kan men zelfs met zeer prozaische dingen een boeiend
werkstuk samenstellen.
'Een geheel ander, meer luchtig karakter, droeg het
tweede filmpje van Brumsteede, Grand Ballet des
balais, een filmgrap, die de dwaasheid van de schoon-
maak-epidemie op aanstekelijke wijze in beeld bracht. Het
procédé hier door Brumsteede toegepast heeft iets van de
tekenfilm (de opname van talloze verschillende fazen),
maar wijkt er ook sterk van af. Op het wijsje van een po
pulaire schlager bewegen reële personen, door zinvolle
toepassing van enkele filmtrucs, zich op volkomen iireële
wijze op het doek. Als bijzonderheid kan nog worden ver
meld, dat dit procédé eveneens werd toegepast door Nor-
man MacLaren in „Neighbours". Brumsteede ontdekte de
mogelijkheden van deze trucage echter geheel zelfstandig
en verwerkte ze op zijn manier.
Voor velen een oude bekende, voor anderen een ple
zierige kennismaking, was het reeds bijna klassiek gewor
den filmpje van de Hagenaar W. Goosen, De vreemde
ontmoeting. Goosen gebruikte voor dit werkje de
meest eenvoudige middelen: een trap in een fabriek, een
lift, twee acteurs en wat boetseerwerk. De suggestie die
echter van het geheel uitgaat is bijzonder verrassend.
Aan het slot van de morgenzitting werd nog vertoond
de film De vijf busten van Mariëtta, samenge
steld door E. Brumsteede, W. Goosenj, J. van Hillo, H.
Kroemer en S. van Vleuten. Genoemde filmers hadden
ieder een deel van het kolderieke thema (vijf pas-busten
als nalatenschap voor vijf teleurgestelde neven) voor hun
rekening genomen. Het resultaat was een zeer geestig en
origineel spel met de gegeven materie, waarin de onder
linge stijlverschillen duidelijk naar voren kwamen.
De heer P. van der Ham leidde telkens op ongedwon
gen en heldere wijze de filmpjes in, waarbij hij de deel
nemers zo nu en dan ook iets duidelijk maakte van het
métier van de amateurfilmer.
Het enthousiasme van de deelnemers over het gebodene
was bijzonder groot. Voor velen was het een openbaring
op deze wijze kennis te maken mei wat er in de wereld
der Nederlandse amateursfilmers van tijd tot tijd wordt
gepresteerd.
Het was dan ook geenszins toevallig, dat op deze Con-
tactmorgenj de meer ernstige problemen achterwege ble
ven (gezien de temperatuur werd dit door de deelnemers
kennelijk op prijs gesteld!). De K.F.A. had er bewust
naar gestreefd haar bijdrage aan de Filmweek meer in
het teken te stellen van het directe contact met deze nog
weinig bekende en soms onderschatte tak van filmkunst.
De bijeenkomst was een luchtig gerecht (niet in het minst
door het ongedwongen optreden van de aanwezige filmers,
die in de zaal hun feilloos werkende apparatuur bedien
den)), dat voor het eerst tijdens een Filmweek werd voor
geschoteld, maar dat al dadelijk een delicatesse bleek te
zijn.
Rest ons nog te vermelden dat de firma Talens uit Den
Haag in de hal van het theater een zeer verzorgde en uit
gebreide expositie van smalfilmapparatuur had opge
steld, die voor de amateur of de toekomstige amateur een
waar dorado betekende. Tijdens de pauze gedurende de
morgenzitting en ook na afloop bekeken de deelnemers een
en ander dan ook met grote belangstelling.
Het Bestuur van de Filmweek bood de deelnemers aan
de K.F.A. Contactmorgen tevens gelegenheid om de mid
dagvoorstelling bij te wonen. Deze geste werd bijzonder
gewaardeerd en in de stampvolle zaal kregen de toe
schouwers een waardevol filmprogramma te zien.
Het was rond vijf uur toen de gordijnen voor het laatst
deze middag dichtschoven. De deelnemers maakten zich
gereed om in de nog steeds drukkende middagwarmte
huiswaarts te keren. Zowel zij als de organisatoren van
deze dag mogen echter terugzien) op een geslaagde en in
teressante dag, waarop een wel zeer afwisselend program
ma geboden werd, dat verschillende facetten van de film
kunst belichtte.
De belangstelling voor deze contactdag was zeer groot.