Van grooter belang is het feit, dat eindelijk het
inzicht schijnt veld te winnen, dat de film een
cultureele taak te vervullen heeft en dat dit wordt
ingezien ook door de bioscoopexploitanten. Dat
zij het hebben aangedurfd, eenige Amerikaansche
filmmaatschappijen den voet dwars te zetten, gaat
niet alleen om wille van de bioscoop-exploitanten,
maar ook om wille van het Nederlandsche bio
scooppubliek. We leven snel en daarom moet
deze zin toegelicht worden. Dat geschiedt het best
dooi te verklaren dat er in de kringen van de
bioscoopexploitanten enorm veel veranderd is.
Zij zijn wellicht onder den druk der bezetting
in versneld tempo algemeen gaan inzien, dat de
film meer is dan een handelsobject, meer dan een
amusement; dat de film is een machtig middel tot
geestelijken opbouw, tot cultureele verheffing.
De bioscoophouders en -eigenaars nu, die zich
niet meer wenschen te laten spannen voor den
wagen van het Am. film-kapitaal, dat leven wil
ten koste van het cultureele leven van het Neder
landsche volk, willen, als vertegenwoordigers van
het Nederlandsche publiek, zelf bepalen wat er
in hun theaters vertoond zal worden en wat niet.
Zij wenschen geen dictatoriale contracten, die
deze vrije keuze onmogelijk zou maken. Zij willen
een ruime keuze uit de geheele wereldproductie,
waar die ook vervaardigd wordt, om zoo het
beste van het beste in de Nederlandsche biosco
pen te brengen. Nederland heeft gevochten voor
zijn geestelijke vrijheid. Het zet dien strijd door.
óók op het geestelijk terrein, waar de gevaren wel
licht grooter z>jn dan op het strategische. En de
kleine ontbering op filmgebied zal het Neder
landsche publiek gaarne lijden, wanneer het over
tuigd is van de diepere gronden van den strijd."
Jao-uw-
„Behoudt Nederland de vrije film
Op 1 Juni 1946 schrijft dit blad:
„Reeds schreven wij over het conflict, dat ont
staan is tusschen den Ned. Bioscoopbond en een
aantal Amerikaansche filmmaatschappijen, ver-
eenigd onder Hen naam Motion Picture Export
Association. De bond durfde het aan zich te
verzetten tegen de eischen van de Amerikanen
en gaf te kennen dat men in Nederland geen prijs
meer stelde op films van de M.P.E. Daar alle
bioscopen aangesloten zijn bij den Ned. Bioscoop
bond is het hun verboden deze M.P.E.-films
te huren.
De heeren uit Hollywood zouden echter geen
Amerikanen zijn, indien zij het hierbij lieten zitten
en zoo begint zich langzaam maar zeker een strijd
af te teekenen. die van het grootste belang is.
Immers capituleert de bond, dan zullen die Ned.
bioscopen weer overstroomd worden door een
waren vloed van films van het slechtste soort,
terwijl men nu zelf bepalen kan welke films wel, en
welke niet gedraaid worden. Er wordt op het
oogenblik een groote campagne gevoerd van
Amerikaansche zijde om bioscoopeigenaren los te
maken van den bond. Men doet verleidelijke
voorstellen, o.a. volledige voorziening met Ame
rikaansche films. Als tastbaarder lokaas maakte
de M.P.E. onlangs de aankomst bekend van een
aantal van de nieuwste films, waaronder ^schla
gers" met Bing Crosby, Deanna Durbin e.a. Het
lijkt ons niet waarschijnlijk dat er bioscoopeige
naren zullen zijn die zich willen verkoopen, hoe
wel men zich niet kan ontveinzen dat er nog een
zware strijd geleverd zal worden, immers de mil-
lioenen van Hollywood vermogen veel.
Het is niet toevallig, dat juist nu vele andere
markten, die vroeger altijd door Amerika over
vleugeld werden, met haar beste films naar Ne
derland komen. Zoo maakte Filmex N.V. dezer
dagen het programma van Russische films voor
het komende seizoen bekend. Hieruit blijkt dat
Rusland zijn beste films beschikbaar stelt, waar
schijnlijk in de hoop zoodoende hier een vaste
plaats te veroveren. Zoo kan men o.a. binnen
kort verwachten het nieuwste werk van den be
kenden regisseur Eisenstein „Iwan de verschrik
kelijke".
De strijd zal tegen het einde van het jaar een
hoogtepunt bereiken, daar de bioscoopeigenaren
per 31 December het lidmaatschap van den Bio
scoopbond kunnen opzeggen en dan dus niet meer
gebonden zijn door de bepalingen en vrij films
kunnen huren bij wie zij willen. In de practijk
zal dit neerkomen op een op gena of ongena
overgeleverd zijn aan de Amerikanen van M.P.E.
Het is te hopen, dat het zoover niet zal komen.
Het zou de film slechts kwaad doen, en dat ten
bate van de portemonnaie van een enkeling."
VACANTIE CENTRALE COMMISSIE VOOR
DE FILMKEURING
Zooals voor den oorlog het geval was, zal
ook dit jaar het Bureau van de Centrale Com
missie voor de Filmkeuring wegens vacantie ge
sloten zijn en wel van 5 t/m 17 Augustus 1946.
In dit tijdvak kunnen dus geen films ter keuring
worden aangeboden. Wel zal voor de journaals
gelegenheid tot keuring worden gegeven op 8 en
15 Augustus van 1012 uur.
Adreswijziging Ministerie van Openbare Werken
en Wederopbouw
Het adres van het Ministerie van Openbare
Werken en Wederopbouw, alsmede van het Col
lege van Algemeene Commissarissen voor den
Wederopbouw, luidt thans: v. Alkemadelaan 350
(flat Duinwijck), 's-Gravenhage, tel. 723880.