VACANTIESPREIDING
De intertijd ingestelde ,,Vacantiespreidings~Com-
missie", welke in hoofdzaak is samengesteld uit
vertegenwoordigers van het vervoerwezen, van on-
derwijskringen, het hotelbedrijf en instellingen op
toeristisch gebied, heeft ons een exemplaar aan
geboden van het door haar voor 1940 aanbevolen
schema tot verspreiding van het vacantieverkeer
over een grooter aantal weken.
De concentratie van het vacantieverkeer in ons
land over enkele weken heeft inderdaad vele na-
deelige kanten, welke ook onzerzijds niet geheel
kunnen worden voorbijgezien. Wij meenen er daar
om goed aan te doen de inleidende beschouwing
van dit rapport, alsmede de grondslagen der te
nemen maatregelen en de wijze, waarop de com
missie zich de uitvoering denkt, onder de aandacht
onzer leden te brengen.
Uit het rapport blijkt, dat in het zomerseizoen
1939 40,7 c/( van alle lagere scholen de zomer-
vacantie aanving.in de eerste week van Augustus
en 36,8 in de vierde week van Juli, Het gevaar
bestaat, dat deze tendens tot concentratie op één
of twee tijdstippen in de toekomst nog zal toene
men. Het beginpunt van de vacantieweek dei-
bouwvakarbeiders bijv. werd in 1939 over het ge-
heele land gefixeerd op den laatsten Zaterdag in
Juli. Het is niet onwaarschijnlijk, dat in de toe
komst nog andere landelijke regelingen zullen vol
gen. Er zal van nature een zekere neiging bestaan
om de begindata van al deze vacantieregelingen te
doen samenvallen.
Dit verschijnsel biedt ernstige moeilijkheden
voor alle ondernemingen, die zich bezig houden
met het vervoer en de huisvesting der vacantie-
gangers. De vervoerondernemingen moeten im
mers beschikken over een outillage, die in staat
is het maximum verkeer, dat slechts één of twee
keer in het jaar voorkomt, te verwerken, Dit
wagenpark wordt gedurende alle overige dagen
van het jaar niet in voldoende mate benut. De
N.S. bijv. vervoeren op normale dagen rond
30.000 reizigers. Het spitsvervoer op den laatsten
Zaterdag in Juli beloopt veelal meer dan 700,000
hetwelk alleen verwerkt kan worden door al het
reservemateriaal in bedrijf te stellen.
Een soortgelijke moeilijkheid ontstaat bij het
hotel- en pensionbedrijf, in het bijzonder voor zoo
ver dit uitsluitend of hoofdzakelijk op het vacantie
verkeer is georiënteerd, alsmede bij jeugdherber
gen en vacantiehuizen.
Door de concentratie van het vacantieverkeer
op enkele weken wordt de huisvestingsruimte
slechts enkele weken van het jaar ten volle benut
en staat de rest van den tijd vrijwel renteloos.
De belangen van de vacantiegangers zelve wor
den echter evenmin door deze sterke concentratie
gediend, integendeel, sterk geschaad. Zij zouden
stellig betere en ook op den duur goedkoopere
vacantiegelegenheid kunnen genieten, indien het
mogelijk ware de vacantie over een grootere tijds
ruimte te verdeelen.
En dit alles klemt te sterker naarmate steeds
grootere maar minder koopkrachtige groepen der
bevolking aan de vacantiegenoegens kunnen deel
nemen; om de vacantie van arbeiders en kleinere
zelfstandigen behoorlijk tot haar recht te doen
komen, is het noodig, dat de kosten van vacantie-
reis en -verblijf zoo sterk mogelijk worden gedrukt
en een van de voornaamste middelen daartoe is te
zorgen voor een zekere vergelijkmatiging in de
belasting van de bedrijven, die hierbij te pas
komen.
Een bijzonder accent krijgt deze overweging
door den toestand, welke in het zomerseizoen 1940
zal intreden wanneer de mobilisatie in Nederland
en de oorlogstoestand in Europa dan nog zullen
voortduren. Als gevolg hiervan zijn belangrijke
aantallen spoorrijtuigen en autobussen en een be
langrijk deel van de hotelruimte voor militaire
doeleinden gevorderd. Tegelijkertijd mag men ver
wachten, dat het aanzienlijke contingent Neder
landers, dat in normale omstandigheden de vacan
tie buitenlands doorbrengt, thans in het land zal
blijven en dit accres aan binnenlandsche vacantie
gangers is stelligvele malen grooter dan het décres,
dat zal optreden wegens het wegblijven van bui-
tenlandsche toeristen.
Op grond van bovenstaande overwegingen is
de Commissie dan ook van oordeel, dat het thans
zeer urgent is om voor het zomerseizoen 1940
maatregelen te nemen tot verspreiding van het
vacantieverkeer over een grooter aantal weken,
teneinde dusdoende te vermijden, dat er op 'be-
bepaalde tijdstippen een overgroote drukte ont
staat.
Het vacantieverkeer gaat in hoofdzaak uit van
de groote steden en wordt in deze steden practisch
bepaald door den datum van aanvang der lagere
school-vacanties.
De vacanties van middelbaar en hooger onder
wijs zijn zooveel ruimer, dat de lagere-school-
vacanties hier gewoonlijk geheel binnen vallen.
De vacanties der middelbare scholen bedragen
ongeveer 7 weken, die van de lagere scholen in
den regel 4 weken. Het is dus mogelijk de lagere-
school-vacanties op 4 echtereenvolgende data, tel
kens met een week tusschenruimte, te doen be
ginnen.
Een regeling, waarbij de beginpunten der lager-
school-vacanties binnen eenzelfde gemeente op
verschillende tijdstippen worden vastgesteld, lijkt