welke wijze de televisie in Londen wordt toege- past, terwijl hoogstens eenige honderden televisie- toestellen in gebruik zijn). Teneinde de belangen van het film- en bioscoopbedrijf te beschermen heeft een gemengde commissie uit de organisaties van verhuurders en exploitanten een ontwerp nor maalcontract voorbereid met een clausule, waarin aan de verhuurders verboden wordt televisierech ten af te staan van films tot drie maanden na haar laatsten inzetdatum. Blijkens onze inlichtingen is deze clausule echter nooit van kracht geworden. Wel is mondeling tusschen bioscoopexploitanten en journaalfilmverhuurders overeengekomen, dat actualiteiten niet ter televiseering zullen worden De tegenwoordige positie van de geluidsfilm ten opzichte van de zich in ontwikkeling bevindende televisietechniek, aldus hef: rapport, kan in niets vergeleken worden met die van de stomme film in de dagen dat de geluidsfilm in opkomst was. Thans, na "tien jaar, is het voor een ieder duidelijk, dat lang voor den historischen datum van 6 Augus tus 1926, waarop in het Warner Theater in New- York City de eerste sprekende en musiceerende films werden vertoond, reeds alles er op wees, dat de geluidsfilm niet lang meer op zich kon laten wachten. Radio-uitzendingen namen reeds een be langrijke plaats in in het publieke leven en daar mede was immers bewezen, dat het publiek geen bezwaar had tegen mechanisch gereproduceerd in de bekwaamste technici der filmindustrie en de meest bekende economen van Hollywood zitting hebben, heeft daar in opdracht van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences het televisie vraagstuk gedurende een jaar diepgaand bestu deerd en haar conclusies vastgelegd in een rap port, dat omstreeks Mei van dit jaar verschenen is. Deze conclusies komen in hoofdzaak hierop neer, dat er geen gevaar bestaat, dat de televisie hetzij psychologisch, hetzij technisch een geheel onvoorbereide filmindustrie zal overrompelen, dat honderden millioenen dollars nog zullen moeten worden uitgegeven aleer de televisie voor geheel Amerika werkelijkheid is geworden. De Commis sie achtte het mogelijk, dat nog in 1937 een begin zal worden gemaakt met den bouw van een geheel Amerika overdekkend netwerk van televisiesta tions, echter leek het haar waarschijnlijker dat eerst in 1938 hiermede een aanvang zal worden gemaakt. Overigens achtte zij de televisie voor de plattelandsdistricten vooralsnog een onmogelijk heid. Zij beschouwt haar taak met dit rapport niet als geëindigd, doch gaat voort met zich als vertegen woordigster van de filmindustrie op de hoogte te stellen van de voortschrijding der televisietechniek, waarover zij voornemens is op geregelde tijden te rapporteeren. Uit het uitvoerige rapport dezer alleszins des kundige commissie stippen wij nog het volgende aan: afgestaan, zoolang ze in de bioscooptheaters wor den vertoond. geluid. De electrische gramofoon had reeds een i C«rK hoogen graad van ontwikkeling bereikt. Geluids- Een heel wat beteren indruk maken de mede-J ^Versterkers met behuip van micr0f00n en lmdspre- deelingen, die wij vanuit de Ver. Staten van AmeJ» ^kers waren aJ in de oorlogsjaren gebruikt ,alsook «bij de presidentieele verkiezingscampagnes en an- dere belangrijke gebeurtenissen, teneinde het ge sproken woord tot een groote menschenmenigte te richten. Synchroonmotoren waren destijds in ver schillende takken van bedrijf in gebruik. Uit dit alles blijkt, dat de mogelijkheid van synchroniteit tusschen beeld en geluid aanwezig was. Alle tech nische bezwaren waren toen reeds overwonnen. Ondanks dat stond, behoudens een enkele uit zondering, iedereen in het filmbedrijf destijds zeer sceptisch tegenover de geluidsfilm. Zij, die zich de weinig bemoedigende pogingen van vroegere jaren om het beeld met het geluid te verbinden, herinner den, ontkenden ten eenenmale den belangrijken vooruitgang welke sedertdien op het gebied der geluidsversterking bereikt was, ook al lagen de be wijzen duidelijk voor de hand. Zelfs toen eenmaal bewezen was, dat de geluidsfilm technisch mogelijk was, waren zij er vast van overtuigd, dat het pu bliek zich nimmer voor de geluidsfilm zou interes seeren. Deze meening kon men nog hooren verkon digen toen reeds de eerste financieele successen met de geluidsfilm waren behaald en zelfs jaren daarna. Als gevolg van dit scepticisme in den boezem der filmindustrie zelf was, zoo gaat het rapport verder, de overgang van de stomme naar de spre kende film plotseling, overhaast, zonder eenigen regel en daarom zeer kostbaar. Een dergelijke crisis zal zich nooit kunnen voor doen, wanneer de televisie inderdaad een commer-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1936 | | pagina 4