In Memoriam F. L. D. Strengholt
HET bericht dat op Woensdag 5 Maart de
heer F. L. D. Strengholt te Zürich,
waar hij voor herstel van gezondheid in
een sanatorium verbleef, op 50-jarige
leeftijd is overleden, heeft op ons allen diepe
indruk gemaakt. In de bloei van zijn leven en
midden in zijn rusteloze arbeid, die hij ook in
Zürich voor zover de voorgeschreven kuur hem
dat toeliet was blijven
voortzetten, heeft hij vol
komen onverwacht het tij
delijke met het eeuwige
verwisseld.
Het moge al het memen
to mori zijn, dat bij de tra
giek van dit verscheiden
ons innerlijk beroert, het
mogen gevoelens van innig
medeleven zijn welke in
ons opwellen jegens zijn
zwaar getroffen familie,
zijn vrienden en medewer
kers om het verlies dat zij
geleden hebben, niet minder
zijn wij bewogen door de
gedachtenis aan en de
waardering en bewondering
om veel, nu wij eensklaps
in rouw aan de baar staan
van één onzer grootste be-
drijfsgenoten. J*
Met de heer Strengholt >K
is uit de filmwereld heen
gegaan een figuur van formaat. Getogen in de
theaterexploitatie, opgeleid in de verhuurbedrij
ven van Wilton en Barnstijn, opgeklommen naar
de post van European Manager van de Metro
Goldwyn Mayer, had hij een enorme Europese
en men mag haast zeggen intercontinentale erva
ring toen hij omstreeks 1935/1936 belangen ver
wierf in het Nederlandse bioscoopbedrijf. Zijn
organisatorisch en coördinerend vermogen heeft
hem de aanvankelijk bescheiden interessen in
samenwerking met anderen doen uitbouwen tot
een krachtig concern van bioscoop- en filmim-
portmaatschappijen met vertakkingen tot over de
grenzen.
De heer Strengholt beheerste de economie van
de filmexploitatie en hij was ontvankelijk voor
haar charme. Deze geluk
kige verbinding gevoegd
bij zijn dynamische aanleg
en zijn internationale be
trekkingen, heeft hem tot
een grote figuur gemaakt
in het na-oorlogse film- en
bioscoopbedrijf van ons
land. Honderden films van
alle soorten en kwaliteiten
met meer cf minder succes
maar soms met zeer
groot resultaat stroom
den via zijn organisatie
naar ons land, waarbij hii
in de vertoning en de ver
koop hoogtepunten wist te
bereiken die een model zijn
van verhuur en exploitatie.
Zijn activiteit en bedrij
vigheid hadden onmisken
baar allure. De mogelijkhe
den van de film konden bij
hem nooit beperkt worden
door de cassa, hoogstens
door de balansen van zijn zaken. Hij durfde de
film aan, evenzeer als de afnemer en het publiek.
Hij durfde te breken met conventies op het ge
bied van de exploitatie, hij durfde op te tornen
tegen gevestigde meningen. Volgens bepaalde
grote buitenlandse voorbeelden vormde hij zijn
organisatie, niettemin zodanig dat zij een eigen
karakter droeg. Onbetwistbaar heeft hij daar-
1