HOEWEL het Nederlandse film- en bio scoopbedrijf een splitsing van exploitatie rechten naar breedteformaten niet erkent, aangezien het het filmauteursrecht on deelbaar acht, wordt in dit bedrijf nogal veel gesproken over de technische mogelijkheden, die het gebruik van 16 mm. copieën naast films van 35 mm. breedte zou bieden. Het lijkt mij daarom nuttig de voor- en nadelen van het gebruik van de 36 en 16 mm-film tegen elkaar af te wegen om na te gaan welk formaat voor het bioscoopbedrijf de voorkeur verdient. Wie van ons heeft het grootste belang bij de 16 mm-film? De normale permanente bedrijven voelen zich uitermate tevreden met het 35 mm materiaal, hetwelk ten slotte zijn sporen heeft ver diend en waarmede als het ons dan nog eens lukt in Nederland feilloze copieën te drukken, iedereen tevreden zal zijn. Voor de reisbedrijven en voor degenen, die als semi-permanente bioscoop ten plattelande opere ren, ligt de zaak geheel anders. Hier zou men met de 16 mm-film ten zeerste gebaat kunnen zijn, tenminste als de 16 mm naast de vele voordelen geen grote nadelen zou hebben. Laten wij eerst even de voordelen bekijken. Die zijn: Ie.) De, door gebruikmaking van acetaat-mate riaal als drager, niet-ontvlambaarheid van de film; 2e.) De minder strenge brandweervoorschriften. Hoewel in de zaal de stoelen moeten zijn vastgezet, noodverlichting en nooduitgangen aanwezig moeten zijn, mag het toestel tussen het publiek worden opgesteld, natuurlijk met dien verstande, dat hiervoor een vrije ruimte wordt gemaakt; 3e.) Een programma met een speelduur van twee uur is op drie spoelen van 600 meter 16 mm- film gemakkelijk onder te brengen. Vermeende voordelen zijn: Ie.) Men gaat van de veronderstelling uit, dat men met een lichtgewicht projectie-apparaat, in twee of drie kleine koffers ondergebracht, op reis kan gaan. Aanschaffingsprijs ca. 2000. 2e.) Men neemt aan, dat gezien het 2J^ maal ge ringer filmmateriaal, ook de prijs van de co pieën goedkoper is dan die van de 35 mm. De nadelen van het 16 mm materiaal zijn de volgende: Ie.) Om voor de geluidsband ruimte te vinden heeft men één zijde van de perforatie van.de dubbel geperforeerde 16 mm stomme film laten ver vallen en op die plaats een geluidsband aan gebracht. Het resultaat is nu, dat men een film heeft verkregen, waarvan de voortbeweging afhangt van de goede staat van één perforatiespoor, terwijl de krachten, hierop uitgeoefend, meer dan tweemaal zo groot zijn {door een tikje scheef trekken) als bij de tweezijdig geperfo reerde stomme 16 mm film. De levensduur van een 16 mm geluidsfilm is dan ook door perforatiebeschadigingen enz» veel korter dan die vaa een 35 mm geluids- of een 16 mm stomme film; 2e.) Inderdaad heeft de ,,safety"-film het voordeel zonder gevaar buiten een brandvrije cabine te kunnen worden gebruikt. Dit ,,safety"-materiaal heeft echter grote na delen, namelijk ten opzichte van de celluloid (nitraat-film) grotere gevoeligheid voor vocht, gemakkelijker bekrasbaarheid enz. Deze nadelen zijn zelfs zo groot, dat de des kundigen er niet aan denken hierop 35 mm film af te drukken en voor dit formaat rustig de grotere brandbaarheid op de koop toe nemen, om hiermede een langere levensduur en een stabiele geluidskwaliteit te waarbor gen. 3e.) Het zogenaamd lichtgewicht-apparaat is ten enen male ongeschikt voor het professionele bedrijf. Deze toestellen zijn geconstrueerd voor huiskamers, scholen en voor verenigingswerk. Voor werk, zoals wij dit bedoelen, zijn even eens toestellen op de markt, echter tegen prij zen, variërende tussen de 5.000,en 7.000,De arbeid die deze machines moe ten verrichten, verschilt namelijk zeer weinig van die der 35 mm machines. Wil men een behoorlijk resultaat bereiken, dan vervalt men automatisch bij de constructie in dezelfde pro blemen als bij de 35 mm toestellen en wordt de prijs dienovereenkomstig hoog. De 35 mm transportabele apparaten geven VERSUS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1949 | | pagina 11