Nieuws uit
de Cabine
30
de grote mensen. Och, och. Wat jammer, dat deze
kinderkamertjes een even vrome wens blijven als
voor de meesten de kinderspeelkamer in de wo
ning. En als wij ons realiseren wat onze kinderen
al vrij kort na hun achttiende verjaardag in de
kazerne aan instructiefilms te zien krijgen, dan
vragen wij ons als gewone gezinshoofden mèt
vele psychiaters en psychologen af of het weren
van practisch iedere gewelddadigheid uit jeugd
films wel een juiste voorbereiding is op het latere
leven van onze kinderen. Op goede gronden zijn
de meesten van ons er hun ouders dankbaar voor,
dat zij een dergelijke antiseptische behandeling
niet hebben gehad.
Geef ons daarom voor de kinderen maar de
Cineac en de bioscopen op de tijden dat zij zich
daar op gepaste wijze kunnen amuseren. Zelfs al
zien zij er af en toe een cowboytje!
Tenslotte vragen wij ons af of een dergelijke
uitlating met de autorisatie van „Film en Jeugd"
geschiedt of dat hier sprake is van een ,,slip of the
tongue" van de betrokken functionaris. Het spijt
ons, dat wij steeds weer moeten constateren hoe
men bij de behandeling van een zo delicate mate
rie als de problemen welke men kortweg samenvat
als ,,het vraagstuk film en jeugd" voortdurend te
kampen heeft met een hinderlijke bedilzucht, die
acties, als bijvoorbeeld door het Instituut ,Film en
Jeugd" worden ondernomen, vaak in een onsym
pathiek daglicht stellen. Men moge wel bedenken,
dat, willen zulke pogingen slagen, men zich de
medewerking dient te verzekeren van degenen,
die daarbij het nauwst betrokken zijn. Enige tact
is daarbij wel gewenst.
WENKEN VOOR JEUGDFILMCLUBS j
„Elk programma behoort op zichzelf een aantrekke- 1
lijke eenheid te zijn. Het is verkeerd om programma-
1 series te vertonen die filmgeschiedenis, nationale scho- 1
1 len van filmproductie enz. toelichten. Deze zullen
jeugdige bioscoopbezoekers alleen maar in verwarring
brengen en teleurstellen. En ofschoon er vele docu- 1
1 mentaire- en onderwijsfilms zijn, die het goed doen (en
waarom men zelfs wel kan vragen), dient de organisa-
tor zich te hoeden voor de verleiding om deze films
1 eenvoudigweg maar te bezigen omdat zij niets kosten
of goedkoop zijn of wat nog veel erger is!
omdat zij een meer direct „onderwijselement" in de
club schijnen te introduceren. Een jeugdfilmclub is in
1 zichzelf opvoedkundig: haar doel is smaak te leren".
(BritishFilmlnstituteende
1 Society of Film Teachers:
1 „Twenty Films to use", handleiding 1
1 voor jeugdfilmclubs, pag. 49). 1
Filmbehandeling
In de vorige aflevering van dit orgaan gaven wij
U een vertaling van een in de Duitse vakpers ver
schenen publicatie, waarin het euvel der filmbe-
schadigingen werd aangesneden.
Ook in ons land hebben wij nog steeds met dit
probleem te kampen en wel in een mate, die, wan
neer aan de filmbehandeling meer zorg zou wor
den besteed, zeker aanzienlijk verkleind kan wor
den.
Hoewel in deze rubriek reeds meermalen het
onderwerp filmbehandeling ter sprake is geweest,
willen wij, gezien de belangrijkheid daarvan, niet
nalaten daarop thans nog eens wat uitvoeriger in
te gaan.
Het is algemeen bekend, dat het filmmateriaal
dat in de bioscopen wordt gebruikt, tamelijk"
kwetsbaar is en wel, naar in de praktijk is geble
ken, speciaal het nieuwe „moeilijk brandbare'
materiaal. Bedenkt men bovendien, dat het film
materiaal zeer duur is en dat iedere beschadiging,
welke in het beeldgedeelte wordt veroorzaakt, dui
zenden malen vergroot op het projectiedoek gezien
wordt, dan behoeft niet nader te worden ver
klaard, dat het steeds een eerste vereiste is het
filmmateriaal met de grootste zorg te behandelen
en alle mogelijke maatregelen te nemen om bescha
digingen van welke aard ook te vermijden.
Hieraan moet dadelijk worden toegevoegd, dat
het onmogelijk is iedere filmslijtage uit te
sluiten. Een film wordt nu eenmaal met een be
trekkelijk grote snelheid door een overwegend me
talen projectie-mechanisme gevoerd en dit zal
altijd zijn sporen op het materiaal achterlaten. Er
onstaan dus steeds zekere beschadigingen,
samengevat onder het begrip: normale slij
tage" welke zich in diverse vormen kunnen
vertonen en aan de copie zichtbaar zijn. Onder
werkelijke filmbeschadigingen worden evenwel
verstaan in het materiaal teweeg gebrachte onre
gelmatigheden, die aan bepaalde gebreken der pro
jectie-installatie of aan ondeskundige behandeling
van de apparatuur en/of het materiaal door het
bedienend personeel zijn te wijten en dus verme
den hadden kunnen worden.
De voornaamste oorzaken van filmbeschadigin
gen als gevolg van een onjuiste behandeling van
het materiaal of de appartuur, zullen wij trachten
in het kort op te sommen.
IIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIEIIM
TiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiimiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiHiiiiMiimimiiiiiimmiiiiNiT