Hij wijst op de woorden, die Jack Silverman van Ogilvy
Mather begin oktober uitsprak op het Londense T.V.-reclame
congres en die uitgebreid werden aangehaald in Ariadne nr.41*:
"Ik geloof dat er sprake zal zijn van creatieve reclame
mensen, die zich specialiseren in televisie. Als een crea
tieve producer moet hij van meer op de hoogte zijn dan alleen
maar van filmtechnieken. Hij moet een regisseur zijn. Hij
moet een grondige kennis van het produkt hebben, de marketing
strategie kennen en ten nauwste betrokken zijn bij de con
ceptie van de commercial." Silverman vertelde dat er bij
Ogilvy Mather T.V.-produktiecoördinators zijn, die zorgen
voor begrotingen, contracten, schema's en technische zaken
en aldus de handen vrijhouden van de creatieve mensen. Zijn
uitlatingen blijken wonderwel te passen in de uitgangspunten
van de Producerscontactgroep.
Een warme augustusmiddag
Op een warme augustusmiddag zaten drie agency producers
(Strengers, Michiel Beishuizen van Prad en Louk Varossieau
van FHV) op een terrasje. Ze constateerden, dat de bestaande
T.V.-commissie hoofdzakelijk beleidszaken behandelt, maar
dat daaronder talrijke problemen liggen, waarover ook ge
zamenlijk gepraat zou moeten worden.
De initiatiefnemers gingen tot actie over. Ze schreven de
eerste twintig bureaus (qua omzet) aan voor een samenkomst.
De belangstelling bleek verrassend. Men besloot contact op te
nemen met de VEA, die zich al even enthousiast betoonde. Ook
de T.V.-commissie reageerde positief. Strengers: "Er is nu
een directe lijn met die T.V.-commissieDeze maand hebben we
weer samen een vergadering. En het zou niet ondenkbaar zün,
als m de toekomst een lid van onze groep zou plaats nemen in
de T.V.-commissie en omgekeerd."
Qua werkwijze wil men zich spiegelen aan de Mediawerkgroep en
de Reprotechnische Contactgroep. De groep is nu bezig aan een
gezamenlijke taakbepaling en een omschrijving van de functie
van een agency producer, zodat ballotage overbodig zal zijn:
iedereen kan zelf bepalen of hij voldoet aan de functie
omschrijving. De groep telt thans circa 16 man.
Impulsen geven
De producerscontactgroep heeft genoeg op het programma. Op
leiding is een belangrijk punt. "In de bestaande copywriters
cursus zou een onderdeel scriptwriting moeten komen", zegt
Strengers. "En we moeten contact zoeken met de kunstacademies
om ook daar een stuk audiovisuele opleiding te hebben. We zul
len ons waarschijnlijk splitsen in werkgroepen, die bijvoor
beeld impulsen geven op het gebied van opleiding, maar zich
ook bezig houden met het probleem van de laboratoria, de
auteursrechten, de casting (modellen, sprekers, acteurs), de
reprotechnische aspecten, de technische contracten. Verder
willen we contact leggen met de filmproduktiemaatschappijen
die nu al regelmatig bij elkaar komen - maar dan op vaktech
nisch gebied, niet zozeer in de sherrysfeer."