- k -
Uitspraken Mc Mali an
Blijkens een publicatie in de Revue der Reclame 23/19&9 keeft
de Engelse autoriteit op reclamegebied, McMahan, onlangs in
een interview met Martin Deelen de volgende belangwekkende
uitspraken gedaan:
"De kwaliteit van de Nederlandse TV-commercials vind ik in
het algemeen wel bevredigend. Maar ik vind dat DE NEDERLANDSE
BUREAUS VEEL TE VEEL IN LONDEN LATEN MAKEN. Ze hebben beslist
niet genoeg gedaan om produktiecentra hier in eigen land te
ontwikkelen, terwijl ze volgens mij juist de plicht hebben
om de nationale produktie van commercials te ondersteunen.
Wat ze nu doen is een fself-dcfeatingproces! Jullie hebben
hier drie, vier studio's van werkelijk internationaal niveau.
Als er een tekort is aan bepaalde specialisten, kun je die
toch importeren!
Bij TV-reclame moeten we nooit in dit opzicht de primaire
functie van televisie vergeten: het is een 'personal salesman'
die vooral informatie moet overbrengen op een interessante ma
nier en moet demonstreren wat het produkt voor zijn gebruiker
kan betekenen. Informatie is en blijft nummer één. Een vooral:
onderschat nooit de intelligentie van de consument! Hij heeft
geleerd snel kaf van koren te scheiden en laat alle nonsens
langs zijn koude kleren afglijden."
Toeslagen op Engelse commercials
Enige tijd geleden werd in publicaties, onder andere in de
Revue der Reclame, gewezen op toeslagen die voor Engelse com
mercials betaald moeten worden bij vertoning in het buiten
land. Voor Nederland zou de toeslag 100% bedragen op de in
Engeland bestaande Basic Studio Fee (BSF).
Bij nadere informatie is ons gebleken, dat volgens in Engeland
bestaande regelingen voor medewerkers aan TV-commercials een
BSF bestaat van tenminste 7.- per dag. Wanneer per dag aan
meer dan 1 spot wordt gewerkt, gaat dit minimum per spot met
£2.- omhoog. Deze minimum vergoeding geldt voor een eenmalige
uitzending. Voor iedere volgende uitzending, of een serie van
uitzendingen, bestaan speciale betalingsregelingen. Een spot
mag nooit langer dan drie jaar worden gebruikt.
Voor vertoning in het buitenland is sedert 1 maart j.1. een
aanvullende regeling getroffen, die is gekoppeld aan het aan
tal TV-ontvangers dat het betrokken land telt. Voor ons land,
vallende in de categorie tussen 2,5 en 5 miljoen TV-toestellen
geldt een toeslag van 100% op de BSF. De film mag dan gedurende
1 jaar worden gebruikt.
Uiteraard werkt dit kostenverhogend, maar niet in die mate dat
daardoor Engelse produkties onbetaalbaar zouden worden, zoals
door sommigen (hoopvol) werd verondersteld.