Nieuwe naam- en adreslijst
Het reusachtige scherm in constructie.
Evenals in voorgaande jaren werden ook ditmaal in
het kader van de Filmweek Arnhem een tweetal open
luchtvoorstellingen gegeven.
De Technische Dienst van de Bond werd wederom met
de uitvoering daarvan belast ern liet, gezien de gunstige
ervaringen van 1955, het oog vallen op het grote Markt
plein voor het bekende Provinciehuis.
Echter, wegens de voorbereidingen voor de Nato-taptoe
die aansluitend op de Filmweek op dat plein zou plaats
vinden, kon het Marktplein niet ter beschikking worden
gesteld en moest naar een andere geschikte ruimte worden
omgezien. Deze werd gevonden in het aangrenzenide Kerk
plein, dat plaats zou kunnen bieden aan circa 10.000
kijkers.
Na uitvoerig overleg met de verschillende Gemeente
lijke instanties werd besloten het projectiescherm even
als twee jaar geleden in Den Haag was gebeurd te doen
bevestigen op een stalen! steigerwerk. Het aannemingsbe
drijf G. W. J. Sanders te Arnhem, dat tevens de bouw van
het Bio-Vacantieoord aldaar in handen heeft, werd met
de constructie van het scherm belast en aan haar werd
tevens de bouw van een projectiecabine opgedragen.
Het scherm werd ditmaal, mede gelet op de beschik
bare ruimte, iets kleiner gehouden dan in Den Haag het
geval was, doch de afmetingen waren toch nog formida
bel, te weten 20 m breed bij 8 m hoog, terwijl het uit ge
schilderde boardplaten bestaande projectieoppervlak op
drie meter hoogte boven) de straat was bevestigd.
De hierbij afgedrukte foto geeft een duidelijk beeld
van de omvang van het hiervoor noodzakelijke werk. Ter
nadere illustratie laten wij niettemin nog enig cijfermate
riaal volgen. Voor de bouw van het steigerwerk was niet
minder dan 1250 strekkende meter stalen buis nodig, dat
met bijna 700 hulpstukken tot een geheel werd verenigd.
Er werd ruim 160 m2 boardplaten verwerkt benevens eni
ge kubieke meters hout voor het opspijkeren van de board
platen eni voor het leggen van „vlonders" in de verschil
lende „etages" van de steigerbouw. Het boardoppervlak
is voorts tweemaal met een watervaste, dofwitte verfsoort
behandeld, waarvoor 50 kg verf nodig was.
Teneinde het grote oppervlak bestand te doen zijn tegen
eventuele sterke winddruk, werd het steigerwerk 14 m
naar achteren uitgebouwd en in de voet met ballast ver
zwaard tot een gewicht van circa 10.000 kg. De gehele
constructie woog hierdoor ongeveer 16.000 kg.
De cabine bestond uit een op een paalconstructie ge
plaatste directiekeet en bevond zich op 85 m afstand van
het scherm. Hij was ondergebracht op het terrein van de
in restauratie zijnde Eusebius Kerk, waardoor het met
medewerking van het Gemeentelijk Energiebedrijf en de
betrokken bouwdirecties mogelijk was electriciteit en koel
water van dit terrein te betrekken.
De projectie- en geluidstechnische kant van de zaak
werd in handen gesteld van de N.V. Philips te Eindho
ven, die had aangeboden een en ander kosteloos te ver
zorgen. Men maakte gebruik van een F.P. 5-installatie,
welke voor dit doel werd uitgerust met een extra zware
booglamp met roterenjde en watergekoelde koolspitsen bij
een belasting met maar liefst 130 Ampère. Hiervoor wa
ren twee speciale zware gel ijkrichters nodig.
Het resultaat was een zeer fraai lichtsterk beeld waar
op een gereflecteerde helderheid van circa 90 asb werd
gemeten bij het normale beeldformaat, hetgeen dus over
eenkomt met een verlichtingssterkte van ruim 110 Lux!
Bij het cinemascope formaat bedroegen deze cijfers db 55
Meer dan 10.000 personen zagen films „in de open lucht".
asb resp. 70 Lux, hetgeen voor openluchtprojectie bij
zonder fraai is.
De geluidsreproduktie werd verzorgd met vier zoge
naamde geluidszuilen ter weerszijden respectievelijk on
der het scherm gemonteerd, welke werden gevoed door
drie afzonderlijke 120 Watt versterkers. Er kon daardoor
een, geweldig geluidsvolume worden bereikt en mede door
de ruime reserve was de geluidskwaliteit uitzonderlijk
goed. De toepassing van geluidszuilen in plaats van nor
male luidsprekers leverde het belangrijk voordeel op dat
in de nogal ingesloten projectieruimte het beruchte echo
gevaar tot een te verwaarlozen minimum beperkt kon wor
den.
