INTERNATIONALE KLEURENFILM- EN RUIMTEF1LMCONGRES 10 11 Met ingang van 1 Januari 1951 werd de leve ring van dag- en nieuwsbladen vrijgesteld, welke vrijstelling vervolgens, op aandrang van de Twee de Kamer, van 14 Mei 1953 af werd uitgebreid tot dag- en weekbladen, tijdschriften en andere ten minste driemaal per jaar periodiek verschijnende uitgaven; vóór laatstgenoemde datum was de leve ring van geïllustreerde tijdschriften, die in hoofd zaak het karakter van ontspanningslectuur had den, zelfs belast geweest met het weeldetarief van 15%. Levering van boeken, waarvoor in het wets ontwerp bij levering door fabrikanten reeds een verlaagd tarief van 3% was voorzien (levering door kleinhandelaren is reeds van 1 Januari 1951 af vrijgesteld), zal op grond van een tengevolge van de in het Voorlopig Verslag der Tweede Ka mer op de Minister uitgeoefende aandrang in de bovengenoemde Nota van Wijzigingen opge nomen wijziging, geheel worden vrijgesteld. TOELATING LIDMAATSCHAP Tot het lidmaatschap zijn toegelaten: de CV. Adex, Apollolaan 2 te Amsterdam, exploitante van het Theater ,,Du Midi" aldaar; de heer P. J. A. Jansen te Dongen exploitant van de permanente bioscoop-A Aurora Theater" al daar; de heer E. Roosnek, exploitant van de perma nente bioscoop-B ,,'t Wapen van Oldenburg", te Dinxperlo; de heer J. S. Nieuwenhuis, exploiterende de filmproductiezaak Delta Film", Hengelosestraat 188, Enschede; de heren J. Oosten en R. tho. Bockholt te Dok- kum, exploiterende de permanente bioscoop-A Cinema Hollandia" aldaar. AANMELDING LIDMAATSCHAP Voor het lidmaatschap heeft zich aangemeld: Mevrouw de Weduwe A. Wijlaars-Van Vijfeyken, Wilhelminaplein 3 te Someren voor het exploiteren van een permanente bioscoop-B Cen traal aldaar. DE beroepsvereniging van Duitse filmjour nalisten (Arbeitsgemeinschaft Deutscher Filmjournalisten) heeft in samenwerking met de Duitse vereniging voor filmtech niek (Deutscher Kinotechnische Gesell- schaft e.V.in Keulen op 5 en 6 April j.1. voor de vierde maai haar jaarlijks kleurenfilmcongres ge houden, ditmaal ook gewijd aan de ruimtefilm. In zijn openingsrede heeft Professor Dr. Narath, president van de Kinotechnische Gesellschaft ver klaard, dat het vierde internationale kleurenfilm congres geheel staat in het teken van de nieuwe ontwikkelingen, die zich op technisch gebied reeds het vorige jaar hebben voorgedaan. Nieuwe syste men zijn uit het experimentele stadium naar voren gekomen, hebben in de praktijk toepassing gevon den en dwingen de vakman de daarbij voorko- mende problemen onder het oog te zien. De verscheidenheid der systemen eist bovendien een bijzonder sterke internationale samenwerking om een zo gunstig mogelijke economische exploitatie te verzekeren. Daarom verheugde het Professor Narath, dat ook dit congres weer op internationale basis staat en dat alle deelnemers de gelegenheid wordt geboden zich over de nieuwste stand van de techniek te oriënteren en hun standpunt te bepa len. In het middelpunt van de belangstelling staan de ontwikkelingen, die een verbetering van de pro jectie ten doel hebben en wel in het bijzonder de panoramische film. De verwachtingen, die Profes sor Narath reeds het vorige jaar met betrekking tot dit systeem heeft kenbaar gemaakt, zijn in het afgelopen jaar volledig bevestigd. Het is niet uit gesloten, dat er in de toekomst twee of meer pa noramasystemen naast elkaar blijven bestaan, omdat de projectiemogelijkheden in de verschil lende bioscopen onderling sterk verschillen. Alle systemen hebben echter één ding gemeenschap pelijk, namelijk de verbreding van het gezichts veld en daartegenover beschouwt men de ware ruimtelijke dieptefilm als minder belangrijk. Des ondanks was Professor Narath van mening, dat de echte driedimensionale film niet verwaarloosd mag worden. Voor wetenschappelijke en culturele films heeft 3-D reeds grote betekenis. Nauw verbonden met de verbetering van de beeldkwaliteit is het streven om ook de kwaliteit van het geluid op een hoger niveau te brengen. Het stemt dan ook tot voldoening, dat de invoering van het panoramische svsteem gelijktijdig ook de geluidsweergave ten goede moet komen. De ste- reofonie is daarmede opnieuw in het middelpunt van de belangstelling gekomen. Deze ontwikkeling wordt ook bevorderd door de steeds verder gaan de verspreiding van het systeem der gemagneti