Duitsland
De Nederlandse film in het buitenland
Tien jaar F.S.K.
Doedoe, een van de spelers uit Herman van de Horsts
kleurenfilm over Suriname
De vergadering welke onder leiding stond
van de heer Jean Jay (Gaumont Actualités),
aanvaardde met algemene stemmen het jaar
verslag van de secretaris, de heer Henry
Hamelin, en hield zich met onderscheiden
belangrijke vraagstukken bezig, onder meer:
de evolutie van de stijl van het film jour
naal in verband met de ontwikkeling van
het televisiejournaal;
het beroepsmatige uitwisselen van opna
men;
de maatregelen inzake de reportages be
treffende de aanstaande Olympische Spe
len;
het reglement van het Internationale Festi
val van Journaalfilms, dat jaarlijks in het
kader van de Biënnale te Venetië wordt
gehouden;
de internationale samenwerking
(P.A.I.N.T.-UNESCO-Internationale Raad
voor Film en Televisie) enz.
Tot het lidmaatschap werden toegelaten vijf
ondernemingen, namelijk: „Sedi" en „Ieri,
Oggi, Domani" (Italië), „Magyar Filmhu-
rsdo" (Hongarije), „Kinokronika" (Bulga
rije) en „Defa Wochenschau" (Oost-Duits
land). Verdere aanvragen zijn inmiddels in
gediend door Japanse en Indiase journaalfilm-
ondernemingen.
In verband met het periodieke aftreden van
onderscheiden leden, werd met algemene
stemmen een nieuw bestuur gekozen, dat thans
is samengesteld als volgt: Jack Muth („Fox
Movietone"), voorzitter; Dr. Wiers („Deut
sche Wochenschau" Bondsrepubliek Duitsland) en
Samuilo Amodaj („Filmske Novosti" Joegoslavië),
vice-voorzitter; mevrouw Audibert („Pathé Journal"
Frankrijk) en de heer Bregonzio („Incom" Italië),
leden, en Henry Hamelin (Frankrijk), secretaris.
Op de kortgeleden te Brussel in het Palais du Congres
gehouden IX e Internationale Week van de
Touristische en Folkloristische Film is
Haanstra's film „Rembrandt, schilder van de mens" on
derscheiden met de eerste prijs en met de gouden medaille
van het C.I.D.A.L.C. (Centre International du Cinéma
d'Enseignement et de Culture).
Onlangs werd in Duitsland in vele persartikelen en in
een plechtige zitting, welke plaats vond in de koepelzaal
van het Kasteel te Biebrich (Wiesbaden) het feit herdacht,
dat tien jaar geleden de „Fr eiwilligeSelbstkon-
trolle der Filmwirtschaft" (FSK) werd opge
richt, een gebeurtenis, welke destijds, in 1949, begroet
werd als een daad van democratisch verantwoordelijk
heidsgevoel en zelfbestuur. Niet ten onrechte, want in de
afgelopen tien jaar is bewezen, dat de samenwerking van
het filmbedrijf met de Bondsregering, de Bondslanden, de
kerken en de centrale jeugdorganisaties in deze, op basis
van vrijwilligheid geconstitueerde, keuringsinstantie tot
positieve resultaten kan leiden. In tal van uitvoerige ge-
dachtenwisselingen tussen de aan de FSK deelnemende
instanties werd deze keuringspractijk in de loop der jaren
voortdurend verbeterd, verruimd en verdiept. Het Duitse
filmbedrijf is er van overtuigd, dat de FSK door de uit
oefening van haar functie de grenzen van de in de grond
wet gewaarborgde vrije meningsuiting niet overschrijdt en
juist door haar arbeid mogelijkerwijze een zodanige over
schrijding van de zijde van de Overheid heeft voorkomen.
De FSK keurt alle films, die voor openbare vertoning
bestemd zijn, ook de reclamefilms en het voor films be-
semde reclamemateriaal, aan de hand van algemene keu
ringsnormen.
Maar hoe objectief normen ook mogen worden gefor
muleerd, het komt er toch in de eerste plaats op aan hoe
deze in de practijk van de keuring worden gehanteerd. En
dit in aanmerking nemende, mag worden vastgesteld, dat
de FSK voldaan heeft aan de verwachtingen, welke het
bedrijf zich bij haar oprichting had gesteld. Dit is te op
merkelijker, omdat deze „zelfcontrole" van het filmbedrijf
in Duitsland bij geen enkele traditie of voorbeeld aanslui
ting kon vinden.
15