TER DISCUSSIE „QUARTET" y i------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- \\JANNEER een film met vakmanschap gemaakt is, zal het bioscoopbe- V zoekend publiek dit zeker opmerken. Of zij daarenboven uitsluitend ont spanning beoogt of nog iets meer te zeggen heeft, wordt de meeste bezoekers ook wel duidelijk. Toch behoeft het geen verwondering te wekken, dat juist zulk een film bij de critici zeer uiteenlopende reacties zal uitlokken. Politieke, godsdienstige opvattingen enz. zullen onwillekeurig leiden tot verschil van inzicht, zelfs al erkent men zekere algemeen aanvaarde aesthetische principes. Om wille van de onderlinge verdeeldheid der recensenten, kan men de critiek niet van onwaarde verklaren. Wel zie men hierin het duidelijk bewijs, dat een filmrecensie nooit een scheids rechterlijke uitspraak kan zijn, maar slechts een bij drage ter discussie. Dit nuchter feit, wordt door velen wel eens over het hoofd gezien. ,,De eenacters, want dat zijn deze verhalen op de film geworden, zijn bijzonder goed gespeeld en ook voor degenen, die de verhalen kennen, nog zeer spannend." (Het Vrije Volk) „De exemplaren, die hij ons onder de regie van vier verschillende regisseurs laat zien, pleiten zeker niet tegen het korte verhaal als gegeven voor een scenario en tonen (althans in de ge geven voorbeelden) overtuigend aan, dat een film van een half uur vertoningsduur precies even boeiend en „compleet" kan zijn als welke celluloid-kolussus dan ook. Intussen heeft de bewerker, met al zijn voort varende vernieuwingsdrang, hier-en-daar water in zijn cinegrafische wijn moeten doen. Men kan zich natuurlijk in beginsel tegen dergelijke ver anderingen verzetten zelfs wanneer zij, gelijk hier, met volle toestemming van de auteur plaats vonden (Somerset Maugham verschijnt zélf op het projectiescherm!). Maar het resultaat is toch van dien aard, dat het aan de kwaliteit der films als zodanig niets behoeft af te doen." (L. J. Jordaan in „Haagsche Post"). ,,De auteur zelf komt eerst enige bespiegelende woorden zeggen over de waardering van zijn werk en dan komen de verhalen. Wie ze heeft gelezen, zal ongetwijfeld ontevreden zijn, maar als ge bereid zijt de film te accepteren zoals ze is, zult ge genieten van de door en door Engelse geest, die diep tragische onderwerpen behandelt met een wijze glimlach." (S. Carmiggelt in „Het Parool"). 16 „Vier boeiende novellen van de schrijver So merset Maugham, zonder enige samenhang aan een geregen tot één film, waarbij vier regisseurs de weg van de minste weerstand hebben ge volgd." (de Volkskrant). „Om met een andere deur in huis te vallen: het „Quartet" van vier verhalen van W. So merset Maugham, bewerkt door R. C. Sheriff, gefilmd, door vier Engelse regisseurs en ver toond door Kriterion, is een verdund aftreksel van het werk van de grote verteller, dat met film niet veel van doen heeft en met letterkunde helemaal niets; ondanks het verwondering wek kende feit, dat de auteur deze productie heeft goedgevonden en er zelfs een inleiding voor heeft gesproken. Maugham heeft niet voor de film maar voor de lezer geschreven, en de kunst van zijn woord is onvertaalbaar gebleken. Kleine en grote ezelsbruggetjes, om de gunst van publiek of censor te winnen, ontsieren de bewerkingen, waarvan er één („The Alien Corn") zelfs de kern van Maughams verhaal niet ongeschonden heeft gelaten." (Ellen Waller in „Algem, Handelsblad"). „Als er dus iets wordt bewezen met deze film, dan geldt dat niet de hoedanigheid van de hui dige Engelse filmindustrie, die hier hoogstens wat goede smaak en vakmanschap demonstreert, maar wel de kwaliteiten van de voortreffelijke verteller, die Maugham is." (Charles Boost in de „Maasbode"

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1949 | | pagina 18