CASSA EN CULTUUR - lL_^n" L waarvoor op verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt, zullen het op den duur steeds winnen". Creativiteit een moeilijke zaak Het vinden van nieuwe wegen op reclamegebied blijft in elk branche en voor elk bedrijf een verre van ge makkelijke kwestie. Hiervoor is het namelijk praktisch ondoenlijk een handleiding te geven. Wel is er een manier, die het vinden van een originele oplossing vergemakkelijkt. Stel de doelen, die men wil bereiken, duidelijk en volledig naast elkaar. Daarnaast zet men de mogelijkheden om die doelen te bereiken. Men zal dan opmerken, dat een deel van deze mogelijkheden reeds vaak gebruikt is, een deel minder vaak en een deel zelfs nooit. Gebruikelijk is bijna altijd om de minst gebruikelijke methoden het eerst terzijde te schuiven. Misschien alleen, omdat zij het minst gebruikt worden. Doe echter eens het omgekeerde, maar voer deze methode dan ook consequent door. En laat men zich niet afbrengen van de onvermijdelijke kritiek, die altijd bij het inslaan van nieuwe mogelijkheden, naar voren wordt gebracht. Wij weten niet of Bio-Vink in Deurne deze methodiek onlangs in praktijk heeft gebracht. In ieder geval mag de nieuwste reclame-uiting van dit bioscoopbedrijf met ere naar voren worden gehaald. De advertentie, die wij (Ingezonden mededeling) Woensdag, 19 februari om 8 uur, begint de Film-Liga van Deurne haar werkzaamheden met de vertoning van de Russische film ,,De Ballade van een Soldaat". Vooraf krijgen de grotendeels jongere bezoekers een deskundige inleiding en na afloop worden de bezoekers door middel van een forum in de gelegenheid gesteld hun persoonlijke indrukken weer te geven. In het kader van deze avonden volgen binnenkort nog ,,Les vacances de Monsieur Hulot" en ,,Ciske de Rat", van de vermaarde Duitse regisseur Wolfgang Staudte. In dezelfde week lopen in Deurne goed-gemaakte amu- sementsfilms en ook deze vormen een bepaalde uiting van cultuur, mits zij deel uitmaken van alle roerselen die de mens stempelen tot een wezen van hogere orde. Daarom zal het begrip .cultuur" zich steeds weer gebon den weten aan een bepaalde tijd; een bepaalde reeks van omstandigheden en een bepaald publiek.' De bevrijdende lach, de gezonde ontspanning, behoren daarom wezenlijk tot onze cultuur van Peeliand 1964 omdat zij de mens van heden wapenen tegen de stort vloed van spanningen. Zo gezien kunnen cassa en cultuur hand in hand gaan. In Bio-Vink is het kunstwerk steeds met vreugde binnen gehaald, maar de goede klucht werd nooit, versmaad, omdat de bioscoop van Deurne de lach in ere wil herstel len. Hulde aan deze ballade van een soldaatVrolijk heid straks om de dwaze verwarring van meneer Hulot. toegestuurd kregen, drukken wij hierbij in extenso af. Deze advertentie werd als zogenaamde Ingezonden mede deling, dus op de redactionele pagina's, geplaatst. Het formaat is tweehonderd millimeter hoog en twee kolom breed (120 millimeter), daar de redactionele kolommen groter zijn dan de genormaliseerde advertentiekolommen van veertig millimeter. Ofschoon de prijs van een millimeter regel I.M. tenminste tweemaal hoger is dan een gewone advertentie-millimeterregel, heeft men het voordeel dat een LM. los tussen de tekst komt te staan en dus niet ingesloten wordt door andere advertenties. Bovendien kan men dik wijls bij een Ingezonden Mededeling eerder een voorkeurs- plaats vragen dan bij een gewone advertentie. De dubbele prijs per regel wijst ook reeds in de richting van een grotere aandachtswaarde. Toch blijft de ruimte, die be schikbaar is voor de adverteerder, uiteindelijk het belang rijkste. Wij willen de plaats van de advertentie allerminst verwaarlozen, maar hoofdzaak is en blijft de inhoud van de reclameboodschap. Vermijd sleur Bio-Vink heeft een uitmuntend gebruik gemaakt van zijn gekochte ruimte. Een strakke lettering (de schreef- loze letter geeft een prettig en rustig beeld), behoorlijke witwerking en vooral een voortreffelijke tekst, waar menige copywriter jaloers op zal zijn. Onverschillig wie deze tekst heeft geschreven: uitstekend reclame vakwerk, dat ongetwijfeld door vele lezers van het be trokken dagblad (Oost-Brabant) van a tot z zal zijn ge lezen. En dat kan helaas niet van elke bioscoop-advertentie worden gezegd. Wij geloven eerder het tegendeel! Getuigend van originaliteit vinden wij de goed geformu leerde koppeling van „cassa en cultuur", mede omdat deze niet overtrokken aandoet. Wij weten maar al te goed hoe met het woord „cultuur" dikwijls gesold wordt. Daar het bioscoopbedrijf in wezen een op winststreven gerichte on derneming is, doet het sympathiek en eerlijk aan ook het woord „cassa" te gebruiken, vooral ook omdat dit woord nauw met de bioscoop verbonden is. Wij kunnen ons voorstellen, dat het bijzonder verleidelijk is om deze stijl van adverteren na te doen. Afgezien van de mogelijkheid in strijd te komen met de veelomstreden Auteurswet 1912 heeft elke na-aperij het nadeel van een averechts effect. Het is in de reclamewerld een bekend feit, dat bepaalde bedrijven pionierswerk verrichten op o.a. reclamegebied. Speciaal sterk concurrerende onder nemingen, zoals bijvoorbeeld wasmiddelenfabrikanten, ben zine- en oliemaatschappijen, grootwinkelbedrijven, zijn voortdurend uit op nieuwe verkoopargumenten. Of anders gezegd: op het naar voren brengen van nieuwe pluspunten in hun artikel en/of bedrijf. Soms zoeken deze onder nemingen het ook in het scheppen van een bepaalde stijl van adverteren. Wij behoeven in dit verband alleen maar te wijzen op de reeds eerder aangehaalde advertenties van het Bijenkorf-concern. Creativiteit is echter nimmer te evenaren noch na te bootsen, daar de eerstgeborene altijd de meeste (en beste) vruchten van zijn initiatief plukt. Als men geregeld kennis neemt van advertenties en andere reclame-uitingen en welke bioscoopreclame-exploitant doet dit als ondernemer niet? zal men kunnen con stateren, dat juist in de sterk concurrerende branches deze nabootsingregel veel, zelfs heel veel, wordt overtreden. Nogmaals: creativiteit bij het zoeken èn vinden van nieuwe wegen is een verre van gemakkelijke zaak. Het loont echter dubbel en dwars de moeite! Beter oude paden blijven betreden, dan navolging van anderen. Geef Uw 262

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1964 | | pagina 12