ISRAËL VERENIGDE STATEN 23 5) De grote prijs van de medische film, toege kend door het Internationaal Centrum van de me dische en chirurgische film, toegewezen aan de Franse film: ,,La libération fonctionnelle du pou- mon", door Pierre Fournier en Roger Bellanger. Anderzijds heeft de jury van de experimentele en dichterlijke film de volgende prijzen toegewe zen, in naam der Kinematheek van België en van de Federatie der Kino-clubs van België: 1 Grote prijs van de experimentele film aan: ,,Motion painting n. 1", van Oscar Fishinger (U.S.A. 1948). 2) Grote prijs van de dichterlijke film aan: ,.Aubervilliers", van Eli Lotar, Frankrijk 1947). 3) Prijs voor de beste klank-benutting: ,,Five abstract film exercises", van James en John Whitney (U.S.A. 1943—1944). 4) Prijs voor de beste kleur-benutting: ,,Studi sul colore", van Luigi Veronesi (Italië 1940-1942). 5) Prijs voor uitzonderlijke hoedanigheden: „Ben Hop" (Canada 1943) en „Fiddle Dee Dee" (Canada 1947), van Norman Mac Laren. Grondsteen gelegd van de eerste Israël filmstudio Op 3 Juli werd te Herzliah bij Tel Aviv de grondsteen gelegd voor de eerste Israël Filmstudio. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken van Israël, de burgemeester van Herzliah en de Israël Motion Picture Studios Ltd. hadden dit feest georgeniseerd. De Minister van Binnenlandse Zaken I. Shapira, de Minister van Eredienst R. Shasar, alsmede de ver tegenwoordigers van alle nationale en staatsinstel lingen, van het leger, de universiteit, het Philhar- monisch Orkest, het theater enz. namen er aan deel. Met de bouw van deze studio, waarvan in het eerstvolgend halfjaar voorlopig alleen de laborato ria en de synchroniseer-afdeling zullen worden vol tooid (de films in Israël zullen voor het grootste gedeelte met buitenopnamen worden gedraaid) zijn de eerste stappen gedaan ter verwezenlijking van een reeds lang voorbereid plan: in Israël de tech nische mogelijkheden te verschaffen om films van A tot Z te vervaardigen. Dit was tot nog toe niet mogelijk en elke journaalfilm of hoofdfilm werd in het gunstigste geval in Israël opgenomen en dan in het buitenland door synchonisering, cutting, editing enz. voltooid. Daar het project van de Israël Motion Picture Studios Ltd. van buitengewone betekenis is voor het land, zijn aan de maatschappij door de regering en andere staatsinstellingen de grootst mogelijke faciliteiten verleend. Het terrein van 72.000 m2 is door het Nationaalfonds voor 49 jaren ter beschik- □- ALGEMENE VOORWAARDEN VAN VERHUUR EN HUUR VAN FILMS Vertoningsplaats Artikel 4 De betreffende films mogen door de huurder slechts worden vertoond in het theater, resp. op het adres, als in de overeenkomst is bepaald. Is in de overeenkomst daaromtrent niets bepaa1-' dan mag de vertoning slechts geschieden in één der theaters, waarover de huurder ter plaatse, waarvoo de overeenkomst is aangegaan, de volle beschikking heeft. king gesteld en de pacht voor 10 jaren kwijtge scholden. Alle machines en bouwmaterialen mogen zonder enig invoerrecht worden ingevoerd, de beta ling van belastingen, registratiekosten enz. is voor verschillende jaren uitgesteld enz. Van het maat schappelijk kapitaal is 1.200.000 geplaatst, waar van de helft door een Amerikaanse zustermaat schappij is gestort. De apparaten voor de studio zullen door Amerikaanse deskundigen in de Ver enigde Staten worden gekocht. Een comité van vrienden, de Hollywood Advisory Council, staat de nieuwe maatschappij op technisch en artistiek ge bied ter zijde. Hierin hebben o.a. de volgende persoonlijkheden zitting: Eddie Cantor, Le- wis Milestone, Edward G, Robinson, Milton Sperling (directeur van Warner Bros.), Charles Vidor, Billy Wilder, William Wyler, Fred Zinne- man, e.a. De maatschappij wil voorlopig niet zelf als producente optreden, doch zal voor alle produ centen geregeld werkmogelijkheden verschaffen. Technisch directeur van het bedrijf in Israël is de heer L. Reichl, leider en oprichter van de Barran- dow Studio te Praag, de grootste studio van Europa. De electrische installaties zullen door Philips worden uitgevoerd. De desbetreffende onderhan delingen, die door Mevrouw Margot Klausner- Brandstatter voor de Israël Motion Picture Studios Ltd. worden gevoerd, zijn bijna afgesloten. Ascap voelt zich niet zeker De American Society of Composers, Authors and Publishers (Ascap) legde onlangs aan het Departement van Justitie haar lezing voor van een eventueel accoordverklaringsbesluit. Deze lezing be helsde, dat Ascap de vergoedingen voor muziek- opvoeringsrechten zou incasseren van de produ centen in plaats van de bioscoopexploitanten, zonder dat zij daarbij harerzijds onderhandelingen over tarieven zou voeren. Door een accoordverklaringsbesluit kan in de Verenigde Staten een rechtsgeding voor een be-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1949 | | pagina 25