praktiscJ
nooit iets gewijzigd;
e. in 73% van de gevallen betreft het een herziening op
ondergeschikte punten; 10% van de voorstellen werd geheel
verworpen