15 te moedigen en tussen alle filmproducerende lan den een geest van samenwerking te scheppen. Artikel 3 Iedere deelnemer moet officieel aan het Alge meen Secretariaat mededeling doen, welke films hij ter vertoning heeft uitgekozen. Artikel 4 Het maximum aantal van deze films wordt vast gesteld als volgt: Voor de landen, welke gedurende de twaalf maanden aan dit Festival voorafgaande in het openbaar vertoond hebben: Meer dan 100 films met een lengte groter dan 2.000 M.; 6 films van meer dan 2.000 M... waarvan er ten minste 2 nog niet zijn uitgebracht. Meer dan 50 films met een lengte groter dan 2.000 M.; 4 films van meer dan 2.000 M., waar van er ten minste 1 nog niet is uitgebracht. Minder dan 50 films met een lengte groter dan 2.000 M.; 1 film van meer dan 2.000 M., bij voor keur nog niet uitgebracht. In alle gevallen mogen de films ten hoogste één jaar oud zijn. Artikel 5. De films worden ingedeeld in de volgende cate gorieën: a) psychologisch films en films d'amour" b) avonturen- en detectivefilms c) films met een sociale strekking d) historische films e) musicals f) tekenfilms g) korte films. Artikel 6 De korte films mogen een aantal van drie per land niet overschrijden. Zij zullen op speciaal daar voor gereserveerde voorstellingen worden ver toond. Elke avond zal een documentaire film van ten hoogste 400 M. in afwisseling van de deel nemende landen aan de vertoning van de hoofdfilms voorafgaan. Artikel 7 De producent geeft te kennen, bij welke cate gorie hij zijn film wenst te zien ingeschreven. Uit drukkelijk wordt vastgesteld, dat er geen andere prijzen zullen zijn, dan die welke ter beloning worden toegekend aan de beste films, ingeschreven in de zeven bovengenoemde categorieën. Het publiek zal zijn oordeel over de vertoonde films te kennen kunnen geven; de nationale jury, welke voortdurend zitting houdt, stelt de toeken ning van de prijzen vast. Artikel 8 De Commissie van Voorbereiding heeft het recht de toelating van een film te weigeren, indien zij van oordeel is, dat deze kwetsend is voor het nationaal gevoel van enig land. Artikel 9 Iedere deelnemer is gehoucen aan het Algemeen Secretariaat, zeven weken vóór de vastgestelde datum van opening van het festival, mede te delen: a) de titels van de onderwerpelijke films; b) het bedrag, waarvoor elk van deze films moet worden verzekerd; c) een korte samenvatting van elke film, indien mogelijk in het Frans; d) de namen van de producent, de scenarist, de regisseur en de voornaamste spelers; e) een zo groot mogelijk aantal foto's van de on derwerpelijke films. Artikel 10 Een betiteling van de films in het Frans of in het Engels wordt ten zeerste aanbevolen. De niet- betitelde films kunnen eventueel in het Frans door de mocrofoon worden toegelicht. De datum, waar op een film zal worden vertoond, wordt door de Commissie van Voorbereiding vastgesteld. Artikel 11 Dee copieën moeten drie weken voor de datum van opening worden gezonden aan het Algemeen Secretariaat van het Festival (Mairie.de Cannes). Na deze termijn kan de Commissie van Voorbe reiding geen enkele verantwoordelijkheid meer op zich nemen, voor de deelneming van films, waar van de copieën te laat zijn aangekomen. De ver tegenwoordigers van de deelnemende firma's heb ben de mogelijkheid hun wensen betreffende de in deling van hun films in het programma voor te leggen, indien zij zich daartoe ten minste twee weken voor de datum van opening tot het Alge meen Secretariaat te Cannes wenden. Artikel 12 De kosten van transport en van verzekering der copieën van de plaats van herkomst tot Cannes zijn voor rekening van de producent. Het Festival zal zorg dragen voor de verzekering en de bewaar geving van de copieën van het ogenblik af, dat het deze in Cannes in ontvangst neemt tot dat, waarop het ze te Parijs aan de producent of diens ver tegenwoordiger overhandigt. De kosten van het vervoer der copieën van Cannes tot aan Parijs zijn voor rekening van de administratie van het Fes tival. De administratie van het Festival neemt voor haar rekening de verzekering van alle risico's op de positieve copieën, welke haar worden toever trouwd van het ogenblik af, waarop zij ze in Can nes in ontvangst neemt tot aan dat, waarop zij ze te Parijs aan de producenten of hun vertegenwoor digers overhandigt. De verzekering zal worden aangegaan voor de bedragen, welke door de deelnemers zijn opgege-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1947 | | pagina 17