raad van commissarissen onder meer zitting
George P. Skouras (niet te verwarren met zijn
broer Spyros P., de president van Fox), president
van het vele bioscopen bezittende United Artists
Theatres Circuit, Lee Shubert van het Shubert
bioscoopconcern en Michael Todd, die een be-
langrijk aandeel heeft gehad in de ontwikkeling
van Cinerama. De American Optical Co. is een
oude gevestigde firma met een zeer goede repu
tatie.
Magna wordt met haar productiefonds van
5.000.000,blijkbaar beschouwd als een major
organization,".
CinemaScope
De concurrentiestrijd van de panorama-syste
men raakte eerst recht op dreef toen F o x op
Woensdag 18 Maart een reeks van demonstraties
begon met haar CinemaScope en Metro
nog dezelfde dag aankondigde dat zij met Fox
een overeenkomst had gesloten om genoemd
systeem toe te passen bij haar producties.
Wat de reacties op bedoelde demonstraties be
treft, deze variëren van ongebreideld enthousias
me tot matige belangstelling. Men is het bijvoor
beeld niet eens over de mate waarin CinemaScope
er in slaagt de deelneming van het publiek te
verhogen doordat de bezoekers feitelijk door het
projectiescherm worden omringd. Sommige vak
bladen zijn bijna „in extase", maar waarnemers
hebben in de Amerikaanse lekenpers gewezen op
een zekere teleurstelling wat betreft CinemaSco-
pe's diepte-effect. De New York Herald
Tribune bijvoorbeeld was van oordeel, dat
Cinerama het op dit punt wint, maar dat Cinema-
Scope superieur is m haar dramatisch panorama
effect. De NewYorkTimes was van mening
„dat de beweerde deelneming van het publiek als
gevolg van de .omgevende" vorm van het pro
jectiedoek niet werd ondervonden" en voegde
hieraan toe dat „personen, die zowel Cinerama
als CinemaScope hebben gezien, geneigd zijn de
voorkeur aan Cinerama te geven".
Er was verder enig commentaar op technische
Tekortkomingen, zoals bijvoorbeeld lichtverlies op
de uiteinden van het projectiedoek, de neiging om
figuren in .close shots" op kniehoogte af te
snijden, enz.
Sommige studio-autoriteiten, die men als Fox'
rechtstreekse concurrenten moet beschouwen,
hebben hun voldoening uitgesproken over de re
sultaten, die met CinemaScope zijn bereikt. Daar
entegen gaf John Davis, directeur van de Rank
Organisatie, die naar Hollywood gekomen was
om de demonstraties bij te wonen, aan de pers te
kennen ,,dat hij CinemaScope erg interessant
vond, maar niet wat hij had verwacht". Hij trad
niet in details en wilde dit blijkbaar ook niet, om
dat hij te zijner tijd te beslissen zal hebben of hij
het CinemaScope-systeem al dan niet zal ge
bruiken in de 600 theaters, die hij onder beheer
heeft. Weliswaar gaf hij te kennen dat er wel
enige bioscopen met een panorama-systeem zou
dan worden uitgerust, maar voegde hier aan toe:
„Ik denk dat we nog maar een poosje zullen
wachten".
Volgens de laatste berichten zou de volgende
maand een demonstratie van het systeem in Lon
den plaats vinden. Een datum is nog niet mede
gedeeld.
Variety berichtte, dat Fox' technische di
recteur, Earl I. Sponable, een optische methode
heeft ontwikkeld om de volgens het CinemaScope
systeem opgenomen films als gewone films te
projecteren. Dit zou vooral van belang zijn met
het oog op een overgangsperiode. Volgens een
mededeling in The Cinema verzekert deze
deskundige dat het projectiescherm van Cinema-
Scope eveneens gebruikt kan worden voor de
projectie van conventionele en van stereoscopi-
sche films en zelfs voor grootbeeldtelevisie.
Standaardisatie
„Nu men zich realiseert, dat er een conflict van
systemen is, behoort het vraagstuk der standaardisatie
onmiddellijk te worden benaderd. Men voelt algemeen,
dat de producenten en technici van alle systemen in
deze beginperiode met representatieve exploitanten
bijeen zouden moeten komen om een beslissing te ne
men in zake een brede grondslag voor standaardisatie
De te overwegen standaardisatie zou geen belemme
ring zijn voor toekomstige ontwikkeling.
Voorlopig wordt voorgesteld dat deze standaardi
satie zich zou bezig houden met de practische maxi
male breedte van het projectiedoek in combinatie met
stereoscopische projectie en een geschikte reflectie-om
lijsting. De maximale schermbreedte voor panoramische
projectie zal moeten worden vastgesteld op basis van
de gemiddelde verhouding van hoogte en breedte van
proscenium en zaal opdat een werkelijk bruikbare
schermverhouding kan worden aanvaard.
Heel weinig bioscopen zouden een projectiedoek
kunnen gebruiken in de verhoudingen, die door Cine
rama en CinemaScope worden geadopteerd, zonder
een zeer onbevredigende vermindering van de hoogte
van het projectiedoek een vermindering, die het
effect van de projectie te niet zou doen. Het is een
voor de hand liggende noodzaak, dat projectiedoeken
van maximale hoogte en breedte evenredig moeten
zijn aan de bestaande zaalinrichting.
Een verhouding van hoogte tot breedte van mis
schien 1 tot 2 of 1 tot 2,2 zou toegepast kunnen wor
den zonder ingrijpende structurele wijzigingen en een
projectiedoek van deze verhoudingen zou de indruk
van realiteit niet ernstig verkleinen. Trouwens de rea
listische vertoning zou er ten zeerste aan winnen, in
dien dergelijke grote projectiedoeken ook stereosco-
pisch zouden zijn."
(Rapport in zake de recente ontwikkeling
van stereoscopische en andere projectie
systemen, aanvaard door de Ledenraad
van de Cinematograph Exhi-
bitors' Association op 16
April 1953).
MIMI
11111111 i n iï 11111111 111111 ti
illllllllllllllllllllllllllll
llllllllllllllllllllllllllllllllllll