Hollywood beperkt de productiekosten
Te c Ii 11 i s c li
nieuws
In de Motion Picture Herald is een interessant artikel
verschenen waarvan de inhoud erop neerkomt, dat door
een juiste toepassing van de mogelijkheden der achtergrond
projectie veel „buitenopnamen" ook binnen de studio
muren gemaakt kunnen worden en wel tegen aanzienlijk
lagere kosten.
Gesteld wordt, dat dikwijls de produktie-technische
mogelijkheden worden veronachtzaamd in zoverre, dat kost
bare crews en spelers naar verre landen worden gezonden
voor opnamen, die ook natuurgetrouw in de studio kunnen
worden gemaakt zonder dat daarvoor dure sets gebouwd
moeten worden.
Daar ook in Hollywood steeds scherper wordt toegezien
op mogelijke beperking van de produktiebudgetten wordt
meer en meer rekening gehouden met de opvattingen van
geroutineerde achtergrondprojectie-experts, die onder andere
van oordeel zijn, dat de couleur locale, die in veel films
van belang is, als regel goedkoper in dan buiten de studio
is te verwezenlijken.
Zo werden bijvoorbeeld negentig procent van de op
namen van de film „Rond de wereld in tachtig dagen"
mede met behulp van achtergrondprojectie in Hollywood
gemaakt, hetgeen zelfs voor honderd procent geldt ten
opzichte van de Parijse scènes in „Irma la Douce", voor de
Londense scènes uit „Wittness for the Prosecution", voor
de in produktie zijnde film „My Fair Lady" en voor talloze
andere films.
Bij stilstaande of bewegende achtergrondprojectie gaat
het er om de beschikking te hebben over goed materiaal,
dat zich leent voor vergrotingen op een transparant scherm,
tot ongeveer veertien meter breed. De Amerikaanse specia
listen op dit terrein onderhouden verbindingen met be
kwame fotografen en filmers over de gehele wereld en
geven deze nauwkeurige aanwijzingen omtrent de gewenste
achtergrondopnamen ook voor wat betreft de kleuren.
Wanneer men de hierbij afgedrukte studio-opname op de
juiste wijze afkadert ontstaat een complete illusie van een
huis ergens aan een grote rivier, badend in het zonlicht,
echter zonder dat er water of zon aan te pas komen. De
stromende rivier met eventuele scheepvaart en dergelijke
wordt namelijk via achterprojectie op een transparant
scherm afgebeeld en daarvóór is dan de gewenste set ge
bouwd waarop zich de spelers bevinden. De opname
camera registreert nu de voorgrond met de acteurs tegelijk
met de al of niet bewegende achtergrond (projectie) als één
geheel, in zwart/wit of in kleuren.
Door een juiste belichting van de set respectievelijk het
geprojecteerde beeld kan men voorts alle gewenste stem
mingen, op elk gewenst moment oproepen. Zo zouden er
tal van toepassingsmogelijkheden voor achtergrondprojectie
zijn op te sommen waarbij men tijdens de projectie van de
uiteindelijke film het verschil tussen een echte en een
geprojecteerde achtergrond niet kan waarnemen, mits
natuurlijk de nodige zorgvuldigheid bij de vervaardiging is
betracht.
In ieder geval kunnen door een juiste toepassing van dit
technische hulpmiddel de produktiekosten aanzienlijk wor
den beperkt, aangezien ermede kan worden volstaan een
kleine ploeg van technici en spelers voor enkele dagen naar
het land of de plaats te dirigeren, waar enige noodzakelijke
plaatselijke buitenopnamen moeten worden vervaardigd.
In onze tijd van straalvliegtuigen gekoppeld aan de om
standigheid, dat in de meeste landen opname-apparatuur en
verdere toebehoren gehuurd kunnen worden, zijn dit in
tijd en in geld gewoonlijk geen al te grote posten.
In het artikel wordt dan ook de mening uitgesproken,
dat de technische hulpmiddelen, waarover men tegenwoor
dig beschikt, mits goed toegepast, een belangrijke bijdrage
kunnen leveren om de huidige economische problemen
van het filmproduktiebedrijf aanzienlijk te verlichten, zon-
120