Verenigde Staten 30 betering en vernieuwing van zaal en apparatuur en de voor deze bioscopen geringe credietmoge- lijkheden bij de banken hebben in niet geringe mate tot de moeilijkheden van de kleine onafhan kelijke exploitant bijgedragen. Hij kan zijn prijzen niet verhogen, omdat zijn publiek het niet zou kun nen betalen en hij heeft nimmer een voldoende winstmarge gehad om reserves te kunnen vormen. In de Britse pers wordt aangedrongen op verla ging van de belastinglast voor deze groep en op de instelling van een commissie, samengesteld uit vertegenwoordigers van de organisaties van pro ducenten, verhuurders en exploitanten, die zich speciaal bezig zal houden met haar moeilijkheden en zal onderzoeken op welke wijze hulp zal kun nen worden geboden door bijvoorbeeld speciale huurvoorwaarden enz. Moeilijkheden inzake de Production Code De Motion Picture Production Code is, zoals bekend, een instelling van de Amerikaanse film industrie met name van de Motion Picture Asso- ciation of America welke ten doel heeft door mid del van een vrijwillige voorcensuur van scenario's, draaiboeken enz. te voorkomen, dat de films op de nationale en internationale markt in botsing komen met morele opvattingen of met nationale gevoelig heden. De code iê gebaseerd op objectieve zedelij ke beginselen, waarbij geen doctrinaire onder scheidingen betrokken zijn. Aan de oorspronkelijke kern van deze code werden in de loop der jaren een aantal willekeuri ge voorschriften toegevoegd, enkel en alleen ge baseerd op tactische en opportune overwegingen, en niet op enig oorspronkelijk zedelijk beginsel. Zij zijn daarom nauw verbonden aan opvattingen, welke zich na verloop van tijd kunnen wijzigen. Sommige van deze voorschriften zijn zelfs geba seerd op zuiver Amerikaanse opvattingen, welke nimmer door de openbare mening in andere landen zijn gedeeld, zoals bijvoorbeeld het verbod van ,,miscegenation", wat in de practijk zeggen wil dat iedere aanduiding van sexuele verhouding tussen het „blanke" en de „zwarte" rassen verboden is. Enkele andere van deze voorschriften, welke ten slotte geen integrerend bestanddeel vormen van de code zelf, zijn van dien aard dat zij gemakkelijk aanleiding geven tot spot en critiek, zoals het be kende verbod tot het gebruik van de woorden „heil" en ,,damn". Of een dergelijke „vrijwillige" preventieve cen suur nuttig of, zoals sommigen beweren, dwaas is, laten wij hier buiten beschouwing. Degenen, die beweren dat het bestaan van deze code of van enig ander systeem van voorschriften op zichzelf nog geen blijvende zekerheid biedt dat de juiste morele normen worden gehandhaafd, hebben on getwijfeld gelijk. Anderzijds bewijst het naleven van deze code, gebaseerd op de fundamentele cri teria van menselijke verplichting en verantwoor delijkheid, toch wel de ongefundeerdheid van de vaak herhaalde klakkeloze beschuldiging dat het overgrote deel van deze films „moreel slecht" zou zijn. In elk geval schijnt een dergelijke code te beant woorden aan het doel, waartoe hij in het leven is geroepen, anders zou hij niet op zo ruime schaal zijn nagevolgd. Immers onderscheiden grote film industrieën zijn gedurende het laatste decennium het Amerikaanse voorbeeld gaan volgen met het instellen van zulk een code, onder meer de Japan se, Indiase en Italiaanse, terwijl de Duitse „Frei- willige Selbstkontrolle" met zijn „Manuskriptbe- ratung" eveneens op het Amerikaanse voorbeeld is gebaseerd. Britse producenten plegen tegen woordig hun draaiboeken ter inzage te geven aan de British Board of Film Censors, wat ten slotte op hetzelfde neerkomt. Maar een code, hoe voortreffelijk op zichzelf ook, krijgt zijn practische betekenis door de wijze waarop hij wordt gehanteerd en het is inzonder heid op enige aan de toepassing van de Ameri kaanse code verbonden aspecten, waarop wij hier de aandacht willen vestigen. Er bestaat namelijk in zekere Amerikaanse kringen een groeiende on tevredenheid over de werkwijze van deze code, dat wil zeggen de toepassing en interpretatie van de codebepalingen door de daarmede belaste ad ministratie. Wil men zich een juist denkbeeld van de moei lijkheden vormen, dan mag men vooral de practi sche werking van deze code niet onderschatten, inzonderheid wat betreft de Amerikaanse markt. Al is de code op zichzelf vrijwillig, door de macht welke de katholieke „Legion of Decency" kan uit oefenen, en in de practijk ook uitoefent, op de Amerikaanse exploitanten in zekere zin fun geert deze organisatie hier als een sterke arm die de werking van de code verzekert betekent weigering van het codezegel dat ten teken van goedkeuring wordt gegeven, een grote belemme ring voor de amortisatie van een film. Een tweede aspect is, dat de code-administratie tenslotte een instrument is van de Motion Picture Association of America, waarvan de onafhankelijke producen ten en de importeurs van buitenlandse films, die geen lid zijn van deze organisatie, practisch ge dwongen zijn gebruik te maken. Klachten over de code-administratie De klachten, waar het hier om gaat, komen zo wel van Amerikaanse zijde als van buitenlandse producenten. Door vele onafhankelijke Amerikaanse produ centen, maar ook door de openbare mening bij monde van de pers, is in toenemende mate critiek

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 30