29 op van het voortdurend lawaai. Amerikaanse regisseurs schijnen de dramatische waarde van dodelijke stilte in een film niet te be seffenIk heb de uitdrukking „stemmingsmu- ziek" gehoord. Wel, indien de acteurs de stemming niet kunnen vertolken, dan zouden we liever an dere acteurs moeten hebben Britse films maken van muziek een karig en doeltreffend gebruik. Men kent de waarde van absolute stilte in een gespannen situatie. Maar de meeste Amerikaanse iilms schetteren van het la waai (men zou het geen muziek kunnen noemen) van het begin tot het eind Ik kan niet geloven, dat de regisseurs denken, dat het de productie verheft. Men maakt er geen gebruik van bij toneelspelen. Waarom dan wel op het witte doek? Zou het kunnen zijn, dat de vak vereniging! van musici de producenten in haar macht heeft? Indien dit het geval is, dan is dit een dwingelandij, die de hele natie treft. Kan hier niet iets aan gedaan v/orden? Of moe ten wij maar thuisblijven en een goed boek gaan lezen?" Film en vrije tijdbesteding De strijd om de dollars, welke de Amerikaanse burger aan zijn ontspanning besteedt, wordt steeds scherper. De grootte van het bedrag, dat de bur ger voor zijn ontspanning uitgeeft, is afhankelijk van het surplus inkomen beschikbaar voor wille keurige uitgaven (voor goederen en diensten niet vallende onder de noodzakelijke levensbehoeften). Op grond van nauwkeurige schattingen verwacht men dat dit bedrag in 1949 het viervoudige zal zijn van 1940. Blijkens mededelingen van het Ministerie van Handel incasseerde het filmbedrijf in 1948 in de Verenigde Staten 92.5 meer dan in 1929. Hoe wel dit bijna een verdubbeling betekent, wil dit geenszins zeggen dat het filmbezoek in deze 20 jaar verhoudingsgewijs de grootste sprong heeft genomen. Integendeel, volgens de door de Over heid verstrekte cijfers, werd in 1948 slechts 75.7 cents van iedere aan vermaak bestede dollar, aan gewend tot filmbezoek tegen 78.9 cents in 1929. Hiervoor zijn onderscheidene oorzaken aan te wijzen, waarbij wel het meest ia het oog springt de enorme stijging van de bedragen, welke aan diverse vormen van sport worden besteed. Zo ste gen de uitgaven van beroepsbaseball in dezelfde periode met 400 voor beroepsvoetbal met 1000 °/i voor hockev met 266 voor amateur- voetbal met 436 voor paarden- en hondenren- nen met 1.950 Voor alle overige amateurspor ten bedroeg de stijging der uitgaven gedurende deze 20 jaar 300 Toneel en opera zijn de enige vormen van ont spanning, die van 1929 tot 1948 geen stijging ver toonden. Zij wezen een geringe daling aan van 3.3 Uit deze nuchtere cijfers, betrekking hebbende op het land waar de bevolking het meest film- minded ter wereld is, blijkt zonneklaar dat van een overmatige toename van het bioscoopbezoek ge durende de laatste 20 jaar een mythe, welke door onderscheidene scribenten ten onzent steeds weer op tendentieuze wijze naar voren wordt ge bracht geen sprake is. Indien men aan zou willen voeren, dat de voor naamste stijging van het filmbezoek gedurende en onmiddellijk na de laatste oorlog zou zijn waar te nemen dan diene, dat de bestedingscoëfficiënt, wel ke zoals boven reeds vermeld in 1949 niet hoger was dan 75.7 tegen 78.9 in 1929, achtereenvolgens was 84.2 in 1933, 82.6 in 1937 en 80.7 in 1940. In de oorlogsjaren die ook voor het Amerikaan se volk lange arbeidsdagen, beperkte vervoersmo gelijkheden en sterk verminderd sportleven bete kenden toen de plaatselijke bioscoop het ge makkelijkst te bereiken en goedkoopste amusement bood, steeg deze coëfficiënt toch niet hoger dan 83.3 in 1945. TOELATING LIDMAATSCHAP Tot het lidmaatschap zijn toegelaten de heer Ch. Hart, exploitant van de bioscopen Kennemer Theater en W. B. Theater te Beverwijk; de heer A. Borsje, exploiterende het Asta Thea ter te Gorinchem; de N.V. Chermoeks Theaters i.o., waarvan aandeelhouders zijn de kinderen-Chermoek, ex ploiterende de bioscopen Rex Amsterdam en Prin ses Rotterdam; de Firma Gebr. Hirschberg Bioscoopconcern, Boekhorststraat 96 te 's-Gravenhage, exploite rende de bioscopen Capitol te 's-Gravenhage, Luxor te Hoensbroek en Alcazar, Centraal en Scala te Helmond. KOSTEN SOMMATIES FILMHUUR- SCHULD-COMMISSIE Hiermede wordt ter kennis van de leden ge bracht, dat het Hoofdbestuur overeenkomstig artikel 13 van de Bondsvoorwaarden heeft be paald, dat gedurende het jaar 1950 ten hoogste vijf maal sommaties als bedoeld in artikel 10 van de Bondsvoorwaarden aan eenzelfde huurder kunnen worden gezonden, zonder dat daarvoor betaling verschuldigd is. Voor iedere verdere sommatie zal door de Filmhuurschuld-Commissie volgens bovengenoemd artikel 13 een bedrag van 0.50 in rekening worden gebracht.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1950 | | pagina 31