NIEUWE ASPECTEN
i)
22
van
HET is nu al ruim een jaar geleden, dat in
dit Orgaan een eerste voorlopige analyse
werd gegeven van de nieuwe technische
ontwikkeling, welke zich voordoet met
betrekking tot het opnemen en inzonder
heid het projecteren van films. Deze eerste publi
catie werd gevolgd door verdere overzichten en
rapporten, die de problemen belichtten, welke
deze ontwikkeling met zich brengt.
Deze publicatie wil
len en kunnen geen
aanspraak maken op
volledigheid, want nog
steeds worden er be
richten ontvangen over
nieuwe systemen van
de meest uiteenlopende
aard. Soms blijken deze
procédé's oude beken
den te zijn, die zich on
der een nieuwe naam
presenteren. Vaak ook
zijn de berichten zo
vaag, dat men slechts
gissen kan waar het
om gaat. In andere ge
vallen is weer sprake
van een combinatie van
reeds bekende, maar
inmiddels verbeterde,
vindingen, die nu op
haar commerciële bete-
Al ruim een jaar lang hebben wij nu getracht onze leden
voor te lichten over de grondvormen van de nieuwe techni
sche evolutie, welke zich in de cinematogra[ie voordoet en
inzonderheid over de vragen, welke daardoor worden opge
roepen.
Van de aanvang af heeft het Hoofdbestuur er zich reken
schap van gegeven, dat een zo ruim mogelijke oriëntering
van onze leden over deze ontwikkeling noodzakelijk is,
omdat zij te zijner tijd beslissingen zullen moeten nemen,
welke mogelijk voor hun bedrijven ernstige gevolgen kunnen
hebben.
Indien daardoor in de gepubliceerde artikelen soms is aan
gespoord tot het in acht nemen van de grootst mogelijke
voorzichtigheid bij het investeren in nieuwe systemen, dan is
zulks geschied in overeenstemming met de ernstige waar
schuwing, welke het Hoofdbestuur in Februari van het
vorige jaar ter zake tot de leden heeft gericht, opdat een
herhaling van de omstandigheden waarmede de komst van de
geluidsfilm in de jaren 1°>27'J''28 gepaard ging, voorkomen
worde.
kenis worden getoetst.
Om deze redenen hebben wij gemeend onze mede
delingen te moeten beperken tot die systemen waar-
over wij nadere en betrouwbare gegevens ontvan
gen hebben.
Ditmaal vragen wij Uw aandacht voor enige
procédé's, welke nu eens niet in de Verenigde
Staten maar in Europa aan de practijk worden
getoetst en in de naaste toekomst mogelijk ook in
ons land zullen worden toegepast.
Garutso-Plastorama
Merkwaardig genoeg berust het principe van dit
nu in Duitsland toegepaste optische systeem op een
uitvinding van de in de Verenigde Staten wonen
de Rus Garutso. Deze had zich vooral toegelegd
op het verbeteren van cameralenzen. Het is wel
algemeen bekend dat lenzen in de regel in het
midden weliswaar scherp genoeg zijn, maar on
danks de nauwkeurigste berekeningen aan de ran-
den vrij onscherp blijven. Indien men trachtte dit
nadeel door tussenelementen op te heffen, kreeg
men met lichtverlies te kampen. Garutso slaagde
er in lenzen zodanig te verbeteren, dat zij zonder
lichtverlies ook aan de randen scherp bleven, wat
een grotere scherpte en dieptewerking van het
beeld geeft. Hij bereikte dit door middel van door
broken voorschakellenzen, die slechts de rand van
de lenzen corrigeren en wel zonder lichtverlies.
Deze verbeterde op
tiek, bekend als ,,Ba-
lance", leidde tot een
systeem van plastische
fotografie, dat door
Garutso ,,Realife" is
gedoopt. Dit principe
bestaat hierin, dat door
middel van speciale ob
jectieven (Multiple
Source Lenses) tegelij
kertijd verschillende
opnamen gemaakt wor
de, die zich tot één
beeld verenigen met
minimale, voor het oog
nauwelijks waarneem
bare, scheidingen wel
ke bij de projectie een
eningszins ruimtelijke
indruk geven. In 1952
is octrooi verleend op
dit systeem, dat op de
eerste plaats het voor
deel biedt dat men de bestaande camera's en ob
jectieven kan blijven gebruiken. Het Realife-prin
cipe kan op ieder fotografisch objectief worden
toegepast. Een stel Garutso-lenzen voor 35 mm.
films heeft de brandpuntsafstanden 75, 30, 22 en
19 mm.
Verdere voordelen van dit principe wat betreft
opnametechniek zijn:
1. Bij het negatief is de rand van het beeld even
scherp als het midden.
2. Men kan met de gehele lensopening fotografe
ren en bereikt daarmede een buitengewone
dieptewerking.
3. De kwaliteit van het negatief wordt beter dan
tot dusverre het geval was. Men bereikt daar
mede bij projectie een betere beeldweergave,
Look
ÜHIMiilllilHIMIillllllllllll
IMMIIMIIIIililllllllllINMIIIIilllllllll^
imiiimniliiiiiiiniiii
IIIIIMIIIIIIIIIIMIIIMI
IIMIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMII
iiiiiiiiiiiniiiiiir;