1 <D Eenheid in projectieformaten en in het geluid rProjectievoorsluk voorzien van een Delrama voorzelapparaat voor panoramische projectie. DE Technische Commissie van het Franse filmbedrijf heeft zich enige tijd geleden tot de organisaties der filmbedrijven in ver schillende Europese landen gewend met voorstellen om, gelet op de steeds toene mende verwarring, op het gebied van de te bezigen projectieformaten en geluidssystemen zoveel mo gelijk eenheid te scheppen. De Commissie is er daarbij van uitgegaan dat naar haar mening, ge zien de nog steeds bestaande onzekerheid omtrent het systeem of de systemen die tenslotte de voor keur zullen verdienen, vooralsnog zo weinig mo gelijk aan de bestaande installaties dient te wor den veranderd. Daarenboven acht zij het verstan dig rekening te houden met hetgeen in de gemid delde bioscoopzalen zonder ingrijpende verbou wingen mogelijk is. Voor wat het geluid betreft is de Commissie van oordeel, dat de gemiddelde bioscoopexploitatie in de eerstkomende jaren in ieder geval moet kunnen worden voortgezet met gebruikmaking van het normale optische geluidssysteem, waarvoor alle bioscopen ter wereld zijn ingericht. Zij acht het ongewenst zich, zonder dat over voldoende erva ring wordt beschikt, te gaan bewegen op het ter rein der werkelijke stereofonie en meent, dat in gevallen waar behoefte bestaat aan zekere geluids effecten voorlopig volstaan dient te worden met de zogenaamde pseudo-stereofonie. Op grond van deze overwegingen heeft de Franse Technische Commissie een programma opgesteld, dat in de volgende zeven punten is samengevat: 1. Handhaving van de tegenwoordige genor maliseerde afmetingen der 35 mm. filmband; 2. Handhaving van de tegenwoordige opti sche indeling der beel den; 3. Handhaving van het fotografische geluids spoor dat afgetast kan worden met behulp van de overal in ge bruik zijnde sound- boxen; 4. Het aanbrengen van de beelden binnen het ka der van het tegenwoordige genormaliseerde beeldraam maar met een zodanige cadrering van de scènes bij de opname, dat projectie op een scherm met een verhouding van 1:1,85 mo gelijk is. (Dit grootbeeldformaat wordt als een gunstig gemiddelde beschouwd.) 5. Het scheppen van een aanvullende mogelijk heid tot het gebruik van anamorphe beelden in het kader van een vaste hoogte (overeenstem mende met die van de vroegere stomme film), hetzij voor het verkrijgen van een beeld met een verhouding van 1 1,85 en een anamorphi- sche coëfficiënt van 1,5, hetzij panoramische beelden met een verhouding van 1 2,4'5 en een anamorphische coëfficiënt van 1 2; 6. Toevoeging van twee magnetische geluidsspo ren aan de randen van de film naast de perfo ratiegaatjes, ten einde met behulp daarvan desgewenst omgevingsgeluiden of richtings effecten te kunnen realiseren (pseudo-stereo fonie) 7. De te handhaven fotografische geluidsband zal de totale dialoog, alle geluiden en muziek moe ten bevatten, zodat elke copie normaal ge bruikt kan worden en overigens alle vrijheid wordt gelaten om de toegevoegde twee magne tische geluidsbanden al of niet te gebruiken. (In de bij deze publicatie afgedrukte schets van een stukje film zijn de hierboven vermelde pro grammapunten in beeld gebracht.) De onderhavige kwestie heeft tijdens het op 22 en 23 April j.1. in Parijs gehouden ledenvergade ring van de Internationale Unie van Bioscoop exploitanten (Union Internationale de 1'Exploita- tion Cinématographique), waaraan ook door afge vaardigden van de Nederlandsche Bioscoop-Bond werd deelgenomen, een punt van bespreking uit gemaakt. Men was het er daarbij over eens, dat bij zogenaamde wide-screen projectie een beeldfor maat van 1 1,85 aanbeveling verdient en heeft besloten dit formaat in de onderscheidene landen zoveel mogelijk te bevorderen. Bij de bespreking van dit onderwerp was een duidelijke tendenz waar te nemen om vooralsnog zo weinig mogelijk van de bestaande normalisatie af te wijken en om het anamorphische systeem in zijn huidige vorm te isoleren. In hoeveerre dit ook zal moeten gelden 1. Genormaliseerde film- formaat met positieve perforatie. 2. Genormaliseerde foto grafische geluidsband. 3. Extra magnetische ge luidssporen. 4. Anamorphische beeld formaat. 5. Genormaliseerde beeldas. -X- ten opzichte van de anamorphische systemen die werken op een verhouding van 1 1,85, is nog een open vraag. In ieder geval zal moeten worden be dacht dat de projectie van anamorphe beelden het voordeel biedt dat het niet noodzakelijk is klei nere kaders te gebruiken waardoor lichtverlies wordt vermeden. Met betrekking tot het voorstel om magnetische geluidsbanden naast de fotografische band aan de film toe te voegen, werden vooral van Engelse zijde ernstige bezwaren naar voren gebracht, zo dat is besloten de geluidskwestie nog enige maan den aan te houden, teneinde te kunnen nagaan hoe deze kwestie zich in de grote filmproductiecentra ontwikkelt. Wij willen niet nalaten hieraan toe te voegen, dat ook in de Verenigde Staten een streven in de ANAMORPHOSE 2 1 2.45 ANAMORPHOSE 1.5 1 1.85 - 1 1.85 MAGNETISCHE BANDEN Aftasting 28 beelden voor het beeldvenster -X- FOTOGRAFISCHE BAND Aftasting 21 beelden na het beeldvenster -X- HET STREI MAR 1 JEW LOOK I I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 7