ITALIË
MEXICO
18
van £10.per voet (30,5 cm.). Men verwacht,
dat bij een verdere ontwikkeling der arbeidsmetho-
den de kosten zullen dalen.
Een derde productie wordt thans vervaardigd in
opdracht van de National Savings Movement (Na
tionale Spaarbeweging).
Eerste internationale festival voor documentaire
films
Het was een gelukkige gedachte van het Edin-
burgh Film Guild om het eerste Internationale
Festival voor Documentaire Films in Schotlands
hoofdstad te organiseren, tijdens het aldaar ge
houden Internationale Festival voor Muziek en
Drama. Want Edinburgh beleefde de geboorte van
de Britse documentaire beweging en het Schotse
publiek heeft steeds een voorliefde aan de dag ge
legd voor de documentaire film. Het was in Edin-
burgh's „Playhouse", de aan 3300 toeschouwers
plaats biedende bioscoop, dat John Grierson's eer
ste documentaire, „Drifters", in 1930 haar pre
mière beleefde, tegelijk met ,,Potemkin".
Het festival werd georganiseerd met medewer
king van de Unesco, het Central Office of Infor
mation (Regerings Voorlichtings Dienst), de As-
sociation of Specialised Film Producers en de
Federatie van Documentaire Film Units. Behalve
Engeland en Schotland namen aan dit festival
deel: Australië, België, Canada, Denemarken,
Frankrijk, India, Italië, Polen, Rusland, Tsjecho-
Slowakije, de Verenigde Staten van Amerika,
Yougo-Slavië, Zweden en Zwitserland met in
totaal meer dan tachtig documentaires.
Toenemende betekenis der Italiaanse
filmproductie
Lange tijd heeft de Italiaanse film geteerd
op haar erfenis uit de periode van de stomme film,
toen het pompeus-bombastische spektakel met ,,Ca-
biria" wel zijn hoogtepunt bereikte.
Tot na de bevrijding schenen de Italianen hun
ideeën bijna uitsluitend te putten uit de succesvolle
producten, welke de grondslag legden voor de
Italiaanse filmstijl, die, weliswaar niet van alle
kunstzin ontbloot, meestal toch domineerde in een
onverteerbare vloed van opera-achtige melodra
ma's, welke de theaters beconcurreerden.
Waren reeds tijdens de oorlogsjaren zekere
tekenen te bespeuren, die wezen op een verande
ring in de goede richting, thans beleeft de film
kunst in Italië een ongekend krachtige opbloei,
die het met één slag heeft geplaatst in de voorste
rij van de filmproducerende landen.
Over de wijze, waarop de Italiaanse pers de
eigen film ophemelt, moge men glimlachen, maar
dit wordt in zekere zin verklaarbaar, wanneer men
het cijfermateriaal betreffende de Italiaanse film
productie nauwkeuriger beziet. Onder meer blijkt
dit uit het jaarverslag van de ,,Anica" (Associa-
zone Nazionale Industrie Cinematographiche e Af-
fini). Het totaal der opbrengsten van de verkoop
der productie naar het buitenland bedroeg in 1945
rond \x/i milliard Lire.
Gedurende de periode van 1 Augustus 1945 tot
30 October 1946 werden 62 Italiaanse hoofd
films vervaardigd; 9 waren er in productie, 10 in
het stadium van voorbereiding. Wat het bioscoop
bezoek in het eigen land betreft, in 1945 verkoch
ten de filmtheaters 334 millioen toegangsbewijzen,
welke een bruto-opbrengst van &Yi milliard Lire
opleverden.
De overeenkomstige cijfers bedroegen voor 1942
(het laatste jaar voor de voortschrijdende devalu
atie van de Lire) 477 millioen toegangsbewijzen
tegen een bruto-opbrengst van 1.269.000.000 Lire.
Spoedige invoering screenquotering verwacht
Uit Mexico-City wordt bericht, dat de Rege
ring voornemens is spoedig een screenquotering
in te voeren ten gunste van het nationale product.
Reeds heeft het gemeentebestuur der stad aan
de plaatselijke exploitanten medegedeeld, dat zij
er in den vervolge bij het afsluiten van vertoning
contracten rekening mede dienen te houden, dat
ten minste één week per maand gereserveerd moet
worden voor de in eigen land vervaardigde Mms.
Het schijnt dat deze maatregel van het gemeen
tebestuur van Mexico-City geheel in overeenstem
ming is met de actie, welke door een aantal Sena
toren, leden van het Congres en producenten
wordt gevoerd ten einde een wettelijke verfo-
ningsplicht van Mexicaanse films gedurende ten
minste 26 weken per jaar te verkrijgen.
KOOLSPITSENBONNEN
De Technische Commissie vestigt er nogmaals
de aandacht op, ó^t de koo1sDitsenbonn>n van de
vier kwartalen 1946/1947. d w.z. alle bonnen van
100 stuks, genummerd tot 8743 en alle bon
50 stuks, genummerd tot 8257, na 31 October on
geldig zijn oeworden.
Sinds 1 November moqen dus uitsluitend de
hogere nummers van de oude bonnen en alle nieu
we bonnen welke van de oude verschillen
doordat daarop onder de hoeveelheid stuks de
kwartalen zijn aangecreven door de erkende
handelaren worden Gehonoreerd.
Voorts deelt de Commissie mede. dat de nieu
we bonnen slechts geldiq zullen Z"'n in het kwar
taal, dat daarop is aangegeven. De bonnen voor
vier kwartalen 1946/1947, d.w z. alle bonnen van
1 October jl. is inaeqaan. zullen dus op 31 De
cember a.s. hun geldigheid verliezen enz.
OmwisselinG van oude of nieuwe bonnen kan
niet plaats vinden.