Na even verder gewezen te hebben op de
komst van de televisie in Nederland constateert
het blad:
„Ten aanzien van de films is de situatie on
geveer zo, dat de celluloidproducten slechts ter
uitzondering voor de televisie ter beschikking
mogen worden gesteld en dan nog slechts die
films, welke in de theaters als „uitgedraaid" moe
ten worden beschouwd. Dat de Nederlandse bio
scoopwereld echter geen oogkleppen voor heeft
en beseft, dat de televisie niet te stuiten is, be
wijst het enige dagen geleden genomen besluit
om de leegstaande Cinetone Studio's te Duiven-
drecht voor de Nederlandse televisie ter beschik
king te stellen. In hoeverre de renteloosheid van
dit complex daarbij een woordje heeft meege-
sproken, laten wij buiten beschouwing. Dit hield
niet in, dat men de gebouwen persé moest open
stellen voor het verschijnsel, waarvan men de
omvang der concurrentie voor de film op dit
ogenblik nog niet kan overzien."
Ylieuw. UtiecMö <D,ag,&iad
„Televisie is na reeds twistpunt"
In een artikel, van gelijke strekking als het hier-
voren geciteerde van Het Parool, merkt het Nieuw
Utrechts Dagblad betreffende het besluit van de
algemene ledenvergadering van de Nederlandsche
Bioscoop-Bond op:
„Het is te hopen, dat dit eerste punt van uit
gang voor een oplossing van de moeilijkheden,
thans door de Bioscoop-Bond geboden, zal wor
den aangegrepen. Vooral in de eerste periode
van de televisie, zal de televisie de filmwereld
hard nodig hebben, want de ervaring in het bui
tenland heeft geleerd, dat in die aanloopperiode
films een onmisbaar attribuut voor de programma's
zijn. Een conflict zou zich daarbij reeds onmid
dellijk wreken."
©,e XeCeg,iaa(.
„Bioscoop-Bond bereid tot onder
handelen"
„Naar wij vernemen is op de gisteren gehouden
leden- en Hoofdbestuursvergaderingen van de Ne
derlandsche Bioscoop-Bond besloten onderhande
lingen met de Nozema aan te knopen betreffende
verhuur van de Cinetone Studio's te Duivendrecht
voor televisie-opnamen," berichtte De Telegraaf op
31 October j.1. en voegde daaraan toe:
„De meerderheid der leden van de Bioscoop-
Bond was van mening, dat er in principe geen
bezwaar tegen bestaat dergelijke onderhandelin
gen te voeren. Het Nederlandse filmwezen im
mers heeft een open oog voor de vordingen der
moderne techniek en is geenszins van zins, daar
aan belemmeringen in de weg te leggen. Zulks
ongeacht het feit, dat men in Nederlandse film-
kringen wèl principiële bezwaren heeft, tegen de
wijze waarop de omroepverenigingen door het
organiseren van toneeltournées en dergelijke de
vermaaksinstellingen een niet ongevaarlijke con
currentie aandoen."
&e Uö-lkdlchJCLYil
„Televisie is film (géén radio)
„De omroepverenigingen wagen zich aan een
hachelijk avontuur. Begroting is een slag in de
lucht," waarschuwt De Volkskrant.
„Nederland krijgt televisie", begint het blad zijn
zeer uitvoerige beschouwing, welke onder boven
staande titel werd gepubliceerd. „Men staat op het
punt voor de grote verleiding te bezwijken. Neder
land gaat zich in een deftig pak steken om een
technische overwinning te vieren: die van de N.V.
Philips. Het pak wordt al aangemeten: de zender
in IJselstein is klaar; aan de plannen voor een
studio wordt nog gepast en geschaafd, maar de
omroepverenigingen zeggen, dat zij moet komen
in een garage in Hilversum. Iedereen kan binnen
kort een ontvangtoestel kopen, waarvoor prijzen
worden genoemd tussen de zes- en zevenhonderd
gulden. Iedereen die zo'n toestel heeft zal een
jaarlijks kijkgeld van 30,moeten offeren in ruil
voor per dag drie uur kijkgenot in zijn huiskamer.
De Regering vindt, dat het ogenblik is aangebro
ken, waarop de televisie er komen moer. Want de
N.V. Philips heeft haar toestellen niet voor niets
gemaakt. Zij dient hiermee bovendien een export
belang, dus een landelijk belang.
Voor de mensen, die niet direct 700.op
tafel kunnen leggen, zal het afbetalingssysteem
onvermijdelijk en verleidelijk zijn. Men werkt be
wust er aan mee in het binnenland een nog niet
bestaande nieuwe behoefte te scheppen. De
Overheid zelf legt dus een vreemde kronkel in
de geleidelijke spiraal van haar loon- en prijs
politiek. Kortom: het televisiewonder gaat het
land, dat in de wereld bekend is om zijn rustig
overleg, op sleeptouw nemen, in een geforceerd
tempo, dat uitsluitend wordt bepaald door de
plotseling op hol geslagen omroepverenigingen,
en het ergste: waarheen zal deze geforceerde ge
boorte der televisie in Nederland leiden wanneer
men zich niet te elfder ure, nu nog niets onher
stelbaars is geschied terdege bezint? Naar een
catastrophale en paradoxale situatie: volslagen
oorlog tussen de jonge televisie en de ervaren en
machtige Bioscoop-Bond.