seerde geluidsband, dat niet slechts technisch maar ook economisch een verveelvoudiging van het aan tal geluidsbanden gemakkelijker maakt. De nieuw ste ontwikkelingen hebben een ieder, die op welke wijze ook bij de film betrokken is, voor belangrijke problemen geplaatst. In het bijzonder ook de tech nici, die in de Deutsche Kinotechnische Gesell schaft verenigd zijn. Hun taak is het het weten schappelijk technisch onderzoek te bevorderen, voor de verspreiding van de daarbij verworven kennis en ervaring te zorgen en alles te doen om tot een normalisering te geraken, die economisch van grote betekenis is. De techniek mag geen geïsoleerd bestaan voeren. Producenten, draai- boekschrijvers, dramaturgen, regisseurs en allen, die aan het tot stand komen van films medewer ken, moeten profijt trekken van de technische ver overingen en alle daarbij verworven mogelijkheden gebruiken. Het is steeds het streven van de Kino technische Gesellschaft geweest deze kringen voor technische problemen te interesseren en tot samen werking te brengen. Daarom werkt zij nauw sa men met alle organisaties op het gebied van het filmbedrijf. Van zeer bijzondere betekenis is ook de internationale samenwerking. Zij staat in con tact met de belangrijkste buitenlandse organisaties op dit gebied, waardoor een verbreding van de technische kennis op internationale basis mogelijk wordt gemaakt. Persoonlijke contacten zijn daarbij van groot belang. Daarom juichte Prof. Narath het toe, dat het vierde internationale kleurenfilmcongres opnieuw de gelegenheid bood met vakmensen der verschil lende bedrijfstakken in binnen- en buitenland samen te komen en over de problemen, waarbij zovelen betrokken zijn, van gedachten te wisselen. De beschermheer van het congres, de minister voor handel en verkeer van het land Nordrhein- Westfalen, Dr. Artur Strater, was door ziekte ver hinderd aan zijn voornemen om het congres toe te spreken gevolg te geven. Wat hij had willen zeg gen, werd in zijn plaats verteld door de staats secretaris Dr. Ewers. Aan diens rede ontlenen wij de stelling, dat ook voor het Duitse film- en bioscoopbedrijf de vermakelijkheidsbelasting een vraagstuk van groot belang is. Hij verklaarde, dat het mogelijk moet ziin tot een gelijke en billijke hef fing van vermakelijkheidsbelasting te komen waardoor de ten achterstelling van de film bij an dere aan deze belasting onderworpen cultuuruitin gen wordt opgeheven. Zijn rede oogstte krachtige bijvalsbetuigingen van de honderden congressis- ten, die uit alle delen van Duitsland, maar ook uit verschillende andere landen naar Keulen waren getrokken om zich te oriënteren over de vraag stukken, die op dit congres aan de orde waren. I(n een brillante rede heeft daarna Richard Muckermann, lid van de Bondsdagcommissie voor pers, radio en film, enige algemene aspecten van de huidige bedrijfssituatie besproken. Hij stelde voorop, dat de behoefte van het Duitse bioscoop bedrijf met 200 a 250 hoofdfilms per jaar volledig gedekt kan worden, zodat men gezien het werke lijke aanbod van ongeveer 500 hoofdfilms per jaar niet van een gezonde economische toestand kan spreken. Hij bracht hulde aan de filmtechnici, die na een slaap van tientallen jaren a la Doornroosje het projectiedoek tot nieuw leven hebben gewekt en hij deed een beroep op allen, die in het filmbe drijf werkzaam zijn, thans te streven naar een coördinatie tussen techniek, bedrijf en cultuur van het phaenomeen film. Voorts bepleitte de heer Muckermann de stich ting van een Europese filmgemeenschap, welke te gen niemand gericht mag zijn, maar integendeel een harmonische samenwerking tussen de nationa le filmproductie-ondernemingen moet bevorderen. Hij achtte een uitbreiding van het systeem der co producties tussen de verschillende landen met de daarmee gepaard gaande afzetfaciliteiten noodza kelijk. Eerst dan kan weer de onafhankelijke geest de grand seigneur op het terrein van kunst en beschaving ook bij het scheppen van film- werken de dominerende plaats verkrijgen, welke hem toekomt. Daarna begon het congres met het thema kleu renfilm. Dr. A. Kochs van Bavaria-Filmkunst gaf een uiteenzetting van enige problemen, die zich op het gebied van de vormgeving bij het maken van kleu renfilms voordoen. De filmcritiek beperkt zich te- VIERDE

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 10