Verlichting Verwarming Aeoustiek Cabine J. Jansen en B. Meerman De effectluidsprekers zijn geheel onzichtbaar wegge werkt in het loshangende plafond. Ze zitten hier in de rand ongeveer een meter van de zijmuur en werpen hun geluid eerst op de wand, die het weer de zaal inkaatst. De wanden zijn betimmerd met massieve stroken hout. Deze betimmering komt van achter naar voren met een lage punt in het midden en loopt dan naar voren weer omhoog lot boven het plafond. Door deze lage knik krijgt de zaal een merkwaardig perspectivisch verschijnsel: ze wordt namelijk optisch breder, wal de sfeer in de zaal nog verhoogt. De betimmering loopt lot in hel, toneel door, waar ze beëindigd wordt door het gordijn. Dit wekt de indruk dal hel toneel een deel van de zaal is. dat alleen maar is afgesloten. Op deze wijze krijgt men niet zo sterk de impressie van het beweegbare plaatje in een lijst en wordt de film als het ware een deel van de zaal zelf. De stoelen zitten goed. Op de duurdere rangen zijn zetels met een beweegbare rug geplaatsl, wat hel passeren gemakkelijker maakt. De zaal wordt verlicht door vijf batterijen van Comp- talux lampen, welke opgeborgen zijn in vijf zwevende eilanden aan het plafond. Tijdens de voorstelling zit de minimumverlichting bovenop deze eilanden en geeft een zeer zacht indirect schijnsel, wat een typisch effect geeft. Als de zaal verlicht is geven wandlampen een feeste lijke bij verlichting. De lampen in de hall zijn speciaal in Murano in Italië «eblazen. De verwarming geschiedt door twee ketels met olie branders. De zaal en alle andere ruimten behalve de hall worden verwarmd door gewone radiatoren. De hall wordl verwarmd door straling vanuit hel plafond door middel van geperforeerde aluminium platen, welke levens acous- tisch werken. Met medewerking van liet Philips acousliscli Advies bureau is een aeoustiek ontslaan, welke uitstekend is. Hel geluid is overal in de zaal goed Ie horen. Er is geen echo, en het geluid wordt ook niet Ie veel opgezogen door een teveel aan zacht materiaal. Alleen achter in de zaal zit een partij Cramforstegels, welke de terugkaatsing beletten. Verder zijn alle wanden en het plafond hard. Wij zouden deze korte beschouwing over de bouw van het Luxor Theater willen beëindigen met het belangrijkste onderdeel van het gebouw, namelijk de cabine. Indien men immers plannen voor de bouw van een bioscoop moei ontwerpen, dan begint men met het vastleggen van de cabine, het hart van het gebouw, van waaruit de gehele opzet verder wordt geconcipieerd. De cabine van het Luxor Thealer is zo gebouwd, dal de projectie vrijwel horizontaal is, wat de meest ideale pro jectie is. In de cabine is plaats voor vier projectoren, terwijl in twee zijruimlen ook nog projectoren of schijn werpers kunnen worden opgesteld. Gezicht op hel toneel, dat door de tot het gordijn door lopende wandhe- limmering één aelieel vormt met de zaal

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1956 | | pagina 7