Egypte filmland GEDURENDE de laatste maanden ligt het land van de Nijl in het zoeklicht van de algemene berichtgeving ten gevolge van de onverwachte staatsgreep, die in het aftreden van. koning Faroek resulteerde, en de opzienbarende veranderingen welke zich sedertdien in snel tempo voltrekken. De wereldpers heeft deze gelegenheid benut om haar lezers tal van wetenswaardigheden over Egypte mede te delen, maar het feit dat het quantitatief een van de voornaamste filmpro- ducerende landen ter wereld is, schijnt zelfs bij haar nog maar weinig bekend te zijn. En, toch is de betekenis van Egypte als film land veel groter dan men zo op het eerste oog geneigd is aan te nemen. Immers, van oudsher heeft het land een belangrijke rol gespeeld in de culturele betrekkingen tussen Oost en West. Eeuwen lang was het een centrum van berichtge ving voor het Midden Oosten en in latere tijden heeft het vooral betekenis gekregen als een van de belangrijkste schakels die het Oosten en het Westen verbinden. Twee wereldoorlogen hebben in deze situatie geen wijziging kunnen brengen. Integendeel, dank zij zijn geografische ligging is Egypte uit deze oorlogen naar voren getreden als het centrum van berichtgeving voor de Arabisch sprekende landen en het is juist onder deze taai verbonden volkeren dat het zijn grootste afzet gebied vindt voor de films, die het in toenemende mate vervaardigt. Als zodanig strekt zich zijn invloed tot ver buiten zijn grenzen uit. Egypte is nog steeds een land van contrasten, waar naast de moderne techniek de primitieve middelen der vaderen nog bijna onveranderd toe passing vinden. De reiziger 'van vandaag, die de pyramiden wenst te zien. stapt te Caïro op de tram, die hem snel naar Gizeh brengt, langs een gloeiend hete weg, waarover nog steeds de last en trekezels voortsukkelen en de zwaarbeladen kamelen het rhythme van hun stappen niet onder breken, wanneer voorbijsnellende trams en vrachtauto's hen in geelgrijze stofwolken hullen. Dezelfde tram stopt ook bij de moderne MISRI- studio's, die als een onwezenlijk vreemde verschij ning in dit eeuwenoude woestijnlandschap liggen, bijna in de schaduw van de Grote Pyramide van Cheops. Deze studio's, de grootste en best geou tilleerde van Egypte, zijn het eigendom van het machtige MISRI-concern, dat belangen heeft in bijna iedere tak van handel, het Egyptische vlieg- wezen inbegrepen. Tijdens de oorlog, toen het niet mogelijk was voor tijdige vernieuwing der apparatuur zorg te dragen, heeft het de leiding veel hoofdbrekens gekost de studio's in bedrijf te houden, wat dank zij de vindingrijkheid van de technische staf ge lukte. Thans heeft men echter dit complex, alsook enige andere studio's, weer geheel met nieuwe apparaten kunnen installeren. De MISRI-studio's worden verhuurd aan productiemaatschappijen, maar produceren ook voor eigen rekening. Op hef ogenblik opereren er verschillende productiemaat schappijen tegelijk, terwijl ook de zeven andere studio-complexen die het land telt overbezet zijn, wat wel duidelijk de verbazingwekkend snelle groei van de productie demonstreert. Egypte telt op het ogenblik meer dan 40 filmproductiemaat schappijen, die bijna uitsluitend Arabisch spreken de films vervaardigen. De gemiddelde lengte van een Arabische hoofd film is 3500 tot 4000 meter, de productietijd vier tot zes weken en de vervaardigingskosten bewe gen zich over het algemeen tussen 30.000 en 50.000, waarbij men in aanmerking moet nemen, dat de loonstandaard zeer laag is. Een uitzonde ring vormen de filmsterren, wier honoraria zelfs de grootste post op de kostenrekening uitmaken. Al naar de populariteit van de respectieve sterren variëren deze honoraria van 5.000 tot 12.000 per arbeidsmaand. (De inkomstenbelasting is practisch nihil). De Egyptische filmproductie, welke nog geen twee decennia oud is, heeft haar snelle groei in de eerste plaats te danken aan het feit, dat er geen ander filmproducerend land is, dat Arabisch spre kende films voor het Nabije en Midden Oosten vervaardigt. Bovendien zijn de Arabisch spreken de en taaiverwante volkeren over het algemeen vurige, en zeker onvermoeibare, bioscoopbezoe kers. Een tweede factor, welke in latere jaren een rol is gaan spelen, is een wet, die de vertoning van een minimum quotum Egyptische films ver plichtend stelt. Met de voortschrijdende ontwik keling van het bioscoopwezen in de omringende landen vond de Egyptische film steeds grotere afzetmogelijkheden, zodat het afzetgebied zich thans uitstrekt van Turkije tot Abessinië en Noord Afrika. De transportmogelijkheden tijdens de oor log hebben het tempo der productie nog aanmer kelijk doen versnellen. Vooral in het Midden Oosten is de Egyptische film een grote concurrent geworden van het Amerikaanse product, dat nog voor kort domineerde en waarbij men gebruik maakt van Franse titels, terwijl men gelijktijdig Arabische, Griekse of Hebreeuwse titels op een 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1952 | | pagina 20