Oostenrijk Verenigde Staten De Internationale Katholieke Filmorganisatie (O.C.I.C.) heeft de „Katholieke prijs" voor de beste film toegekend aan Robert Bresson voor ,,Le Journal d'un curé de cam pagne". Toetreding tot het Protocol van Torquay Na Duitsland heeft thans ook Oostenrijk be sloten toe te treden tot de Algemene Overeen komst betreffende Tarieven en Handel en het Protocol van Voorlopige Toepassing van 15 No vember 1947 te ratificeren. Deze, in de conferen ties van de Verenigde Naties over Handel en Werkgelegenheid tot stand gekomen, internatio nale overeenkomst, welke ook door Nederland werd ondertekend, bevat enige formuleringen be treffende de internationale filmhandel met name inzake zogenaamde screenquota. Internationaal Filmcongres Salzburg Van 29 September tot 8 October j.1. werd te Salzburg het derde Internationale Congres voor de Culturele en Documentaire Film gehouden, dat werd bijgewoond door vertegenwoordigers uit 19 landen, waaronder filmproducenten, critici, ver tegenwoordigers uit het filmbedrijf, vertegenwoor digers van instituten voor culturele, documentaire en onderwijsfilms, regeringsvertegenwoordigers en enige hoogleraren. De inzendingen bestonden uit wetenschappelijk-, onderwijs- en documentaire films, die deels op ini tiatief van producenten, deels met steun van rege ringen of van grote commerciële lichamen tot stand waren gekomen. Door de. vertegenwoordigers der diverse landen werd verslag uitgebracht over de situatie op het ge bied van de culturele en documentaire film, die verre van rooskleurig is. Het congres kwam tot de conclusie dat vooral de vermakelijkheidsbelasting een groot bezwaar is voor de distributie van cultureel waardevolle films. Een van de weinige mogelijkheden die overblijven zijn de opdrachtfilms, welker vertoning op bredere schaal echter wordt verhinderd, doordat de op drachtgevers in de regel hun zakelijke belangen in deze films behoorlijk naar voren wensen te zien gebracht. Televisie In scherpe tegenstelling tot het veel gewraakte sensatieartikel, dat begin Augustus in Life ver scheen, het filmbedrijf „analyseerde" en op grond van gegevens-zonder-bronvermelding concludeer de, dat het filmbedrijf door de televisie op korte termijn ten ondergang zou zijn gedoemd een artikel waaraan een Nederlands dagblad van standing gemeend heeft meer dan gewone aan dacht te moeten besteden staat het nuchtere feit, dat de bruto-filmrecettes sedert 1 Mei j.1. door geheel de Verenigde Staten heen met 6 tot 9 °/c zijn gestegen. Herhaaldelijk is er zowel in de vak- als in de dagbladpers op gewezen, dat de in 1947 in de Verenigde Staten ingezette daling der recettes haar oorzaak niet noodzakelijk behoeft te vinden in de ontwikkeling van de televisie. Verantwoor de marktonderzoekingen hebben duidelijk aan getoond, dat deze daling evenzeer viel te consta teren in streken, waar in het geheel geen televisie uitzendingen werden ontvangen en verder, dat het televisietoestel na een bepaalde tijd als het nieuwtje er weer af is op dezelfde wijze wordt gehanteerd als het radiotoestel. Wie een avondje uit wil en kan, blijft voor de televisie niet thuis. Niet ten onrechte wordt in Amerikaanse vak kringen opgemerkt, dat het Life Magazine met het bewuste artikel wel eens ver naast de roos kan hebben geschoten toen het in de snelle ont wikkeling van de televisie in hoofdzaak een be dreiging zag voor „Hollywood". Want hoewel de radio nooit de kranten-reclame heeft kunnen verdringen, is het nog een open vraag of het nieuwe visuele medium daar niet, of althans niet voor een belangrijk deel, in zal slagen. Er bestaat op het ogenblik onder de adverteerders immers een groeiende neiging om met de stijging van het aantal televisieontvangtoestellen meer geld te be steden aan zeer suggestieve reclame via de tele visie, hetgeen bewezen wordt door een onlangs door de Federal Communications Commissiom (de instantie, welke zendvergunningen aan radio- en televisiemaatschappijen verleent) gegeven overzicht van de financiële situatie in het televisie bedrijf. Aangezien de televisiemaatschappijen haar inkomsten in hoofdzaak betrekken uit zo genaamde „sponsored programs" (reclamepro gramma's) en haar ontvangsten in 1950 105.000.000) het drievoudige bedroegen van die in 1949, staat wel vast dat meer en meer millioenen aan televisiereclame worden besteed, die mogelijk op den duur in stijgende mate ont trokken zouden kunnen worden aan het reclame budget voor pers en radio, welke media de tele visie dan in dit opzicht als hun belangrijk- ste concurrent zullen gaan voelen. Voor lopig is het echter nog niet zo ver. Ter illustratie van het astronomische karakter van de cijfers waarover het hier gaat zij vermeld dat alleen al door het Amerikaanse filmbedrijf per jaar 50.000.000.wordt besteed aan adver tenties in de persook in Life. 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1951 | | pagina 24