Verenigde Staten Artikel 16 Een copie van iedere film moet voor 15 Maart 1952 aan het Algemeen Secretariaat worden ge zonden. Voor 1 Maart 1952 moet van iedere film aan het Algemeen Secretariaat worden medegedeeld: a. de tekst van de aankondiging en de lijst van medewerkenden, zoals vermeld aan het begin van de film, b. de korte samenvatting van het scenario in het Frans, c. een zo groot mogelijk aantal foto's, d. de opgave van de waarde van iedere copic in Franse francs, e. het adres waarnaar de copie moet worden teruggezonden na de afloop van het festival. Bovengenoemde termijnen worden als eis ge steld. Indien de copieën van de films niet op de aan gegeven datum zijn aangekomen, kan haar verto ning niet worden gegarandeerd. Artikel 17 De kosten van transport en van verzekering der copieën heen en terug zijn voor rekening van de producenten. Het festival neemt het bewaar- loon voor zijn rekening en de verzekeringskosten van de copieën, van haar ontvangst af tot aan haar overdracht aan de expediteur, die door de producent is belast met de terugzending af Cannes. In geval van verlies of van beschadiging van een copie gaat de aansprakelijkheid van het festi val de grens van de overeenkomstig artikel 16 aangegeven waarde niet te boven. Artikel 18 De voorzitter van het Internationaal Festival van de Film wordt belast met de regeling van alle gevallen, waarin dit reglement niet voorziet. Artikel 19 Deelneming aan het festival impliceert de goed keuring van het hier omschreven reglement. Groei van het filmbedrijf De sombere voorspellingen welke van tijd tot tijd in de pers in sensationele opmaak verschijnen over een mogelijke bedreiging van het filmbedrijf dooi de televisie schijnen meer te berusten op de wens van de dagbladen om de belangstelling van de le zers te prikkelen dan op kennis der feiten. Immers uit de schaarse statistische gegevens welke van tijd tot tijd verschijnen blijkt niets van een achterun gang van de bioscoopexploitatie dooT toedoen van de televisie. Zoals wij reeds in de vorige aflevering van dit Orgaan opmerkten heeft men geen enkel oorzake lijk verband aan kunnen tonen tussen de in 1947 in de Verenigde Staten ingezette daling der recettes en de snelle ontwikkeling van de televisie in deze periode. Op de eerste plaats viel deze daling ook te constateren in streken waar geen enkele televisie-uitzending kon worden ontvangen en ten tweede voltrok zij zich over het gehele amusementsbedrijf en dus niet alleen bij het filmbezoek. In middels schijnt deze daling tot staan te zijn gekomen. Het Mi nisterie van Financiën berichtte althans begin December 1951 dat de opbrengst der vermakelijk- heidsbelasting over de periode Augustus-October hoger was, dan die over dezelfde periode in 1950. De opbrengst over October 1951 was de hoogste sedert 1947. Dit is des te opmerkelijker omdat ongeveer tegelijkertijd door de directeur van de afdeling Plan ning en Onderzoek van een der grootste omroepmaatschappijen, de National Broadcasting Com- In Je nok van het circus demonstreren Je trapeze-artislen hun gewaagde sprongen. Uil die film: „CIRCUS" van H. Wassenanr

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1951 | | pagina 74