9 uittocht van goede beschikbare krachten naar het buitenland plaats vinden. Bovendien gaven de exploitanten als hun mening te kennen, dat, aan gezien de reeds in Engeland aanwezige films niet aan het ad valorem recht onderworpen zijn, de besparing aan dollardeviezen gedurende het eerste jaar zeer gering moest worden geacht. Bij dit protest heeft de Kinematograph Renters' Society, de Engelse bedrijfsorganisatie van ver huurders, zich aangesloten. De importeurs van Amerikaanse films beschikken in Engeland op het ogenblik nog over ongeveer 125 niet uitgebrachte hoofdfilms, waaronder 60 grotere, maar indien geen nieuwe films worden geïmporteerd, zullen zij spoe dig hun reclame-campagnes moeten inkrimpen. Ingrijpende wijzigingen der bestaande verhou^ dingen De meningen der producenten zijn verdeeld. Zo wijdde Connery Chappell in de vakpers een uit voerige bespreking aan dit onderwerp, waarbij hij op de eerste plaats vaststelt, dat de heffing van dit invoerrecht geen nieuwe belasting betekent van het Engelse filmbedrijf, hoewel de importeur en ver huurder van Amerikaanse films zich realiseert, dat hij in zeer nadelige positie gaat verkeren ten op zicht van zijn collega's. Het doel van de heffing is uitsluitend beperking van dollaruitgaven; noch de recettes der exploitanten noch de percentages der verhuurders, worden aangetast. Het eerste en onmiddellijke gevolg van deze hef fing zal voor de productie evenwel zijn, dat de Amerikaanse markt zich voor Britse films zal slui ten. Toegegeven moet worden, dat deze markt op de Engelse producent maar al te dikwijls heeft gewerkt als een verlokkend fata morgana op een smachtende reiziger. Aan zijn pogingen om de Amerikaanse markt voor Britse films te veroveren, heeft hij enorme sommen besteed. De gedachte aan de winstmogelijkheden der Amerikaanse thea ters maakte hem rusteloos en ontevreden met de mogelijkheden in eigen land. De reden waarom de Amerikaanse markt zich voor Engelse films zal sluiten, indien de regering de genomen maatregelen handhaaft, zal zeker niet het gevolg zijn van represailles, maar van een noodzakelijke wijziging der huidige verhoudingen. De Engelse markt vertegenwoordigt voor de Ame rikaanse filmindustrie een aanzienlijk deel van haar winstmogelijkheid; men neemt aan ongeveer 40 De pers loopt wel wat al te simpel over de kwestie heen, wanneer zij beweert, dat Hollywood zonder Engeland geen winst zou maken; dit is sterk over dreven. In feite zal een reductie van de overboe kingen der in Engeland gemaakte winsten ten gevolge hebben, dat Hollywood gedwongen wordt de productie-begrotingen onmiddellijk te herzien en zich veel meer op de eigen markt te concentre ren. En met het oog op de amortisatie der film- investeringen zal de Amerikaanse industrie iedere minuut van de speeltijd der eigen theaters opeisen. Juist met het oog op mogelijk restrictiebepalingen bevatten de Engels-Amerikaanse overeenkomsten, welke de Engelse film toegang verschaffen tot de Amerikaanse markt, de uitdrukkelijke bepaling, dat zij in dit geval onmiddellijk zouden kunnen worden geannuleerd. Dit zal niet alleen de Amerikaanse, maar ook de Britse productie voor vele interne problemen plaatsen. Wat gebeurt er met de talrijke en vérstrekkende productieplannen, welke met het oog op de Amerikaanse markt ontworpen werden en ten dele reeds in staat van uitvoering zijn? Slechts één ding kan men met zekerheid voorspel len; er zullen voorlopig geen films meer van 700.000,in productie worden gebracht; zelfs geen meer van 250.000,Dit feit zal evenwel door weinigen worden betreurd. Het is trouwens opmerkelijk, hoe weinig mensen eigenlijk geloof den, dat er films gemaakt werden tegen een der gelijke kostprijs, hoewel de meesten listiglijk wei gerden er openlijk voor uit te komen. Vast staat, dat de drie kostbaarste films hun kosten niet opbrachten. In plaats van het oog gericht te houden op de Amerikaanse markt, zal de Britse filmproductie zich moeten concentreren op de binnenlandse markt. Mogelijk blijkt op den duur, dat dit het be drijf ten goede is gekomen, want de films, die in het verleden industrieën hebben opgebouwd en reputa ties wisten te vestigen, waren over het algemeen geen dure producties. Caesar en Cleopatra" heeft veel minder bijgedragen tot het vestigen van de reputatie, welke de zich uitbreidende Engelse in dustrie thans geniet, dan Brief Encounter", en veel en veel minder dan sommige van de opmer kelijke films, welke in de kleine Ealing studio's vervaardigd worden. De kostprijs is maar een armzalige maatstaf voor de waardering van een film, en het hanteren van een dergelijke waardebepaling heeft altijd een funeste invloed op het internationale filmbedrijf uitgeoefend. Het heeft geleid tot opgeschroefde reclame-campagnes voor middelmatige producten, terwijl het zeldzamere betere werk soms betrek kelijk werd verwaarloosd. Chappell kan zich niet verenigen met het inzicht van degenen, die verkondigen, dat het verlies van de Amerikaanse markt een periode van „magere jaren" voor de Britse productie in zal luiden. On getwijfeld zullen de calculatie-afdelingen van de productiebedrijven dag en nacht in de weer zijn, ten einde een flinke reductie der productiekosten te bewerkstelligen, wat bij de huidige drukke be zetting der studio's en de sterk gestegen loon- standaard geen gemakkelijke opgave is. Maar wan-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1947 | | pagina 11