Verenigde Staten 28 Film over Kunst zal worden gehouden in het Filmpaleis aan het Lido van 8 tot 18 Augustus a.s. De opening van de Afdeling Documentaire Films over Kunst zal evenwel reeds plaats vinden op 3 Juni en samenvallen met- de opening van de XXVste Internationale Tentoonstelling voor Beeldende Kunsten, omdat op deze dag in Venetië volgens traditie een exceptioneel internationaal publiek van kunstcritici, kunstkenners en kunste naars verzameld zal zijn. Men hoopt op deze wijze de samenwerking tussen filmmakers en beoefe naars der beeldende kunsten te bevorderen ter verspreiding van een juister begrip over kunst. Ieder deelnemend land kan voor elk der boven staande afdelingen ten hoogste drie korte films, of een lange plus een korte film inzenden. Deze films moeten gereed gekomen zijn gedurende de twaalf maanden voorafgaande aan de opening en mogen in Italië niet vertoond zijn, zelfs niet in filmclubs. De directie van de Xlde Internationale Ten toonstelling van Filmkunst behoudt zich het recht voor om de door haar bijzonder interessant ge achte films, welke voor de eerste Internationale Tentoonstelling van de Wetenschappelijke Film en van de Documentaire Film over Kunst werden ingezonden, op eerstgenoemde tentoonstelling aan het publiek te vertonen. Prijzen worden beschikbaar gesteld voor iedere afdeling of voor iedere eventueel nieuw in te delen categorie. Het tweede Internationale Festival van Jeugd films zal eveneens van 8 tot 18 Augustus worden gehouden. Men hoopt hierdoor alle landen bijeen te brengen, die interesse hebben in de vervaar diging van jeugdfilms, en zodoende een internatio nale samenwerking in deze uitermate delicate sec tor van de cinematografie tot stand te brengen. Ieder land wordt uitgenodigd lange of korte films in te zenden bestemd voor de volgende leef tijden: a) tot 11 jaar b) van 7 tot 11 jaar c) van 11 tot 15 jaar. Voor de diverse categorieën worden prijzen uit geloofd. Amerikaanse producenten gaan uitsluitend on brandbare acetaatfilm gebruiken Naar Variety onlangs heeft medegedeeld, zijn de acht grote Amerikaanse filmproductiemaat schappijen medio Januari overeengekomen dat vóór 1 Januari 1951 de filmproductie volledig moet zijn overgeschakeld" van de uiterst brandbare 35 mm nitraatfilm op de niet-brandbare 35 mm acetaatfilm. Zij zijn hiertoe overgegaan op aandrang van de Overheid teneinde het brandgevaar tot een mini mum te beperken. Onderscheidene maatschappijen hebben te ken nen gegeven, dat zij reeds binnen enkele maan den, d.w.z. nog voor de zomer van dit jaar, tot het uitsluitend gebruik van acetaatfilm zullen overgaan. Eastman Kodak heeft de productie van onbelichte acetaatfilm zodanig opgevoerd, dat aan een sterk gestegen vraag kan worden voldaan. Oorspronkelijk had men voor deze overgang naar het onbrandbare materiaal op een termijn van twee jaar gerekend. Het besluit van de majors" was vooral het gevolg van hun experimenteel gebruik van ace taatmateriaal gedurende 1949. Ongeveer 50 van alle copieën werd gedurende dat jaar ver vaardigd uit onbrandbare acetaatfilm, zonder dat de exploitanten daarvan op de hoogte waren ge bracht Ongetwijfeld heeft het feit, dat een gelijk tijdig gebruik van onbelichte nitraat- en acetaat film tot complicaties leidde, mede deze snelle over gang bespoedigd. Geleidelijk is de kostprijs van acetaatmateriaal gedaald. In 1947 noteerde acetaatfilm nog $4,- per spoel hoger dan nitraatfilm. Thans bedraagt het prijsverschil nog maar 1,per spoel. Van de Technische Commissie vernemen wij, dat ook zij op dit gebied diligent is en reeds con tacten met het buitenland heeft gelegd, teneinde ook hier te lande binnen afzienbare tijd tot een uitsluitend gebruik van onbrandbaar materiaal te geraken. Gedacht wordt aan een overgangstijd van ca. 3 jaar. Te veel muziek De Motion Picture Herald, het leidende onaf hankelijke film-vaktijdschrift in de Verenigde Sta ten, publiceerde onlangs onderstaand ingezonden stuk: ,,Ik schrijf voor de afdeling dramaturgie van de Ithaca Women's Club om te protesteren tegen datgene, wat naar onze mening een van de rede nen is, waarom het filmbezoek vermindert. Het is de bijna onophoudelijke (zogenaamde) muziek, welke nagenoeg elke film vult, die in Hol lywood wordt gemaakt. Wij houden van muziek en vinden, dat zij doeltreffend is, indien zij matig wordt gebruikt en indien er geen dialoog is. Maar zoals zij nu wordt toegepast, maakt zij de dialoog onduidelijk, vergt inspanning tot luisteren, zodat hetgeen een aangename en amusante ver pozing behoorde te zijn, iemand achterlaat totaal

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1950 | | pagina 30