Buitengewone spoed-ledepergaderim gen die zelfs betreffen een voorkeuring van ge filmde actualiteiten? Wat moet de keuring doen met een uit het buitenland geteleviseerde film? En hoe moet de nakeuring er mede aan? Wat kan de nakeuring b.v. uitrichten tegen een televisieont vangst van films uit een gebied waar geen nakeu ring aanwezig is? Met alle respect voor de ge meentelijke autonomie, de techniek negeert dé gemeentelijke grenzen. Mogen de Kamer en zo mogelijk het overleg tus sen Kamer en Minister voorkomen dat dit ont werp ooit wet worde. En zo men dan toch een wetswijziging wenst, dat zij dan zo worde ge redigeerd, dat de wet uitvoerbaar is. Een verdere bespreking in dit nummer voert ons te ver. Zij hier nog vermeld, dat ook het repressief ingrijpen van de keuring, de schorsings- bevoegdheden van de voorzitter der keuring, de geschiktheidskeuring voor kinderen, de sluiting bij nationale hoogtijdagen, ondanks dat dit door een initiatief van het bedrijf tot traditie is gewor den, de vergaande bevoegdheid welke het ont werp aan de Minister toekent, enz., even zovele stenen des aanstoots zijn gebleken, waartegen ook in de kringen van ons bedrijf ernstige bedenk- kingen zijn gerezen uit een oogpunt van onafhan kelijkheid en rechtszekerheid. Rede van Prof. Dr. L. J. C. Beaufort, O.F.M, in Commissie I (o.m. belast met het onderzoek naar de vrijheid van voorlichting) op 29 Maart 1948, tijdens de Conferentie van de Verenigde Naties nopens vrijheid van voorlichting (23 Maart - 22 April 1948). Whereas an absolute conception of individual free dom opens the door for the destruction of freedom in the name of freedom, and whereas an absolute conception of the interests of the State or of the people opens the door to destruction of freedom by fear that so-called „Fascists" or „war-mongerers" might do so, the Netherlands Delegation is in favour of a between-course. It would be happy if this Conference were ready to accept that freedom of infor- mation is an individual right, connected with an individual responsibility and that this right finds its general limit in the Charter of the United Nations itself. That, in clearer words, nobody is entitled to use his freedom of information in such a manner as to endanger peace and security and undermine, or aim at the destruction of, the fundamental iights and freedoms, to which the United Nations is dedi- cated. Two principal consequences should be drawn from the eventual acceptance of this basic thought, Mr. Chairman. Ihe one is, that, in the national field, it be not left to the executive powers to decide whether a man, in using his freedom of information, has come into conflict with his duty not to undermine the respect for fundamental rights and freedoms, but that an independent judge, taking action upon a law, defining clearly the elements of the case, should deal with that matter. The other is, that some international machinery be set up to take action on the same matter in the international field. Op uitnodiging van het Hoofdbestuur zijn de leden van de Nederlandsche Bioscoop-Bond op Maandag 6 Februari j.1. in een buitengewone spoed-ledenvergadering bijeengekomen ter bespre king van de door het Bureau voor Muziekauteurs- recht Buma gestelde eisen met betrekking tot het verlenen van toestemming tot het ten gehore bren gen van muziek door middel van de vertoning van films in de bioscopen. Voor deze vergadering, welke in de Congreszaal van Hotel Krasnapolsky te Amsterdam werd gehouden en werd voorgeze ten door de Bondsvoorzitter, de heer M. P. M. Vermin, bestond grote belangstelling. Ter inleiding gaf de heer Vermin een beknopte uiteenzetting van de eisen van welker vervulling Buma het verlenen van toestemming aan de leden exploitanten afhankelijk stelt. Hij wees er op, dat Buma een percentage verlangt van de netto-re cettes van alle films, ook van die, welker muziek niet onder haar repertoire valt. De mogelijkheid is niet uitgesloten dat zij het geëiste percentage zelfs zal vorderen van het Nederlands journaal, hoewel dit slechts weinig en dan nog uitsluitend auteursrechtvrije muziek gebruikt. Het bioscoop bedrijf is gedwongen de opgelegde voorwaarden te accepteren, daar Buma krachtens haar door de Regering verleende concessie het in haar macht heeft haar toestemming tot de vertoning van dat deel van het filmprogramma dat onder haar re pertoire valt afhankelijk te stellen van de vervul ling dezer voorwaarden, welke evenwel alle films betreffen. Het is derhalve de leden-exploitanten niet meer mogelijk hun bedrijf uit te oefenen zon der de vereiste toestemming van Buma, die wat de tarieven betreft niet gebonden is aan «nig re glement, voorschrift of toezicht van de Regering. Door onderscheidene leden werden vragen qe- steld, welke door de Bondsvoorzitter werden be antwoord. Nadat door de Bondsdirecteur, de heer J. G. J. Bosman, een nadere toelichting was gegeven, werd het voorstel van het Hoofdbestuur om aan dit College machtigincr te verlenen om tegen be taling van de door Buma geëiste vergoedingen over de periode van 14 November 1947 tot 1 ja nuari 1955, de toestemming van Buma voor de leden te verkrijgen om tot 1 Januari 1955 door middel van films alle tot het repertoire van Buma behorende muziek in het openbaar uit te voeren, zonder hoofdelijke stemming aanoenomen. Een tweede voorstel van het Hoofdbestuur tot het vaststellen van een besluit in zake het heffen van bijdragen voor de kosten der muziekauteurs- rechten werd eveneens zonder hoofdelijke stem ming aangenomen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1950 | | pagina 7