Verenigde Staten
34
Het transport en de verzekering daarvan zijn
voor rekening van de producenten; het bewaar-
loon en de verzekeringskosten te Berlijn draagt het
festival.
Een unieke filmcatalogus
Onlangs is te Washington een merkwaardig
werk voltooid. De United States Library of
Congress (Congresbibliotheek) heeft namelijk een
drie delen tellende catalogus uitgegeven, waarin
de auteursrechten zijn geregistreerd van rond
76.000 films, vervaardigd van 1894 tot 1949. In
deze catalogus zijn ook opgenomen de niet-Ameri-
kaanse films, welke overeenkomstig de bepalin
gen van de Amerikaanse Auteurswet door het
Copyright Office Auteursrechtbureau) een
min of meer autonoom bureau van de Library of
Congress werden geregistreerd.
Dit Copyright Office is belast met de administra
tie en uitvoering van de bepalingen van de
Auteurswet (Copyright Act) 1909. In tegenstel
ling tot de bij de Berner Conventie aangesloten
landen moeten namelijk in de Verenigde Staten
de werken waarop auteursrecht bsetaat en dus
ook films op grond van genoemde wet worden
geregistreerd door een centrale instantie. Als zo
danig is het Copyright Office aangewezen.
De onderwerpelijke catalogus, welke in een snel
tempo werd voltooid het eerste deel dateert
pas van 1951 is door zijn karakter een onschat
bare documentatie van de filmhistorie. Behalve
titel, lengte, datum en de naam van de producent,
bevat de catalogus mededelingen over het werk
waarop de film was gebaseerd en over de schrijver
van het filmverhaal. Op deze wijze zijn betrouw
bare gegevens verzameld over de geschiedenis van
de film, zelfs over de allereerste pionierstijd, ge
gevens, welke uiteraard slechts verkregen konden
worden uit de archieven van het Copyright Office
te Washington. Iedere Amerikaanse film, onver
schillig of zij speelfilm, documentaire- of teken
film is en practisch iedere Europese film van inter
nationale betekenis is in deze catalogus te vinden.
Soms geven kleine vermeldingen, als bijvoorbeeld
het aantal copieën, een duidelijke aanwijzing voor
het succes dat zij wisten te boeken.
Het is een gelukkige gedachte geweest om in
deze catalogus naast de centrale gegevens nog een
afzonderlijke index op te nemen welke de namen
van de personen en organisaties bevat, welke bij
de productie van de films waren betrokken. Als
derde aanwijzing bevat de catalogus bovendien
nog een zogenaamde ,,serielijst", waarin titels
voorkomen van duizenden films, die onder serie-
titel zijn uitgebracht, als daar bijvoorbeeld zijn de
Mickey Mouse series, Popeye Cartoons, Color
Rhapsodies, Merrie Melodies, Sportlights, hon
derden journaals, enz. enz.
Deze effectieve indeling van de stof maakt de
catalogus niet alleen tot een zeer te waarderen
naslagwerk, maar ook tot een unieke schets van
de wordingsgeschiedenis van de film.
„Kort gezegd betekent dit, dat de toeschouwer bij
1 de sport dezelfde gevoelens beleeft als de sportbeoefe-
naar zelf, doordat hij door zijn mede-beleven, dat be-
1 antwoordt aan zijn psychomotorische samenhangen, 1
1 dezelfde physieke en psychische indrukken door opti-
1 sche waarneming beleeft als de actieve sportsman zelf,
De geestdrift die over hem vaardig wordt, brengt bij e
1 een versnelde bloedcirculatie, zweetafscheiding en I
gezonde ontspanning teweeg met een verhoogde door-
1 bloeding van alle inwendige organen, precies zoals de
1 geweldige spierinspanning, dat doet bij de actieve i
sportbeoefenaar, maar zonder dat de toeschouwer bloot
sïaat aan de gevaren van letsel, of over-inspanning en
schadelijke uitputting. Waarom anders gaan elke Zon- 1
1 dag miliioenen volwassenen en jongeren als toeschou-
1 wer naar de sportvelden? Toch niet, omdat ze het
eindresultaat van het spelwinnen of -verliezen, vrolijk
of treurig beleven willen, maar omdat zij de psycho- f
1 motorische „spanning" mee-beleven willen, en dit n i e t
als ziekelijke kitteling van hun zenu-
1 wen, zoals de moralisten het gewoonlijk uitleg-
gen, maar als een diepbevredigende j
vreugde aan de beleefde spanning en
ontspanning. Hiermee raakt men echter aan de
diepere zin van het lichamelijke in het algemeen de
wisseling in het rhythme der jaargetijden, de tijden van
1 de dag en van het leven in zijn geheel. De lichame-
lijke mens is immers op dit principe van spanning en
I ontspanning, de „getijden-wisseling" in één woord, op-
gebouwd en daarom zoekt hij deze „lustbrengende"
1 situaties, die vroeger het leven met zijn gevaren dage-
lijks aan de mens bood, maar die het geciviliseerde, j
gebureaucratiseerde hedendaagse bestaan hem ont-
houdt, hem daardoor uit zijn evenwicht brengt en ziek
maakt.
De gezonde en driftzekere mens zoekt echter zijn
compensatie in de actieve of meebeleefde deelname
I aan bewegingssport of -spel. De zieke daarentegen
1 zoekt die in de overprikkeling van zijn zenuwen door
1 hasard spel, pornografische lectuur, of bedwelmings- en
verdovingsmiddelen. Vandaar de vreugde van de jonge
1 mens aan alle beweging, aan alle oorzaken licha-
1 meiijk of psychisch - die dit levensrhythme te voor-
schijn roepen.
En daartoe behoren in hoge mate de cowboy-
1 films de oorlog s- en verzetsf i/lm' s en j
I de detective- en gangsterfilms. Vooral I
1 ook de komische films en dan is daarvan
1 niet de geestige humor, die aanleiding geeft tot de be-
1 grijpende glimlach en het meesmuilende toezien, het E
1 belangrijkste, maar het oer-dwaze, het zinloze, dat bij l
de toeschouwers en vooral bij de onbedorven jongere
I de bekende lachsalvo's wekt - een lustbevrediging,
die niet uit het geestelijke voorkomt, maar door een j
schokken van het middenrif met zijn vasomotorische
spanningen en ontspanningen tot een zuiver physiek
eindstation voert."
(Dr. Harold Boeger, psychiater
en neuroloog, jeugdpsychiater van het
medisch-opvoedkundig bureau te Wies-
baden. Documentatie Film en Jeugd 5e f
jaargang no 3/4 1953, p. 2 en 3).
MMMIIIIIHNNIIIIIIINIHl UilIIIIMIIIIIIIIIIIIIIII
immuunluiiuuuuuiiuiuiuiuuuiuiuuiiiiiiiiuiiiimiiniiiiuuuuuuiuuiuuutiiiiiinii