Buitengewone
spoed-ledepergaderim
gen die zelfs betreffen een voorkeuring van ge
filmde actualiteiten? Wat moet de keuring doen
met een uit het buitenland geteleviseerde film? En
hoe moet de nakeuring er mede aan? Wat kan de
nakeuring b.v. uitrichten tegen een televisieont
vangst van films uit een gebied waar geen nakeu
ring aanwezig is? Met alle respect voor de ge
meentelijke autonomie, de techniek negeert dé
gemeentelijke grenzen.
Mogen de Kamer en zo mogelijk het overleg tus
sen Kamer en Minister voorkomen dat dit ont
werp ooit wet worde. En zo men dan toch een
wetswijziging wenst, dat zij dan zo worde ge
redigeerd, dat de wet uitvoerbaar is.
Een verdere bespreking in dit nummer voert
ons te ver. Zij hier nog vermeld, dat ook het
repressief ingrijpen van de keuring, de schorsings-
bevoegdheden van de voorzitter der keuring, de
geschiktheidskeuring voor kinderen, de sluiting
bij nationale hoogtijdagen, ondanks dat dit door
een initiatief van het bedrijf tot traditie is gewor
den, de vergaande bevoegdheid welke het ont
werp aan de Minister toekent, enz., even zovele
stenen des aanstoots zijn gebleken, waartegen ook
in de kringen van ons bedrijf ernstige bedenk-
kingen zijn gerezen uit een oogpunt van onafhan
kelijkheid en rechtszekerheid.
Rede van Prof. Dr. L. J. C. Beaufort, O.F.M, in
Commissie I (o.m. belast met het onderzoek naar de vrijheid
van voorlichting) op 29 Maart 1948, tijdens de Conferentie
van de Verenigde Naties nopens vrijheid van voorlichting
(23 Maart - 22 April 1948).
Whereas an absolute conception of individual free
dom opens the door for the destruction of freedom in the
name of freedom, and whereas an absolute conception of
the interests of the State or of the people opens the door
to destruction of freedom by fear that so-called „Fascists"
or „war-mongerers" might do so, the Netherlands Delegation
is in favour of a between-course. It would be happy if this
Conference were ready to accept that freedom of infor-
mation is an individual right, connected with an individual
responsibility and that this right finds its general limit in
the Charter of the United Nations itself. That, in clearer
words, nobody is entitled to use his freedom of information
in such a manner as to endanger peace and security and
undermine, or aim at the destruction of, the fundamental
iights and freedoms, to which the United Nations is dedi-
cated.
Two principal consequences should be drawn from the
eventual acceptance of this basic thought, Mr. Chairman.
Ihe one is, that, in the national field, it be not left to the
executive powers to decide whether a man, in using his
freedom of information, has come into conflict with his
duty not to undermine the respect for fundamental rights
and freedoms, but that an independent judge, taking action
upon a law, defining clearly the elements of the case, should
deal with that matter. The other is, that some international
machinery be set up to take action on the same matter in the
international field.
Op uitnodiging van het Hoofdbestuur zijn de
leden van de Nederlandsche Bioscoop-Bond op
Maandag 6 Februari j.1. in een buitengewone
spoed-ledenvergadering bijeengekomen ter bespre
king van de door het Bureau voor Muziekauteurs-
recht Buma gestelde eisen met betrekking tot het
verlenen van toestemming tot het ten gehore bren
gen van muziek door middel van de vertoning van
films in de bioscopen. Voor deze vergadering,
welke in de Congreszaal van Hotel Krasnapolsky
te Amsterdam werd gehouden en werd voorgeze
ten door de Bondsvoorzitter, de heer M. P. M.
Vermin, bestond grote belangstelling.
Ter inleiding gaf de heer Vermin een beknopte
uiteenzetting van de eisen van welker vervulling
Buma het verlenen van toestemming aan de leden
exploitanten afhankelijk stelt. Hij wees er op, dat
Buma een percentage verlangt van de netto-re
cettes van alle films, ook van die, welker muziek
niet onder haar repertoire valt. De mogelijkheid
is niet uitgesloten dat zij het geëiste percentage
zelfs zal vorderen van het Nederlands journaal,
hoewel dit slechts weinig en dan nog uitsluitend
auteursrechtvrije muziek gebruikt. Het bioscoop
bedrijf is gedwongen de opgelegde voorwaarden
te accepteren, daar Buma krachtens haar door de
Regering verleende concessie het in haar macht
heeft haar toestemming tot de vertoning van dat
deel van het filmprogramma dat onder haar re
pertoire valt afhankelijk te stellen van de vervul
ling dezer voorwaarden, welke evenwel alle films
betreffen. Het is derhalve de leden-exploitanten
niet meer mogelijk hun bedrijf uit te oefenen zon
der de vereiste toestemming van Buma, die wat
de tarieven betreft niet gebonden is aan «nig re
glement, voorschrift of toezicht van de Regering.
Door onderscheidene leden werden vragen qe-
steld, welke door de Bondsvoorzitter werden be
antwoord.
Nadat door de Bondsdirecteur, de heer J. G. J.
Bosman, een nadere toelichting was gegeven,
werd het voorstel van het Hoofdbestuur om aan
dit College machtigincr te verlenen om tegen be
taling van de door Buma geëiste vergoedingen
over de periode van 14 November 1947 tot 1 ja
nuari 1955, de toestemming van Buma voor de
leden te verkrijgen om tot 1 Januari 1955 door
middel van films alle tot het repertoire van Buma
behorende muziek in het openbaar uit te voeren,
zonder hoofdelijke stemming aanoenomen.
Een tweede voorstel van het Hoofdbestuur tot
het vaststellen van een besluit in zake het heffen
van bijdragen voor de kosten der muziekauteurs-
rechten werd eveneens zonder hoofdelijke stem
ming aangenomen.