21 Moeilijk te concretiseren normen der Wet De kern der Wet wordt gevormd door de U be kende normen: een film mag niet in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden. Simpele woor den doch in wezen zeer subtiele normen, bij wier concretisering een ieders levensopvatting en gees tesrichting een grote rol spelen. De Franse wijsgeer Montaigne met zijn exclu sieve aandacht voor het veranderlijke heeft op tal loze plaatsen in zijn beroemde „Essais" reeds ge wezen op het wisselen der menselijke gevoelens en hoedanigheden, op de tegenstrijdigheid in de mens, gekenschetst door een .allure vagabonde", op een geestesinslag, die zich nauwelijks aan vaste regels laat binden. De film is hoe langer hoe meer bij uitstek het middel geworden dat moet dienen millioenen men sen ontspanning, verstrooiing en emotie te ver schaffen, hetzij in de vorm van de lach, in die van de handeling of het avontuur, hetzij in de vorm van het noodlot, geïncarneerd in de fatale vrouw. Want vrijwel iedere speelfilm is min of meer tot een dezer drie bronnen terug te brengen, al moge de wijze van uitdrukking in ieder land een gradueel verschil vertonen. Naast de zogenaamde speelfilm, neemt de rol prent met uitsluitend of overwegend culturele in slag in steeds sterker mate een plaats in. Over deze films, hoe belangrijk zij ook op zichzelf kunnen zijn, zal ik het hier niet hebben, daar zij voor de Filmkeuring slechts bij uitzondering problemen op leveren, wat de toelaatbaarheid voor volwassenen betreft. In het feit, dat de film alleen reeds om economi sche redenen de massa moet bereiken, of zo gij lie ver dit woord, waarin iets ligt dat in het Neder landse oor onprettig klinkt, vervangt door de aan duiding „het grote publiek", ligt de rechtvaardi ging, de noodzaak der keuring, die niet bestaat voor toneelstukken die slechts een select publiek bereiken. De Filmkeuring heeft zich steeds af te vragen, welke waarschijnlijke invloed een film zal hebben op de vele duizenden die haar zullen zien, hoe de reactie van dat grote publiek zal zijn. Indien een film bijvoorbeeld uitsluitend voor aca demici zou worden vertoond, was het immers dwaasheid door een instantie te laten uitmaken of de film al of niet door die academici zou mogen worden gezien. Het keuren is vooral hierom een zo netelige opgave, daar, hoewel veel bekend is, dank zij ge leerden als Gustave Le Bon en Mc. Dougall, om- omtrent sommige reacties en gedragingen der mas sa onder zekere omstandigheden, men slechts bij benadering kan bevroeden, slechts ten dele iets af weet, van die vreemde, soms grillige nauwelijks te definiëren beroering, waarvan zij blijk geeft. Het is zeer de vraag of het individu het verstandige, rede lijke, normale schepsel is, waarop de oergedachte der democratie zich heeft gebaseerd. Want ik heb in het leven de ervaring opgedaan, dat de domheid van het individu maar al te vaak eindeloos en be angstigend is en naar mijn overtuiging is de kort zichtigheid der massa vele malen groter dan die van het individu. De beroemde psycholoog Arthur Koestier beweert zelfs dat niemend volmaakt ge zond is, en dat het verschil tussen een normaal menselijk wezen en een neuroticus op een gradueel verschil neerkomt. In zijn Handleiding over de politieke neurosen" heeft hij deze stelling bij ana logie ook op politiek terrein toepasselijk verklaard, waarop hij overigens sterk is aangevallen. Dat de film door haar overwegend visueel en sterk expressief karakter vooral op de mensen, die een labiele instelling of psychische deformaties hebben en die zijn er meer dan gij wellicht denkt een funeste invloed kan hebben, staat wel vast, al is het ook waar, dat hetgeen men op de film ziet als regel even snel vervaagt, als hetgeen men in de couranten leest. Wanneer Koestier het bij het rechte eind zou hebben, dan zou een aan zienlijk aantal films, die thans slechts voor volwas senen toelaatbaar worden geacht, nooit in het openbaar moeten worden vertoond en het filmpro gramma der bioscopen zou feitelijk alleen bestaan uit films, die wij thans voor alle leeftijden toelaten. Dat de reacties waarvan het publiek blijk geeft, sterk variëren merken wij herhaaldelijk. Zo schre ven mij diverse bioscoopbezoekers uit zeer ver schillende milieux en van zeer uiteenliggende ont wikkeling, dat zij in bepaalde scènes van de film ,,Zo begint het leven", een immorele vertoning za gen, de filmcritiek in bijna alle bladen prees de film als ernstig, decent en gezond. Er waren men sen, die niet begrepen hoe het mogelijk is geweest dat de filmkeuring ,,La Ronde" had toegelaten, vele anderen, waaronder hoogstaande personen met grote levenservaring, gaven onomwonden uiting aan hun voldoening, dat zij zulk een kunst werk voor openbare vertoning hadden vrijgege ven. Wie hebben gelijk gehad in deze twee genoem de gevallen? Zij, die protesteerden of zij, die prezen? Men kan de ogen niet sluiten voor de werkelijkheid Mensen, die bijvoorbeeld een film in strijd met de goede zeden achten, indien een echtgenoot het niet nauw neemt met de huwelijkstrouw en die zijn er moeten voorzichtig zijn, want zij verge len mijns inziens altijd dat de huwelijkstrouw, die zij ook in de film gehandhaafd willen zien, voor de huwelijksmoraal op zichzelf niets bewijst, omdat er gewoontemensen zijn, wier huwelijkstrouw niet

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 21