14
bruik wensen te kunnen maken van meer dan één
formaat, beveelt Paramount aan de speciale varia
bele lenzen te bezigen, die geproduceerd worden
door de gebroeders Tuschinski en bekend
zijn als ,,S u p e r s c o p e'-lenzen.
Er is evenwel één punt, waarop Paramount
speciaal de nadruk legt en wel, dat het Vista
Vision-systeem niet behoort te worden gebruikt in
een verhouding groter dan 1 2. De opnamen wor
den namelijk gemaakt in dusdanige verhoudingen,
dat de artistieke kwaliteiten worden geschaad
wanneer door projectie op een doek met een gro
tere verhouding dan 1 2, gedeelten van het beeld
moeten worden afgesneden.
Bij de opnamen van Vista Vision-films worden
nieuwe camera's gebruikt, waarvan hierbij een
tweetal afbeeldingen worden gepubliceerd. De
film loopt in tegenstelling tot het tot dusverre ge
volgde systeem horizontaal door de camera,
waarbij steeds acht perforatiegaatjes per beeld
worden gebruikt in plaats van vier. Hierdoor ont
staat een negatiefbeeld met een opoervlakte van
meer dan 2J/2 maal de grootte van het standaard
negatief, dat tot nu toe in gebruik was. Het nega
tief wordt vervolgens optisch verkleind en 90°
gedraaid, waarna het op het normale formaat in
de vorm van een standaardcopie wordt afgedrukt.
De VislaVisioncamera in gesloten toestand.
Het zal zonder nadere verklaring duidelijk zijn,
dat door gebruikmaking van het belangrijk grotere
negatief een scherper positief verkregen kan wor
den, hetgeen bij de projectie belangrijke voordelen
biedt. (Ter oriëntering drukken wij op pag. 12 'n
foto af van het formaat van het hierboven bedoel
de negatief, alsmede van het na verkleining en
draaiing van het beeld verkregen positieve stand
aardcopie).
Behalve de normale standaard Vista Vision-
copie zal Paramount ook theatercopieën beschik
baar stellen met een zogenaamd gecompri
meerd beeld. Deze gecomprimeerde beelden, die
in principe overeenstemmen met de anamorphische
beelden welke bij het CinemaScope systeem wor
den gebezigd, hebben een compressieverhouding
van \y2, waardoor de beste projectiemogelijk-
heden geschapen worden bij een doekformaat van
1 1,85 tot 1 2. Wij herinneren er aan, dat het
gebruik van copieën met anamorphische beelden
het voordeel oplevert, dat geen lichtverlies ont
staat, hetgeen steeds wel het geval is, wanneer bij
wide-screen-projectie, bijvoorbeeld in de verhou
ding van 1 1,85, een kleiner projectiekader dan
het normaal gebruikelijke in het projectievoorstuk
moet worden aangebracht.
Wij drukken hierbij op pag. 13 'n tekening af
van de verschillende formaten, zulks ter verduide
lijking van het vorenstaande. De Vista Vision-co-
pieën zullen alle zijn uitgerust met efen fotografi
sche geluidsband, zodat zij op iedere normale ge
luidsprojector gebruikt kunnen worden. Dezelfde
copieën dragen echter ook een speciaal stuursig
naal op de normale fotografische geluidsband,
welk signaal gebruikt kan worden voor bediening
van meerdere luidsprekers, die achter het doek
kunnen worden opgesteld. Men hoeft dit extra
signaal echter niet te benutten en ondervindt
daarvan bij de gewone projectie niet de minste
hinder. Op dit geluidssysteem, dat bekend staat
als P e r s p e c t a sound, komen wij nog nader
terug.
Vermeldenswaard is nog, dat het gecompri
meerde formaat, dat door Paramount wordt toege
past, voor wat de verhouding betreft afwijkt van
het CinemaScope-systeem, zodat de anamorphi
sche copieën van Paramount niet met Cinema-
Scope-lenzen geprojecteerd kunnen worden.
Perspecta sound
Bij onze behandeling van het Vista-Vision-pro-
cédé spraken wij reeds over een nieuw geluids
systeem, dat is ondergebracht in de vorm van een
bijzonder signaal op de normale geluidsband. Dit
systeem draagt de naam: Perspecta sound.
Het is ontwikkeld door de Fairchild Recording
Equipment Company in Amerika en het werd het
eerst geadopteerd door Metro-Goldwyn-Mayer.
Ook Paramount heeft aangekondigd dit geluids-