interpreteert, althans blijk geeft haar taak op te vatten op een wijze, die het reeds geschokte ver trouwen nog verder ondermijnt. Alom in den lande heeft men van haar beslis sing, waarbij de film .Sneeuwwitje" niet toelaat baar is verklaard voor kinderen jonger dan 14 jaren, met verbazing en misnoegen kennis ge nomen. De gewoonte getrouw hebben noch de betrokken ondernemer, noch het Hoofdbestuur van den Bio scoop-Bond zich over dezen keuringsuitslag in een of anderen zin uitgelaten, al gaven de overwe gingen, waarop hij was gebaseerd, reden tot ern stige ongerustheid en vormden zij zeer zeker aan leiding om krachtig stelling te nemen. De verhuurder in kwestie verkoos den verstan- digsten weg en vroeg, nadat eenige coupures waren aangebracht, herkeuring van de film. De herkeu ringscommissie vereenigde zich echter op dezelfde gronden met de beslissing der keuringscommissie en handhaafde de plaatsing boven 14 jaar. On danks de overtuiging, dat de keuringsinstantie haar bevoegdheden te buiten was gegaan, is door bemiddeling van het Bondsbureau er op aange drongen, dat alsnog coupures werden aangebracht in die gedeelten, waartegen bezwaren gerezen waren. Onbegrijpelijkerwijze echter bleef de Com missie, nadat de film haar aldus ten derden male ter keuring was aangeboden, star op haar stand punt staan. En welk een standpunt! In haar eerste rapport verklaarde zij niets min der, dan dat „de film naar haar meening meer dere scènes bevat, die voor tal van jonge kinderen veel te griezelig zijn. De moderne paedagogiek is sterk gekant tegen het vertellen van griezelverhalen aan kinderen en a fortiori zal dit gelden voor een film, die veel suggestiever zal werken dan een verteld verhaal". „Inderdaad komt de Keuringscommissie met deze beoordeeling, aldus het keuringsrapport op de grens van geschiktheid en toelaatbaarheid. Bij een andere film zou zij wellicht hebben kunnen zeggen: Als de ouders met hun kinderen naar een toelaat baar verklaarde film willen gaan kijken, moeten ze eerst zelf gaan zien om na te gaan, of deze voor hun kind geschikt te achten is. Bij de onder havige film echter zullen vele ouders, op den naam „Sneeuwwitje" afgaande en daarbij denkende aan het bekende kindersprookje, de film, als ze voor jonge kinderen toelaatbaar wordt verklaard, als een uitgesproken kinderfilm gaan beschouwen. Ook vermoedt de Keuringscommissie, dat het bio scoopbedrijf deze film yoora/ voor kindervoorstel lingen zal gaan exploiteeren. Daarom kon de Keu ringscommissie de film in haar huidige samenstel ling niet voor jonge kinderen toelaten en ze slechts toelaatbaar verklaren voor personen boven 14 jaar." In haar derde rapport (het tweede refereerde zich compleet aan het eerste) zegt de Commissie „met het oog op de waarlijk zeer aantrekkelijke en voor kinderen volkomen „geschikte" gedeelten de film gaarne voor alle leeftijden te willen vrijgeven, maarEn dan komt het: De spiegel mag niet spreken! De jager mag het mes niet trekken! (meer gebeurt er niet in dit gecoupeerde gedeelte). De booze koningin mag niet gemetamorphoseerd wor den in heks! En de heks mag ten slotte niet vluchten! Van den producent werd dus de onmogelijke taak verwacht een sproke te vertellen zonder in houd, een film te vervaardigen zonder gebruikma king van filmische mogelijkheden, het goede te be- loonen, zonder aan goed en belooning zin te geven door straffing van het kwaad. Bij het lezen van de overwegingen der Keu ringscommissie vraagt men zich met klimmende verbazing af, wie hier eigenlijk aan het woord is, de Centrale Commissie voor de Keuring van Films, of eenige theoretici ,die van de hun gegeven macht dankbaar gebruik maken, hun zeer persoonlijke, overigens zeer aanvechtbare paedagogische inzich ten tot verwezenlijking te brengen. Is de Centrale Commissie uit haar lood ge slagen? Is zij het spoor bijster op een terrein, dat zij dagelijks pleegt te bewandelen? Wat gaat het haar aan of de moderne paedago giek sterk gekant is tegen het vertellen van grie zelverhalen? Wie geeft haar trouwens het recht deze aaneen schakeling van de liefelijkste scènes, die wellicht ooit op het witte doek zijn vertoond, tot „griezel verhaal" te declasseeren? Zij vermoedt, dat het bioscoopbedrijf deze film vooral voor kindervoorstellingen zal gaan exploi teeren. Maar waar bemoeit zij zich in 's hemels naam mee? Hooren tegenwoordig de specifieke bedrijfsaangelegenheden ook al thuis bij de Cen trale Commissie?

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1939 | | pagina 7