Interieur t t De heren J. Jansen en B. Meerman over de bouw van het Luxor Theater te Nijmegen Voorgeschiedenis Ligging van het gebouw Architectuur De vooruitsprin gende voor- en zij" gevel aan de hoek ..Plein 44"en H/oe- merslraat De voorbouw van beton is in kleuren uitgevoerd als: wit, grijs, geel. rood en blauw; als overgang naar de zaal is zwarte mangaansteen gebruikt. De zaal is uitgevoerd in rode baksteen waardoor de witte kolommen lopen. Een van de belangrijkste overwegingen, welke bij hel ontwerpen van een bouwplan voor een bioscoop in aan merking moei worden genomen, betrefl de weg waarlangs de bezoekers de zaal betreden en deze na afloop der voorstelling weer verlaten. Het is van bel grootste belang, dat de bezoekers bun zitplaatsen zo snel en op zo een voudig mogelijke wijze kunnen bereiken en de zaai na de voorstelling zo vlug mogelijk kunnen ontruimen. Wij hebben het Luxor Theater zo ontworpen, dat er een cassa- hall is van waaruit men in een wachthall komt. Van daar uit gaan de lagere rangen links en rechts opzij de zaal in en de duurdere rangen gaan een trap op en betreden de zaal door een achteringang. In de zaal zitten vier nooduitgangen welke zo zijn aan gebracht dat de zaal in enige minuten leeg is. De zaal loopt naar achter sterk op en onder dat oplo pende gedeelte ligt de garderobe. Wij hebben ernstig ge zocht naar een oplossing om een garderobe te maken zo, dat het publiek de jas kan wegbangen bij hel binnen komen en deze na de voorstelling op een andere plaats kan terughalen zonder het binnenkomende publiek \an de tweede voorstelling te hinderen. Verwezenlijking van dit idee zou zo kostbaar zijn. dat we er van af hebben moeten zien en de last van een vaste garderobe maai' ge nomen hebben. Voor een goede en eenvoudige oplossing van dit pro bleem houden wij ons aanbevolen. De zaal is er van meet af aan op berekend een speci fieke ..Cinemascope" zaal te worden. Bij de jdaatsing van de stoelen is er daarom rekening mede gehouden, dat bij „Cinemascope" de hoofden veel meer draaien dan bij normaal doek. De stoelen staan daarom niet als vroeger schuin achter elkaar, maar elke rij heeft mei de voorlig gende rij 14 cm verschil in boogie zodat het zicht overal royaal is. M .UIIITMIMN HET WOORD Het oude ..Luxor" Theater stond in Nijmegen op het Marienburgplein en werd met de bevrijding in 1945 ver woest. Wij kregen in 1950 opdracht plannen te ontwerpen voor een nieuw ..Luxor" Theater aan de Mr. Herman straat, welk terrein direct te klein bleek te zijn. De gemeente wees toen een ander stuk grond aan. namelijk aan het Plein 1944, welke grond ideaal lag en waar het nieuwe theater ook gerealiseerd is. Het nieuwe stuk grond ligt op een. boek van het plein aan een kruispunt van Doddendaal. Bloemerstraat en het ..Plein 1944" zelf. Aan de achterkant is het begrensd door de Regulierstraat. Aan de Blöemerstraatkant is hel voor een klein deel aangebouwd. Hel terrein helt zeer slerk. wat vele, en soms grote, problemen stelde. Er komt veel en zwaar verkeer langs hel gebouw met tram en trolly. wal extra problemen meebracht voor de wering van het geluid. Doordat de rooilijn builen de rooilijnen van het plein uitsteekt is het theater overal goed te zien en ligt het op een van de mooiste punten in de stadskern. Wij hebben geprobeerd een theater te bouwen, dal ge heel van deze tijd is; eerlijk en duidelijk mei gebruik making van de hedendaagse materialen. De zaal is aan de buitenkant een dichte bak bestaande uit een staalskelel met baksteenvullingen. Ter verleven diging zijn de kolommen aan de buitenkant zichtbaar ge bleven. Hel toneel is kenbaar door een. overigens vrij lage toneeltoren, die, indien nodig, verhoogd kan worden. Entree, hall. foyer en kantoor zijn aan deze dichte zaal gehangen en uitgevoerd in betonskelet mei glas. Deze ruimten zijn zeer licht en ook van buitenaf duidelijk kenbaar. De foyer is aan Blöemerstraatkant over hel trottoir heen gebouwd en rust op betonnen kolommen. Overzicht run de zaal. die plaats liiedl aan ruim 900 bezoekers. Elke rij stoelen ligt 14 cm hoger, dan de voor afgaande

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1956 | | pagina 6