9
uittocht van goede beschikbare krachten naar het
buitenland plaats vinden. Bovendien gaven de
exploitanten als hun mening te kennen, dat, aan
gezien de reeds in Engeland aanwezige films niet
aan het ad valorem recht onderworpen zijn, de
besparing aan dollardeviezen gedurende het eerste
jaar zeer gering moest worden geacht.
Bij dit protest heeft de Kinematograph Renters'
Society, de Engelse bedrijfsorganisatie van ver
huurders, zich aangesloten. De importeurs van
Amerikaanse films beschikken in Engeland op het
ogenblik nog over ongeveer 125 niet uitgebrachte
hoofdfilms, waaronder 60 grotere, maar indien geen
nieuwe films worden geïmporteerd, zullen zij spoe
dig hun reclame-campagnes moeten inkrimpen.
Ingrijpende wijzigingen der bestaande verhou^
dingen
De meningen der producenten zijn verdeeld. Zo
wijdde Connery Chappell in de vakpers een uit
voerige bespreking aan dit onderwerp, waarbij hij
op de eerste plaats vaststelt, dat de heffing van dit
invoerrecht geen nieuwe belasting betekent van het
Engelse filmbedrijf, hoewel de importeur en ver
huurder van Amerikaanse films zich realiseert, dat
hij in zeer nadelige positie gaat verkeren ten op
zicht van zijn collega's. Het doel van de heffing is
uitsluitend beperking van dollaruitgaven; noch de
recettes der exploitanten noch de percentages der
verhuurders, worden aangetast.
Het eerste en onmiddellijke gevolg van deze hef
fing zal voor de productie evenwel zijn, dat de
Amerikaanse markt zich voor Britse films zal slui
ten. Toegegeven moet worden, dat deze markt op
de Engelse producent maar al te dikwijls heeft
gewerkt als een verlokkend fata morgana op een
smachtende reiziger. Aan zijn pogingen om de
Amerikaanse markt voor Britse films te veroveren,
heeft hij enorme sommen besteed. De gedachte
aan de winstmogelijkheden der Amerikaanse thea
ters maakte hem rusteloos en ontevreden met de
mogelijkheden in eigen land.
De reden waarom de Amerikaanse markt zich
voor Engelse films zal sluiten, indien de regering
de genomen maatregelen handhaaft, zal zeker niet
het gevolg zijn van represailles, maar van een
noodzakelijke wijziging der huidige verhoudingen.
De Engelse markt vertegenwoordigt voor de Ame
rikaanse filmindustrie een aanzienlijk deel van haar
winstmogelijkheid; men neemt aan ongeveer 40
De pers loopt wel wat al te simpel over de kwestie
heen, wanneer zij beweert, dat Hollywood zonder
Engeland geen winst zou maken; dit is sterk over
dreven. In feite zal een reductie van de overboe
kingen der in Engeland gemaakte winsten ten
gevolge hebben, dat Hollywood gedwongen wordt
de productie-begrotingen onmiddellijk te herzien
en zich veel meer op de eigen markt te concentre
ren. En met het oog op de amortisatie der film-
investeringen zal de Amerikaanse industrie iedere
minuut van de speeltijd der eigen theaters opeisen.
Juist met het oog op mogelijk restrictiebepalingen
bevatten de Engels-Amerikaanse overeenkomsten,
welke de Engelse film toegang verschaffen tot de
Amerikaanse markt, de uitdrukkelijke bepaling, dat
zij in dit geval onmiddellijk zouden kunnen worden
geannuleerd. Dit zal niet alleen de Amerikaanse,
maar ook de Britse productie voor vele interne
problemen plaatsen. Wat gebeurt er met de talrijke
en vérstrekkende productieplannen, welke met het
oog op de Amerikaanse markt ontworpen werden
en ten dele reeds in staat van uitvoering zijn?
Slechts één ding kan men met zekerheid voorspel
len; er zullen voorlopig geen films meer van
700.000,in productie worden gebracht; zelfs
geen meer van 250.000,Dit feit zal evenwel
door weinigen worden betreurd. Het is trouwens
opmerkelijk, hoe weinig mensen eigenlijk geloof
den, dat er films gemaakt werden tegen een der
gelijke kostprijs, hoewel de meesten listiglijk wei
gerden er openlijk voor uit te komen. Vast staat,
dat de drie kostbaarste films hun kosten niet
opbrachten.
In plaats van het oog gericht te houden op de
Amerikaanse markt, zal de Britse filmproductie
zich moeten concentreren op de binnenlandse
markt. Mogelijk blijkt op den duur, dat dit het be
drijf ten goede is gekomen, want de films, die in het
verleden industrieën hebben opgebouwd en reputa
ties wisten te vestigen, waren over het algemeen
geen dure producties. Caesar en Cleopatra" heeft
veel minder bijgedragen tot het vestigen van de
reputatie, welke de zich uitbreidende Engelse in
dustrie thans geniet, dan Brief Encounter", en
veel en veel minder dan sommige van de opmer
kelijke films, welke in de kleine Ealing studio's
vervaardigd worden.
De kostprijs is maar een armzalige maatstaf voor
de waardering van een film, en het hanteren van
een dergelijke waardebepaling heeft altijd een
funeste invloed op het internationale filmbedrijf
uitgeoefend. Het heeft geleid tot opgeschroefde
reclame-campagnes voor middelmatige producten,
terwijl het zeldzamere betere werk soms betrek
kelijk werd verwaarloosd.
Chappell kan zich niet verenigen met het inzicht
van degenen, die verkondigen, dat het verlies van
de Amerikaanse markt een periode van „magere
jaren" voor de Britse productie in zal luiden. On
getwijfeld zullen de calculatie-afdelingen van de
productiebedrijven dag en nacht in de weer zijn,
ten einde een flinke reductie der productiekosten
te bewerkstelligen, wat bij de huidige drukke be
zetting der studio's en de sterk gestegen loon-
standaard geen gemakkelijke opgave is. Maar wan-