Wij stellen er prijs op Philips op deze plaats nogmaals
onze waardering en erkentelijkheid te betuigen voor het
geen hier op technisch gebied is gepresteerd.
Uit het vorenstaande blijkt wel overduidelijk dat het
organiseren van openluchtvoorstellingen van een dusda
nig kaliber geen kleinigheid is, integendeel.
Voor wat betreft de voorstellingen als zodanig kan
worden vermeld, dat bij de eerste voorstelling op Vrij
dagavond, 19 Juni het weer niet meewerkte. Na het on
dergaan van de zon werd het namelijk vrij plotseling
bijzonder koud en dit leidde ertoe dat het bezoekersaan
tal, dat naar schatting ruim 3.000 personen bedroeg, be
neden de verwachtingen bleef.
In afwachting van voldoende duisternis werd het pro
gramma met enige lichte muziek ingeleid en om 21.30
uur volgde een korte openingstoespraak waarin het pu
bliek namens het Bestuur van de Stichting Internationale
Filmweek Arnhem 1959 welkom werd geheten. Vervol
gens is het programma bekend gemaakt, daar aan dit
evenement merkwaardigerwijze in de plaatselijke pers bij
zonder weinig aandacht was besteed.
Begonnen werd met de vertoning van enige cinema
scope films in kleuren, te weten de fraaie documentaire
van Columbiafilm „Holiday in Rome", de tekenfilm
„Magoo overboord", eveneens van Columbia en de ener
verende documentaire over autoraces „Gods of the Roads"
van Fox Film.
Hierna volgde de bekende korte kleurenfilm van Cen-
trafilm: „De Rode Ballon", welke met belangstelling en
bewondering door het talrijke publiek werd gevolgd. Ten
slotte werden de lachspieren nog in beweging gebracht
met de Laurel en Hardy-film „Going bye-and-bye" van
Express Film.
Bij de tweede voorstelling op Dinsdag, 23 Juni was het
weer belangrijk gunstiger. Het was een fraaie warme zo
meravond en ondanks het feit, dat in strijd met de ge
maakte afspraken bij de taptoe-repetities op nauwelijks
100 m afstand publiek werd toegelaten, was het Kerk
plein reeds zeer spoedig met ca. 10.000 bezoekers geheel
gevuld, terwijl ook in de aangrenzende straten dichte
drommen kijkers stonden.
Het programma werd ook nu om 21.30 uur begonnen
met enige gekleurde cinemascope films en wel een teken
film van Metro Goldwyn Mayer: „Nuts about racing", een
reisdocumentaire van Columbia getiteld „Trinidad, het
land van de lach" en de tekenfilm ,Magoo als Matador",
eveneens van Columbia.
Daarna volgde de toepasselijke film van de N.V. Film
verhuurkantoor Nederland: „In Arnhem staat een beeld",
vervaardigd door Rudi Hornecker, die een warm applaus
kreeg, gevolgd door de documentaire van Metro: „Pa
rade van de Mexicaanse politie". Hierna kwam de kleu-
Jong en oud amuseerde zich kostelijk.
renreportage van Polygoon betreffende het bezoek van de
Sjah van Perzië aan Nederland op het scherm, welke film
eveneens met applaus werd beloond.
Tenslotte daverde dan de lachsalvo's over het plein bij
de vertoning van de Chaplin film: „De Graaf", een Co
rona film. Om ongeveer 23.30 uur was het programma
ten einde en keerde het publiek duidelijk voldaan huis
waarts.
Resumerende kan worden vastgesteld dat de openlucht
voorstellingen en vooral de laatste een succes zijn ge
worden, waarop het talrijke publiek, de organisatoren en
de diverse medewerkers met genoegen kunnen terugzien.
Binnenkort zal verschijnen de nieuwe naam- en adres-
lijst van de Bond, uitgave Juli 1959. Hierin zijn alle
wijzigingen, voor zover tijdig opgegeven en in overeen
stemming met de bestaande inschrijvingen, opgenomen.
Extra exemplaren zijn verkrijgbaar ad. ƒ2,terwijl
een beperkte hoeveelheid gecartonneerde lijsten beschik
baar is ad. 3,per stuk.
26
27
Openlnchtvo orstellingen