HET IS MINUTEN VOOR UUR 19 MEDIO December van het vorig jaar ging ik op verzoek van de Technische Commissie naar Hoensbroek om in combinatie met de gemeentelijke brand weer en de Rijksinspectie Maastricht in het Palace Theater aldaar een oplossing te zoeken om voor het balcon betere uitgangen te verkrijgen. Het publiek van het balcon, 287 per sonen in totaal, moest n.1. eerst het gehele balcon oplopen om dan via twee steektrappen en een vrij stijle hoofdtrap naar de hall van het theater af te dalen. Wij hebben een oplossing gevonden, maar iets anders viel ons op, waarnaar wij eigen lijk in het geheel niet aan het zoeken waren, n.1. om naar de cabine te komen liep men van de eer ste overloop af door een deur een houten trap op; van het eind van de trap, een soort Voorportaal dus, waar schakelkasten enz. waren onderge bracht, bereikte men de brandvrije cabinedeur via een gangetje, van waaruit men over een stenen balustrade een uitzicht had op een der steektrap pen van het balcon. Het voorportaal had dus een vrije verbinding met het trappenhuis. Wij waren het er over eens, dat een van de eerste dingen, die er moest gebeuren, het dichtmetselen was van dit gat. Het theater had nu reeds bijna 17 jaar gedraaid in deze vorm, toentertijd door B. en W. goedge keurd. Wie beschrijft mijn verbazing, toen ik op tweede Kerstdag door de Brandweercommandant van Hoensbroek werd opgebeld, die mij vertelde, dat er een zware cabinebrand was geweest in het Palace Theater. Door een kier van de branddeur van de cabine was een steekvlam tot het trappen huis ingeslagen en 15 personen, die het balcon wilden verlaten, waren min of meer verwond; twee slachtoffers moesten in het ziekenhuis worden opgenomen. Hoe heeft zich een en ander afgespeeld? De operateur was naar huis gegaan om te eten. De exploitant van het theater, die zelf de capaciteiten van een goed operateur heeft, was alleen in de cabine. De rechtermachine liep. Op de terugwik- kelaar stond 900 Meter film. De exploitant was bezig de linkermachine te laden. Plotseling hoorde hij een ploffend geluid, draai de zich om en zag omspoeltafel en rechtermachine in brand. Hij probeerde nog de brandende film op de omspoeler te pakken om deze door de nood- deur naar buiten te deponeren. Hij verbrandde daarbij deerlijk zijn handen. Hij dacht toen alleen nog ,,de mensen het thea ter uit en trachtten te blussen". Hij verliet toen de cabine, draaide de sproeier open, riep zijn zoon om met de brandslang te komen. Hij bleef zelf tegen de cabinedeur staan. Achter de linkermachine bevond zich een film- kluis, waarin 4500 M. film was opgeborgen. De steekvlammen in de cabine bereikten ook deze voorraad en toen brak de hel los: een hevig geloei weerklonk, op de cabinedeur ontstond een sterke druk. De exploitant, een groot en krachtig man, was niet bij machte de deur tegen te houden; er sloeg door een kier een steekvlam het trappenhuis in met het gevolg, dat op het weggaande publiek de vlammen neersloegen en een 13-tal mensen raakte. De valkleppen der cabine-vensters hebben, dit in tegenstelling met een krantenbericht, goed ge werkt. Wat mij een raadsel is, is hoe het raam voor de omspoeltafel, met een vrij grote glasruit, de druk der brandende gassen heeft kunnen weer staan. Door het snelle ingrijpen van de exploitant, die het enig juiste deed en bij de cabine bleef, werd erger voorkomen; had hij de cabinedeur niet met grote kracht tegen gehouden, dan was deze geheel opengedrukt, was het aantal slachtoffers groter geweest en was het theater waarschijnlijk afge brand. Reeds meermalen heb ik via het Officieel Or gaan van de Nederlandsche Bioscoop-Bond een waarschuwende stem laten horen. Maar als ik zo links en rechts eens in de cabine met of zonder voorportaal rondkijk, dan blijkt mij, dat er nog heel wat verbeterd moet worden. Het is nu inder daad 5 minuten voor 12 uur en de nalatigen rest niets meer dan zo spoedig mogelijk in hun cabines alle maatregelen te nemen, die noodzakelijk zijn; anders zou het wel eens kunnen gebeuren, dat an deren dit voor hen zouden gaan doen en dan is het niet geheel denkbeeldig, dat sluiting van meer dan een bioscoop daarvan het gevolg zou zijn. Een sluiting, waarvoor een bedrijfsverzekering geen dekking zou geven en die men uit eigen zak zou moeten betalen. In onze bedrijven zijn wij niet alleen verplicht het publiek het beste te bieden wat de film geven kan, maar wij zijn ook verantwoordelijk voor de veiligheid van onze bezoekers. De gevangenis staat nog steeds open voor lieden, die dood door schuld veroorzaken. Laten wij nu eens nagaan hoe wij op de een voudigste wijze ons zelf en ons publiek zo goed mogelijk kunnen beschermen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1949 | | pagina 21