- 2 -
AUTEURSRECHT
Onlangs heeft STEMRA een brochure uitgegeven onder de titel:
STEMRA in een notedop. De ondertitel luidt onder andere:
Wat is mechanisch reproduktierecht?
Voor wat betreft het onderwerp FILM is in deze brochure
het volgende vermeld:
"Voor de cineast of filmproducent die in zijn filmwerk muziek
wil gebruiken, zijn er twee mogelijkheden, te weten:
- hij geeft opdracht aan een componist speciaal voor deze
film muziek te componeren, of
- hij maakt gebruik van reeds bestaande muziek.
In het eerste geval heeft STEMRA de bij haar aangesloten
auteurs toegestaan het verlenen van de toestemming zelf te
regelen. Er wordt daarbij van uitgegaan dat in de opdracht
gage tevens het honorarium voor het mechanische reproduktie-
recht begrepen is.
Dit houdt natuurlijk niet in, dat de filmmaker daardoor
eigenaar van de compositie is geworden, want de componist
blijft het eigendorasrecht op zijn schepping behouden.
Hij zal zijn creatie dan ook bij STEMRA declareren, en in
geval van hernieuwd gebruik ervan zal STEMRA»s toestemming
- en daarmede die van de auteur - vereist zijnl
Bij gebruik van bestaande muziek zijn er drie mogelijkheden:
1. De muziek (tekst) is vrij, dat wil zeggen dat de componist
(auteur) reeds 50 of meer jaren geleden is overleden en
dat zijn werk niet meer behoort tot het beschermde wereld
repertoire. Voor het gebruikmaken van deze muziek behoeft
men geen toestemming, tenzij de muziek of tekst bewerkt
werd door een bij STEMRA - of een van haar buitenlandse
zusterorganisaties - aangesloten auteur.
2. Er wordt gebruik gemaakt van muziek (tekst), waarvan door
de componist (auteur) het mechanisch reproduktierecht aan
een uitgever is overgedragen die niet bij STEMRA is aange
sloten. Hier dient men zich tot de desbetreffende uitgever
te wenden, bijvoorbeeld in het geval van zogenaamde
"library"-muziek, waarvoor eenzelfde regeling is getrof
fen als bij speciaal voor film geschreven muziek.
3. Op enkele uitzonderingen na zijn componisten, tekstdich-
ters en hun muziekuitgevers bij STEMRA of een van haar
zusterorganisaties aangesloten. Bij gebruik van al hun
repertoire is STEMRA1s toestemming vereist.
Het is in het buitenland - in tegenstelling tot wat bij ons
het geval is - veelal gebruik, dat de uitgever ook als hij
aangesloten is bij de BIEM-organisatiede filmrechten van
de door hem uitgegeven werken niet aan zijn auteursrecht-
organisatie overdraagt doch deze rechten zelf beheert.
Elke filmmaker doet er echter verstandig aan altijd, dus ook
wanneer hij meent met "vrije muziek" te doen te hebben, X2£Ir.
af contact met STEMRA op te nemen.