gemakkelijk in het geheugen kunnen worden op
genomen en vermelding van telefoonnummers en
dergelijke, moeilijk te onthouden, bijzonderheden
zijn dus uit den boze. Het is natuurlijk moeilijk om
bij al deze beperkingen een pakkende reclameplaat
te maken, maar als men er in slaagt, dan ontstaat
een product, dat uit een oogpunt van artisticiteit
en reclame grote waarde heeft. Dat alles eist aan
leg, ervaring en deskundigheid. Daarom is het
onverstandig om bij het ontwerpen van projectie
platen de adviezen van de deskundigen in de
wind te slaan. En dat is iets dat nog maar al te
vaak voorkomt."
Spreker toonde dit aan met enige te zijner be
schikking staande platen, die als gevolg van de
ondeskundige eisen van de opdrachtgevers, die
niet naar goede raad hadden willen luisteren, be
dorven waren door een overlading met gegevens
of afbeeldingen.
De heer Hagenberg wees er verder op, dat in
een middelmatig grote bioscoop ongeveer 40.000
bezoekers per maand komen en dat de prijs van
de bioscoopreclame per bezoeker heel wat lager
is dan een advertentie per lezer. Onder de 134
millioen mensen, die gemiddeld per week naar de
bioscopen in Nederland gaan, zijn jonge mensen
tot dertig jaar en vrouwen sterk in de meerderheid,
zulks in tegenstelling met de dagbladen, die in
hoofdzaak door oudere mensen en vooral door
mannen gelezen worden.
Bioscoopreclame is mede zo waardevol, omdat
vrouwen zeker drie maal zoveel geld uitgeven als
mannen, en jonge mensen veel meer geld dan
ouderen aan kleding, meubilair, gramofoons, radio-
toestellen en sportartikelen besteden.
Ten slotte vertelde spreker dat bij een onlangs
te Haarlem onder het publiek gehouden opinie
onderzoek over de vraag welke platen de bezoe
kers het meest interesseren, gebleken is, dat een
plaat over woninginrichting de grootste en een
over pruimtabak de minste belangstelling hadden.
Deze uitslag verschilde sterk van de opvatting
der deskundigen, die een geheel andere projectie
plaat de beste hadden gevonden.
Hij deed ten slotte uitkomen, dat de projectie
plaat bij uitstek geschikt is als reclame voor merk
artikelen en dat de wekelijks herhaalde inwerking
op de bioscoopbezoeker vele reclamemedia in
kracht en duurzaamheid overtreft.
Deze lezing werd met interesse gevolgd. De
vertoning van reclamefilms werd hierna voort
gezet en na afloop was er een gezellig samenzijn
in een der studioruimten.
Wat de geboden films betreft zij nog gememo
reerd, dat het aantal zeer groot was, misschien
iets te groot om de aandacht van de bezoekers
voortdurend gespannen te houden. Daardoor ver
loren de soms bijzondere knappe en geestige film-
reclame-trouvailles iets van hun waarde. Er wer
den vertoond Nederlandse, Belgische, Engelse,
Franse, Zwitserse en Scandinavische films, waar
onder een documentaire propagandafilm van
K.L.M., een documentaire propagandafilm van
Blue Band, alsmede een documentaire film over
het Nederlands klokkengietersbedrijf. Meer dan
de helft bestond uit kleurenfilms. Zonder aan de
kwaliteit van andere films te kort te doen, mogen
als films, die bijzonder opvielen op grond van haar
reclamewaarde worden genoemd: de Belgische
films voor Odol, Palmolive, voor de Algemene
Belgische Levensverzekering Maatschappij, het
Wasmiddel Mir, de Belga-cigaret, de Deense
films voor Pepsodent en een babyvoedingsmiddel,
de Nederlandse film voor Siera-radio, de Zwit
serse films voor Zeilers Kraftwein, alsmede voor
Sais-olie en margarine (Belgische producten) en
de Nederlandse films voor Het Vrije Volk, Vino-
lia, Philips Radio, Radion, Chocomel, Philips rij
wiellantaarns, Kempt, Philips flitscamera, Lux
toiletzeep, Philips auto-radio en trouble-light, Po
pe-lamp, Royco soepen, Faampepermunt, Philips
infraphil en de Lucas Bolsfilm, een Engelse ge
tekende poppenfilm over stroombesparing-piek-
uren. Solo margarine (Belgisch), „Players-
please" (Engels) en Spa (Belgisch).
Op de reclamefilmdag van het vorig jaar was
reeds opgevallen hoezeer de Nederlandse reclame-
filmproductie haar achterstand heeft ingehaald en
thans bleek duidelijk, dat het Nederlandse product
zelfs uitsteekt boven de gemiddelde buitenlandse
reclamefilm. Deze films zijn inderdaad een pro
gramma-aanvulling van de bioscopen waaraan de
bezoekers genoegen beleven. Hoe hoog de recla
mewaarde van deze films wordt aangeslagen blijkt
wel uit het feit, dat verschillende grote industrie-
en van wereldnaam voor haar vele producten
steeds opnieuw reclamefilms laten vervaardigen.
LIQUIDATIE WAARBORGSOM
In verband met de liquidatie van de door wijlen
de heer L. Wille, voormalig exploitant van het
Luxor Theater te Zaltbommel, Mevr. M. v. Wely-
Luxembourg te Arnhem, voormalig exploitante
van een reisbioscoop en, enige permanente biosco
pen, alsmede wijlen de heer P. A, Aardenburg,
voormalig exploitant van het Scala Theater te
Medemblik, bij de Bond gedeponeerde waarborg
sommen worden de leden uitgenodigd eventuele
vorderingen op genoemde personen, binnen acht
dagen na het verschijnen van deze publicatie
schriftelijk bij het Bondsbureau in te dienen.
27
niiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiMiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirn
,,Would-be-hervormers, op zoek naar gemakkelijke j
oplossingen, beschouwen de film als de voornaamste
oorzaak van plichtverzuim, misdaad en dronkenschap.
1 Maar dit zijn symptomen van sociale en individuele
pathologie, met een ingewikkelde geschiedenis."
(Dr. Hortense Powdermaker, 1
anthropologe, Queens College: Annals
of American Academy of Political and
Social Science, November 1947, p. 80). I
Q]lllllllllllltUtll<im!lllllMIIIIIIIIIIII]IMIIIUlllllllllll!llllü!]lllllltll]llllllllllllllllUI!IIIIIIUIIIIIIIIIIIIIII!lllllUtllllllllll!ttlllUlllllllllllllQ