Nieuwe naam- en adreslijst Het reusachtige scherm in constructie. Evenals in voorgaande jaren werden ook ditmaal in het kader van de Filmweek Arnhem een tweetal open luchtvoorstellingen gegeven. De Technische Dienst van de Bond werd wederom met de uitvoering daarvan belast ern liet, gezien de gunstige ervaringen van 1955, het oog vallen op het grote Markt plein voor het bekende Provinciehuis. Echter, wegens de voorbereidingen voor de Nato-taptoe die aansluitend op de Filmweek op dat plein zou plaats vinden, kon het Marktplein niet ter beschikking worden gesteld en moest naar een andere geschikte ruimte worden omgezien. Deze werd gevonden in het aangrenzenide Kerk plein, dat plaats zou kunnen bieden aan circa 10.000 kijkers. Na uitvoerig overleg met de verschillende Gemeente lijke instanties werd besloten het projectiescherm even als twee jaar geleden in Den Haag was gebeurd te doen bevestigen op een stalen! steigerwerk. Het aannemingsbe drijf G. W. J. Sanders te Arnhem, dat tevens de bouw van het Bio-Vacantieoord aldaar in handen heeft, werd met de constructie van het scherm belast en aan haar werd tevens de bouw van een projectiecabine opgedragen. Het scherm werd ditmaal, mede gelet op de beschik bare ruimte, iets kleiner gehouden dan in Den Haag het geval was, doch de afmetingen waren toch nog formida bel, te weten 20 m breed bij 8 m hoog, terwijl het uit ge schilderde boardplaten bestaande projectieoppervlak op drie meter hoogte boven) de straat was bevestigd. De hierbij afgedrukte foto geeft een duidelijk beeld van de omvang van het hiervoor noodzakelijke werk. Ter nadere illustratie laten wij niettemin nog enig cijfermate riaal volgen. Voor de bouw van het steigerwerk was niet minder dan 1250 strekkende meter stalen buis nodig, dat met bijna 700 hulpstukken tot een geheel werd verenigd. Er werd ruim 160 m2 boardplaten verwerkt benevens eni ge kubieke meters hout voor het opspijkeren van de board platen eni voor het leggen van „vlonders" in de verschil lende „etages" van de steigerbouw. Het boardoppervlak is voorts tweemaal met een watervaste, dofwitte verfsoort behandeld, waarvoor 50 kg verf nodig was. Teneinde het grote oppervlak bestand te doen zijn tegen eventuele sterke winddruk, werd het steigerwerk 14 m naar achteren uitgebouwd en in de voet met ballast ver zwaard tot een gewicht van circa 10.000 kg. De gehele constructie woog hierdoor ongeveer 16.000 kg. De cabine bestond uit een op een paalconstructie ge plaatste directiekeet en bevond zich op 85 m afstand van het scherm. Hij was ondergebracht op het terrein van de in restauratie zijnde Eusebius Kerk, waardoor het met medewerking van het Gemeentelijk Energiebedrijf en de betrokken bouwdirecties mogelijk was electriciteit en koel water van dit terrein te betrekken. De projectie- en geluidstechnische kant van de zaak werd in handen gesteld van de N.V. Philips te Eindho ven, die had aangeboden een en ander kosteloos te ver zorgen. Men maakte gebruik van een F.P. 5-installatie, welke voor dit doel werd uitgerust met een extra zware booglamp met roterenjde en watergekoelde koolspitsen bij een belasting met maar liefst 130 Ampère. Hiervoor wa ren twee speciale zware gel ijkrichters nodig. Het resultaat was een zeer fraai lichtsterk beeld waar op een gereflecteerde helderheid van circa 90 asb werd gemeten bij het normale beeldformaat, hetgeen dus over eenkomt met een verlichtingssterkte van ruim 110 Lux! Bij het cinemascope formaat bedroegen deze cijfers db 55 Meer dan 10.000 personen zagen films „in de open lucht". asb resp. 70 Lux, hetgeen voor openluchtprojectie bij zonder fraai is. De geluidsreproduktie werd verzorgd met vier zoge naamde geluidszuilen ter weerszijden respectievelijk on der het scherm gemonteerd, welke werden gevoed door drie afzonderlijke 120 Watt versterkers. Er kon daardoor een, geweldig geluidsvolume worden bereikt en mede door de ruime reserve was de