Drukwerkreclame niet verwaarlozen
Leidseplein
theater
Bioscoopbedrijf en reclame (VII)
attone
Drukwerkreclame belangrijk medium
In het juli/augustus-nummer van dit blad stond een
bijzonder interessante bijdrage, getiteld „Films beter dan
ooit". Het betrof hier een beschouwing, overgenomen uit de
Motion Picture Herald, betreffende de verkeerde methoden
die bij het adverteren van films worden gebruikt. Deze
kritiek werd geuit door twee Amerikaanse filmcritici en
zal ongetwijfeld door vele Nederlandse collega's worden
onderschreven. Wat ons betreft had de redactie van FILM
dit artikel in grote, vette kapitalen in het hart van
het blad moeten zetten. De inhoud bevat waarheden als
een koe. Zij kunnen niet genoeg worden herhaald, ook niet
voor ons land. Wij kunnen niet nalaten nogmaals enkele
markante punten uit dit betoog tot lering en vermaak
onder de ogen van onze lezers te brengen.
1Het verkopen van films lijkt nog steeds veel op het
verkopen van circusattracties op het (Amerikaanse) platte
land of van wonderolie met behulp van kunstenmakende
chimpansees;
2. Filmverhuurders en bioscoopexploitanten doen als het
ware hun best om het feit te verbergen, dat films beter
zijn dan ooit;
3. Er is een „culturele achterstand" in de methoden, die
worden toegepast om de films na hun vervaardiging uit
te brengen;
4. Films voor een intelligent publiek worden met hetzelfde
snkort kunt u in het teidsepïeintheater verwachten:
rdamse première van oen van de uittest indruk- lloufdrolle
films van de laatste tijd, die een bijzonder
«vftji tot onderwerp heeft, n.1, de toelating van
ingexj op „blanke" scholen in de Zuidelijke
i de V.S.
WiUUitn Shetnet, h'ratik MsxttieU, Bemrley
Lumpjrtl. Clmrhw Bümvs
„Een film. die mv.n niet onberoerd ondergaat", akhis
11. W. in „De Tijd-MaasbodeDe soliriive. ic.--.oig!
dan- ..[Iet i:ik waarmee sentimenten worden b.opeekl,
ïiviteii van de ncgerbevolkiilg die
huil blank-; niedebewoe.-ii e ve;
Kian zonder verweer ondergaat, de
en jüug tegen negers ses-eelt, krijge;
beelding. Een vee begin tot einel n
paatstuy
ioqs kq
U03jüKl,r
JJ8 U»«JO>(
sui|»| spaoS 3<j
u9joat|4ura|elaspj»*|
ec- - !.S?iV i»s| d« |ai
i¥V-ISKÏM>>fi'. N¥r
ière voor Nederland
oude sensationalisme, bedriegelijke glamour en dezelfde
adjectieven gebracht;
5. De opvatting van de bioscoopexploitant en de verhuur
der over de toekomstige bioscoopbezoeker, i.c. de klant,
is niet meer in overeenstemming met die van de film
producenten, regisseurs en acteurs, die zoveel films van
groot kaliber maken.
Als schrijver van deze rubriek voelden wij ons verplicht
op bovenstaande punten nogmaals te wijzen. Een bekende
reclame-zegswijze is namelijk: „In de herhaling ligt de
kracht". Laten wij hopen ook voor het bioscoopbedrijf!
Als wij over reclame spreken, denken wij meestal in de
eerste plaats aan advertenties, meestal in dag- of nieuws
bladen. Ongetwijfeld een belangrijk reclamemedium, waar
aan vorig jaar ongeveer 223,6 miljoen gulden werd uit
gegeven. Volgens schattingen van de Nederlandse afdeling
van de International Advertising Association werd echter
eenzelfde bedrag besteed aan de „gerichte reclame" (gratis
verspreide bladen, frankering en verspreiding PTT, ver
spreiding door particuliere bureaus, adressering, ontwerp-,
cliché- en drukkosten). Eigenlijk zijn de woorden „gerichte
reclame" onjuist, omdat elke vorm van juiste reclame
„gericht" is. Onverschillig welk medium men ook voor zijn
reclame gebruikt. Wij nemen althans aan dat niemand
ook de bioscoopexploitant niet een advertentie in de krant
zet met het motto: „Iedereen doet dit nu eenmaal en
waarom zou ik dan een uitzondering moeten vormen?"
Nogmaals, wij nemen dit haast blindelings aan, maar toch
zijn wij er soms niet helemaal zeker van.
Door bemiddeling van de Nederlandsche Bioscoop-Bond
(a propos: kan die „sch" niet eens gemoderniseerd worden?)
kregen wij een aantal folders van Nederlandse bioscopen in
handen. Enkele hiervan zijn bij dit artikel in verkleinde
vorm gereproduceerd. Cinétol in Amsterdam draaide van
half juli tot eind augustus in de afgelopen zomer elke twee
dagen een film over een beroemde filmkomiek onder de titel
„40 jaar filmkomieken". De directie vond dit terecht een
goede gelegenheid om over dit onderwerp een folder uit
te geven. Na een omslag met een rode steunkleur volgen
twee pagina's tekst, uitstekend van inhoud, met voldoende
nieuwskarakter en aardig inhakend op de meestal goede
T.V.-oude draaidoos van Simon van Collem. Daarna vier
overzichtelijke pagina's, waarbij vooral de rustige lettering
en lay out opvielen, met de betreffende films en de data.
Jammer genoeg ontbraken enige belangrijke verkooppunten,
te weten: adres, telefoonnummer en de uren waarop de
kassa open is. De ruimte was ervoor, maar waarom dan deze
kardinale punten vergeten? Wij zijn er zeker van, dat
hierdoor een aantal klanten onnodig verloren zijn gegaan.
Nog steeds blijft de klant koning en gezien de grote
concurrentie die het bioscoopbedrijf van alle kanten onder
vindt, dient niets nagelaten te worden om het filmpubliek
van dienst te zijn. Van deze folder hebben wij de hart-
pagina laten clicheren.
Reeds vijf jaar lang komt elke maand Studiojournaal uit.
Een moderne, frisse omslag met één kleur (groen voor het
eau Pier Poolt! Fmjim
leri: Frouca Cttti, frattca iki-sur, Silvwtt Coisini