welke wijze de televisie in Londen wordt toege-
past, terwijl hoogstens eenige honderden televisie-
toestellen in gebruik zijn). Teneinde de belangen
van het film- en bioscoopbedrijf te beschermen
heeft een gemengde commissie uit de organisaties
van verhuurders en exploitanten een ontwerp nor
maalcontract voorbereid met een clausule, waarin
aan de verhuurders verboden wordt televisierech
ten af te staan van films tot drie maanden na haar
laatsten inzetdatum. Blijkens onze inlichtingen is
deze clausule echter nooit van kracht geworden.
Wel is mondeling tusschen bioscoopexploitanten
en journaalfilmverhuurders overeengekomen, dat
actualiteiten niet ter televiseering zullen worden
De tegenwoordige positie van de geluidsfilm ten
opzichte van de zich in ontwikkeling bevindende
televisietechniek, aldus hef: rapport, kan in niets
vergeleken worden met die van de stomme film in
de dagen dat de geluidsfilm in opkomst was.
Thans, na "tien jaar, is het voor een ieder duidelijk,
dat lang voor den historischen datum van 6 Augus
tus 1926, waarop in het Warner Theater in New-
York City de eerste sprekende en musiceerende
films werden vertoond, reeds alles er op wees, dat
de geluidsfilm niet lang meer op zich kon laten
wachten. Radio-uitzendingen namen reeds een be
langrijke plaats in in het publieke leven en daar
mede was immers bewezen, dat het publiek geen
bezwaar had tegen mechanisch gereproduceerd
in de bekwaamste technici der filmindustrie en de
meest bekende economen van Hollywood zitting
hebben, heeft daar in opdracht van de Academy of
Motion Picture Arts and Sciences het televisie
vraagstuk gedurende een jaar diepgaand bestu
deerd en haar conclusies vastgelegd in een rap
port, dat omstreeks Mei van dit jaar verschenen
is. Deze conclusies komen in hoofdzaak hierop
neer, dat er geen gevaar bestaat, dat de televisie
hetzij psychologisch, hetzij technisch een geheel
onvoorbereide filmindustrie zal overrompelen, dat
honderden millioenen dollars nog zullen moeten
worden uitgegeven aleer de televisie voor geheel
Amerika werkelijkheid is geworden. De Commis
sie achtte het mogelijk, dat nog in 1937 een begin
zal worden gemaakt met den bouw van een geheel
Amerika overdekkend netwerk van televisiesta
tions, echter leek het haar waarschijnlijker dat
eerst in 1938 hiermede een aanvang zal worden
gemaakt. Overigens achtte zij de televisie voor de
plattelandsdistricten vooralsnog een onmogelijk
heid.
Zij beschouwt haar taak met dit rapport niet als
geëindigd, doch gaat voort met zich als vertegen
woordigster van de filmindustrie op de hoogte te
stellen van de voortschrijding der televisietechniek,
waarover zij voornemens is op geregelde tijden te
rapporteeren.
Uit het uitvoerige rapport dezer alleszins des
kundige commissie stippen wij nog het volgende
aan:
afgestaan, zoolang ze in de bioscooptheaters wor
den vertoond. geluid. De electrische gramofoon had reeds een
i C«rK hoogen graad van ontwikkeling bereikt. Geluids-
Een heel wat beteren indruk maken de mede-J ^Versterkers met behuip van micr0f00n en lmdspre-
deelingen, die wij vanuit de Ver. Staten van AmeJ» ^kers waren aJ in de oorlogsjaren gebruikt ,alsook
«bij de presidentieele verkiezingscampagnes en an-
dere belangrijke gebeurtenissen, teneinde het ge
sproken woord tot een groote menschenmenigte te
richten. Synchroonmotoren waren destijds in ver
schillende takken van bedrijf in gebruik. Uit dit
alles blijkt, dat de mogelijkheid van synchroniteit
tusschen beeld en geluid aanwezig was. Alle tech
nische bezwaren waren toen reeds overwonnen.
Ondanks dat stond, behoudens een enkele uit
zondering, iedereen in het filmbedrijf destijds zeer
sceptisch tegenover de geluidsfilm. Zij, die zich de
weinig bemoedigende pogingen van vroegere jaren
om het beeld met het geluid te verbinden, herinner
den, ontkenden ten eenenmale den belangrijken
vooruitgang welke sedertdien op het gebied der
geluidsversterking bereikt was, ook al lagen de be
wijzen duidelijk voor de hand. Zelfs toen eenmaal
bewezen was, dat de geluidsfilm technisch mogelijk
was, waren zij er vast van overtuigd, dat het pu
bliek zich nimmer voor de geluidsfilm zou interes
seeren. Deze meening kon men nog hooren verkon
digen toen reeds de eerste financieele successen
met de geluidsfilm waren behaald en zelfs jaren
daarna.
Als gevolg van dit scepticisme in den boezem
der filmindustrie zelf was, zoo gaat het rapport
verder, de overgang van de stomme naar de spre
kende film plotseling, overhaast, zonder eenigen
regel en daarom zeer kostbaar.
Een dergelijke crisis zal zich nooit kunnen voor
doen, wanneer de televisie inderdaad een commer-