geluidskwaliteit uitzonderlijk goed. De toepassing van geluidszuilen in plaats van nor male luidsprekers leverde het belangrijk voordeel op dat in de nogal ingesloten projectieruimte het beruchte echo gevaar tot een te verwaarlozen minimum beperkt kon wor den. Wij stellen er prijs op Philips op deze plaats nogmaals onze waardering en erkentelijkheid te betuigen voor het geen hier op technisch gebied is gepresteerd. Uit het vorenstaande blijkt wel overduidelijk dat het organiseren van openluchtvoorstellingen van een dusda nig kaliber geen kleinigheid is, integendeel. Voor wat betreft de voorstellingen als zodanig kan worden vermeld, dat bij de eerste voorstelling op Vrij dagavond, 19 Juni het weer niet meewerkte. Na het on dergaan van de zon werd het namelijk vrij plotseling bijzonder koud en dit leidde ertoe dat het bezoekersaan tal, dat naar schatting ruim 3.000 personen bedroeg, be neden de verwachtingen bleef. In afwachting van voldoende duisternis werd het pro gramma met enige lichte muziek ingeleid en om 21.30 uur volgde een korte openingstoespraak waarin het pu bliek namens het Bestuur van de Stichting Internationale Filmweek Arnhem 1959 welkom werd geheten. Vervol gens is het programma bekend gemaakt, daar aan dit evenement merkwaardigerwijze in de plaatselijke pers bij zonder weinig aandacht was besteed. Begonnen werd met de vertoning van enige cinema scope films in kleuren, te weten de fraaie documentaire van Columbiafilm „Holiday in Rome", de tekenfilm „Magoo overboord", eveneens van Columbia en de ener verende documentaire over autoraces „Gods of the Roads" van Fox Film. Hierna volgde de bekende korte kleurenfilm van Cen- trafilm: „De Rode Ballon", welke met belangstelling en bewondering door het talrijke publiek werd gevolgd. Ten slotte werden de lachspieren nog in beweging gebracht met de Laurel en Hardy-film „Going bye-and-bye" van Express Film. Bij de tweede voorstelling op Dinsdag, 23 Juni was het weer belangrijk gunstiger. Het was een fraaie warme zo meravond en ondanks het feit, dat in strijd met de ge maakte afspraken bij de taptoe-repetities op nauwelijks 100 m afstand publiek werd toegelaten, was het Kerk plein reeds zeer spoedig met ca. 10.000 bezoekers geheel gevuld, terwijl ook in de aangrenzende straten dichte drommen kijkers stonden. Het programma werd ook nu om 21.30 uur begonnen met enige gekleurde cinemascope films en wel een teken film van Metro Goldwyn Mayer: „Nuts about racing", een reisdocumentaire van Columbia getiteld „Trinidad, het land van de lach" en de tekenfilm ,Magoo als Matador", eveneens van Columbia. Daarna volgde de toepasselijke film van de N.V. Film verhuurkantoor Nederland: „In Arnhem staat een beeld", vervaardigd door Rudi Hornecker, die een warm applaus kreeg, gevolgd door de documentaire van Metro: „Pa rade van de Mexicaanse politie". Hierna kwam de kleu- Jong en oud amuseerde zich kostelijk. renreportage van Polygoon betreffende het bezoek van de Sjah van Perzië aan Nederland op het scherm, welke film eveneens met applaus werd beloond. Tenslotte daverde dan de lachsalvo's over het plein bij de vertoning van de Chaplin film: „De Graaf", een Co rona film. Om ongeveer 23.30 uur was het programma ten einde en keerde het publiek duidelijk voldaan huis waarts. Resumerende kan worden vastgesteld dat de openlucht voorstellingen en vooral de laatste een succes zijn ge worden, waarop het talrijke publiek, de organisatoren en de diverse medewerkers met genoegen kunnen terugzien. Binnenkort zal verschijnen de nieuwe naam- en adres- lijst van de Bond, uitgave Juli 1959. Hierin zijn alle wijzigingen, voor zover tijdig opgegeven en in overeen stemming met de bestaande inschrijvingen, opgenomen. Extra exemplaren zijn verkrijgbaar ad. ƒ2,terwijl een beperkte hoeveelheid gecartonneerde lijsten beschik baar is ad. 3,per stuk. 26 27 Openlnchtvo orstellingen

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 26