14 bruik wensen te kunnen maken van meer dan één formaat, beveelt Paramount aan de speciale varia bele lenzen te bezigen, die geproduceerd worden door de gebroeders Tuschinski en bekend zijn als ,,S u p e r s c o p e'-lenzen. Er is evenwel één punt, waarop Paramount speciaal de nadruk legt en wel, dat het Vista Vision-systeem niet behoort te worden gebruikt in een verhouding groter dan 1 2. De opnamen wor den namelijk gemaakt in dusdanige verhoudingen, dat de artistieke kwaliteiten worden geschaad wanneer door projectie op een doek met een gro tere verhouding dan 1 2, gedeelten van het beeld moeten worden afgesneden. Bij de opnamen van Vista Vision-films worden nieuwe camera's gebruikt, waarvan hierbij een tweetal afbeeldingen worden gepubliceerd. De film loopt in tegenstelling tot het tot dusverre ge volgde systeem horizontaal door de camera, waarbij steeds acht perforatiegaatjes per beeld worden gebruikt in plaats van vier. Hierdoor ont staat een negatiefbeeld met een opoervlakte van meer dan 2J/2 maal de grootte van het standaard negatief, dat tot nu toe in gebruik was. Het nega tief wordt vervolgens optisch verkleind en 90° gedraaid, waarna het op het normale formaat in de vorm van een standaardcopie wordt afgedrukt. De VislaVisioncamera in gesloten toestand. Het zal zonder nadere verklaring duidelijk zijn, dat door gebruikmaking van het belangrijk grotere negatief een scherper positief verkregen kan wor den, hetgeen bij de projectie belangrijke voordelen biedt. (Ter oriëntering drukken wij op pag. 12 'n foto af van het formaat van het hierboven bedoel de negatief, alsmede van het na verkleining en draaiing van het beeld verkregen positieve stand aardcopie). Behalve de normale standaard Vista Vision- copie zal Paramount ook theatercopieën beschik baar stellen met een zogenaamd gecompri meerd beeld. Deze gecomprimeerde beelden, die in principe overeenstemmen met de anamorphische beelden welke bij het CinemaScope systeem wor den gebezigd, hebben een compressieverhouding van \y2, waardoor de beste projectiemogelijk- heden geschapen worden bij een doekformaat van 1 1,85 tot 1 2. Wij herinneren er aan, dat het gebruik van copieën met anamorphische beelden het voordeel oplevert, dat geen lichtverlies ont staat, hetgeen steeds wel het geval is, wanneer bij wide-screen-projectie, bijvoorbeeld in de verhou ding van 1 1,85, een kleiner projectiekader dan het normaal gebruikelijke in het projectievoorstuk moet worden aangebracht. Wij drukken hierbij op pag. 13 'n tekening af van de verschillende formaten, zulks ter verduide lijking van het vorenstaande. De Vista Vision-co- pieën zullen alle zijn uitgerust met efen fotografi sche geluidsband, zodat zij op iedere normale ge luidsprojector gebruikt kunnen worden. Dezelfde copieën dragen echter ook een speciaal stuursig naal op de normale fotografische geluidsband, welk signaal gebruikt kan worden voor bediening van meerdere luidsprekers, die achter het doek kunnen worden opgesteld. Men hoeft dit extra signaal echter niet te benutten en ondervindt daarvan bij de gewone projectie niet de minste hinder. Op dit geluidssysteem, dat bekend staat als P e r s p e c t a sound, komen wij nog nader terug. Vermeldenswaard is nog, dat het gecompri meerde formaat, dat door Paramount wordt toege past, voor wat de verhouding betreft afwijkt van het CinemaScope-systeem, zodat de anamorphi sche copieën van Paramount niet met Cinema- Scope-lenzen geprojecteerd kunnen worden. Perspecta sound Bij onze behandeling van het Vista-Vision-pro- cédé spraken wij reeds over een nieuw geluids systeem, dat is ondergebracht in de vorm van een bijzonder signaal op de normale geluidsband. Dit systeem draagt de naam: Perspecta sound. Het is ontwikkeld door de Fairchild Recording Equipment Company in Amerika en het werd het eerst geadopteerd door Metro-Goldwyn-Mayer. Ook Paramount heeft aangekondigd dit geluids-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 14